Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel w Łodzi: wznowili prace! Wykop komory startowej dla maszyny, która będzie drążyć tunel na Fabryczny 20.11.2019

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Na placu budowy łódzkiego tunelu zostały wznowione prace.
Na placu budowy łódzkiego tunelu zostały wznowione prace. Krzysztof Szymczak
Na placu budowy tunelu kolejowego pojawiły się maszyny, które zaczęły wykop pod kątem urządzeń stawiających ściany szczelinowe komór startowych. Komory powinny być gotowe w lutym, aby można było wprowadzić do nich maszyny TBM. W połowie przyszłego roku ma zacząć się drążenie tunelu. Termin zakończenia inwestycji jest zagrożony, ale realny.

Na placu budowy tunelu kolejowego pojawiły się maszyny, które zaczęły wykop pod kątem urządzeń stawiających ściany szczelinowe komór startowych. Komory powinny być gotowe w lutym, aby można było wprowadzić do nich maszyny TBM. W połowie przyszłego roku ma zacząć się drążenie tunelu. Termin zakończenia inwestycji jest zagrożony, ale realny.

Przez ostatnie dwa miesiące nic nie działo się na placu budowy łódzkiego tunelu. Od poniedziałku widać tam koparki. Inwestycja ma opóźnienie. Budowa komór startowych dla maszyn TBM miała zacząć się w czerwcu. Dotychczas się nie rozpoczęła. Ireneusz Merchel, prezes spółki PKP PLK, która jest inwestorem poinformował, że w najbliższych dniach rozpoczną się odbiory maszyn TBM, które będą drążyły tunel. Samo wiercenie tunelu powinno rozpocząć się w czerwcu lub w lipcu.

ZOBACZ!

- Maszyny TBM powinny dotrzeć do Łodzi w lutym - mówi Janusz Dróżdż, zastępca dyrektora Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów, które w październiku przejęło od firmy Energopol rolę lidera konsorcjum budującego tunel. - Do tego czasu powinniśmy zbudować komory startowe metodą ścian szczelinowych. Firma, która wykona te ściany, jest już gotowa do pracy. Czekamy jeszcze na ostatnie pozwolenia na budowę. Wkładanie maszyn TBM do komór startowych będzie trwało trzy miesiące. W połowie roku będziemy mogli drążyć tunel. Wtedy wszystko już pójdzie sprawnie i szybko.

Ściany szczelinowe będzie można stawiać zimą, nawet przy dużym mrozie. Sięgać będą 30 metrów pod ziemię, więc poniżej strefy zamarzania gruntu.

PKP PLK zapewnia, że stale monitoruje postęp prac.

- Od wykonawców oczekujemy terminowej realizacji inwestycji. Liczymy, że zmiany na miejscu lidera konsorcjum zapewnią właściwy postęp prac - powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Wykonawcy przygotowują się do rozpoczęcia wykopu. Aktualnie na terenie ogródków działkowych pomiędzy ulicami Odolanowską a Stolarską, gdzie powstanie komora startowa dla tarczy TBM trwają roboty związane z rozbiórką zabudowań, wycinką drzew i krzewów. Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu. Uzyskanie pozwolenia planowane jest przed dostawą maszyn TBM do Łodzi.

W umowie z wykonawcą tunelu znalazł się zapis, że inwestycja ma być zakończona w terminie 48-51 miesięcy. Umowa była podpisana pod koniec grudnia 2017 roku. To oznacza, że prace powinny zakończyć się na początku 2022 roku. Ireneusz Merchel wyraził nadzieję, że termin zostanie dotrzymany. Janusz Dróżdż nie chce wyrokować, czy uda się w tym czasie zakończyć inwestycję wartą 1,6 mld zł.

- Pojawiło się opóźnienie o kilka miesięcy, ale zrobimy wszystko, żeby dotrzymać terminu - powiedział zastępca dyrektora PBDiM.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki