Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel średnicowy w Łodzi: budowa zacznie się w czerwcu. Zobacz WIZUALIZACJE

Sławomir Sowa
Budowa tunelu średnicowego rozpocznie się w czerwcu na obszarze między ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie zostanie wykopana ogromna komora startowa, w której zmontowana zostanie gigantyczna maszyna drążąca tunel pod Łodzią.Na kolejnych slajdach zobaczycie wizualizacje przebiegu tunelu
Budowa tunelu średnicowego rozpocznie się w czerwcu na obszarze między ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie zostanie wykopana ogromna komora startowa, w której zmontowana zostanie gigantyczna maszyna drążąca tunel pod Łodzią.Na kolejnych slajdach zobaczycie wizualizacje przebiegu tunelu Grzegorz Gałasiński/archiwum Dziennika Łódzkiego
W czerwcu rozpocznie się budowa średnicowego tunelu pod Łodzią, który będzie zarówno elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, jak i substytutem metra dla Łodzi. Zamówiono już olbrzymią tarczę, która będzie drążyć główny tunel o średnicy 13 metrów. O szczegółach inwestycji opowiadali w środę 27 lutego przedstawiciele rządu, inwestora i wykonawcy.

PRZEJDŹ DO GALERII, BY ZOBACZYĆ WIZUALIZACJE!

Szczegóły inwestycji zaprezentowano na dworcu Łódź Fabryczna, podczas konferencji z niezwykle bogatą obsadą osobową. Był m.in. wicepremier Piotr Gliński, rzeczniczka rządu Joanna Kopcińska, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, grono lokalnych parlamentarzystów PiS, przedstawiciele inwestora, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych oraz spółki Energopol Szczecin, która wespół z z Przedsiębiorstwem Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, realizuje inwestycję. Nie zaproszono natomiast nikogo z władz Łodzi, ponieważ, jak wyjaśnił nam Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, była to informacja adresowana do mediów.

Budowa tunelu średnicowego rozpocznie się w czerwcu na obszarze między ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie zostanie wykopana ogromna komora startowa, w której zmontowana zostanie gigantyczna maszyna drążąca tunel pod Łodzi. Jej głównym elementem będzie masywna tarcza wiertnicza TBM (z j. angielskiego Tunnel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel) zamówiona w niemieckiej firmie Herrenknecht AG. Tarcza ma średnicę około 13 metrów, a całe urządzenie będzie sobie mierzyć ponad sto metrów. Zmontowana w wykopie maszyna będzie drążyć tunel na dwa tory, posuwając się w kierunku Dworca Fabrycznego. To największa maszyna tego typu jaka do tej pory pracowała w Polsce (pod Martwą Wisłą w Gdańsku wiercono tarczą o średnicy 12,6 metra, warszawskie metro jeszcze mniejszą).

CZYTAJ TEŻ: Tunel średnicowy w Łodzi. Wywiad z Piotrem Żakiem, rzecznikiem Energopol Szczecin, wykonawcą tunelu średnicowego

Jak to będzie działać? Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza będzie się obracać trzy razy na minutę rozdrabniając grunt, wydobywany na bieżąco na powierzchnię. TBM może wydrążyć dziennie około 10 metrów tunelu. Maszyna powinna być gotowa do pracy pod koniec roku.

Zobacz, jaka technologia stosowana jest przy wierceniu tunelu:

Zarówno wicepremier Gliński, jak i Marcin Konarzewski, dyrektor Energopolu Szczecin, wykonawcy projektu, podkreślali, że zabudowa na powierzchni będzie bezpieczna. Z jednej strony na bieżąco będzie prowadzony monitoring drgań spowodowanych wierceniem, z drugiej postanowiono wiercić o kilka metrów głębiej niż zakładał pierwotny projekt. O jakich głębokościach mowa? Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, będzie na głębokości 14 metrów, a w najniższym punkcie, w okolicach ulicy Ogrodowej, nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 metrów.

Oprócz 13-metrowej tarczy TBM, zamówiono drugą, mniejsza tarczą o średnicy 8,76 metra, która posłuży do drążenia czterech mniejszych, jednotorowych tuneli; dwóch w kierunku Łodzi Kaliskiej i dwóch w kierunku Łodzi Żabieńca.

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna, którego potencjał zostanie wreszcie w pełni wykorzystany. Fabryczny stanie się dworcem przelotowym, a przez ścisłe centrum Łodzi będą przejeżdżać zarówno pociągi dalekobieżne, jak i lokalne, które będą spełniać funkcję metra. To dzięki dwóm podziemnym przystankom: jeden będzie zlokalizowany u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki, drugi u zbiegu Ogrodowej i Karskiego, w pobliżu Manufaktury.

Cała inwestycja ma być gotowa do końca 2021 roku, jej koszt to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to unijne dofinansowanie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki