Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel w Łodzi: tarcze wiertnicze nadal nie drążą tunelu! Nie wiadomo kiedy zacznie się drążenie tunelu pod Łodzią! 30.04.2021

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Grudzień 2020. Uruchomienie dużej maszyny TBM odbyło się hucznie, ale nadal nie wiadomo, kiedy zacznie się wiercenie tunelu
Grudzień 2020. Uruchomienie dużej maszyny TBM odbyło się hucznie, ale nadal nie wiadomo, kiedy zacznie się wiercenie tunelu Fot. Krzysztof Szymczak
Potężne tarcze wiertnicze, które uruchomiono z wielką pompą pod pod koniec ubiegłego roku, wciąż nie zaczęły drążyć tunelu średnicowego pod Łodzią i – co gorsza – nie wiadomo kiedy zaczną. W styczniu inwestor PKP PLK informował, że pierwszy kontakt tarcz z gruntem zaplanowany jest na... koniec stycznia.

Skąd te opóźnienia? Jak wyjaśnia inwestor, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przyczyną jest Covid-19. „Wykonawca zwraca uwagę, że szczególne dotkliwe jest ograniczenie w dostępności do pracy w grupie specjalistów odpowiedzialnych za pracę maszyn TBM i montaż systemu monitoringu drgań. Obecnie od tej sytuacji zależy termin rozpoczęcia drążenia tuneli.” – czytamy w wyjaśnieniu nadesłanym do redakcji Dziennika Łódzkiego.

Co w takim razie się dzieje na budowie? Zakończył rozruch technologiczny maszyn TBM do budowy tuneli oraz konfiguracja systemów mechanicznych, hydraulicznych, elektrycznych i elektronicznych, a wykonawca, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, przygotował przy ul. Odolanowskiej specjalna konstrukcję, potrzebną do „wejścia” maszyny w grunt – do „odepchnięcia się” tarczy TBM. Tzw. ściana okularowa pozwoli na wytworzenie odpowiedniego ciśnienia i odpowiedną szczelność przy wchodzeniu tarczy w grunt.

Co dzieje się przy budowie przystanków?

Toczą się prace przy budowie podziemnych przystanków Łódź Śródmieście i Łódź Polesie. Na przystanku Łódź Polesie w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego ruszyła budowa ścian szczelinowych, które powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop przed osuwaniem się ziemi. W następnym etapie, budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.

W rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki, gdzie powstanie przystanek Łódź Śródmieście, wykonawca przygotowuje teren budowy do zasadniczych prac. Demontowane są elementy infrastruktury naziemnej. W pierwszej kolejności nastąpi przełożenie sieci zewnętrznych operatorów. Kolejne etapy będą przebiegały podobnie jak na Polesiu.
 

Czy budowa zakończy się do końca przyszłego roku

Przy ulicy Skarpowej budowana jest komora demontażowa dla mniejszej tarczy TBM. Prace są prowadzone także przy komorze rozgałęźnej pomiędzy tunelem dwutorowym a jednotorowymi przy ul. Włókniarzy. Przy ul. Stolarskiej i Odolanowskiej budowana jest komora dla mniejszej tarczy TBM, która dojdzie tu z ul. Długosza. Na budowach są zgromadzone pierwsze potrzebne do startu partie tubingów. Gotowych jest już łącznie 1200 ringów dla małego i dużego tunelu. To zabezpieczenie, które pozwoli realizować drążenie tunelu bez przestojów w okresach największego postępu maszyn TBM. W zakładzie w Mszczonowie przygotowywane są kolejne elementy obudowy tuneli.

Czy te wszystkie perturbacje nie wpłyną na opóźnienie budowy łódzkiego metra? PKP PLK informują lakonicznie: „Nadziemna i podziemna wielobranżowa budowa to inwestycja, na której jest wiele wyzwań. Zgodnie z harmonogramem wykonawca powinien zakończyć prace do końca 2022 roku.”

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki