Tunel z Fabrycznego na Kaliski. Ile stacji może w nim powstać?

Marcin Bereszczyński
Tunel między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ma powstać w 2020 r.
Tunel między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ma powstać w 2020 r. Oh Weh
Aż 8 firm zgłosiło się w piątek do przetargu na uzupełnienie studium wykonalności tunelu średnicowego między dworcami Fabrycznym i Kaliskim.

Tunel kolejowy, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ma powstać do końca 2020 za kwotę 2,3 mld zł. W piątek otwarto oferty firm, które zgłosiły się do przetargu na uzupełnienie studium wykonalności tego tunelu i przygotowanie dokumentacji przetargowej dla tej inwestycji.

Do przetargu zgłosiło się 8 firm. Najtańszą ofertę złożył Euroconsult z Hiszpanii (3,46 mln zł). Nieco droższa jest oferta Safege z Francji z polskim partnerem Schuessler - Plan Inżynierzy (3,47 mln zł). Co ciekawe, Euroconsult zgłosił się do przetargu jako ostatnia firma, zaś Safege jako pierwsza. Najdroższą ofertę złożyło konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne oraz KV Consultores de Ingenieria, Proyectos y Obras z Hiszpanii (7,3 mln zł). PKP PLK przygotowało na wykonanie studium kwotę 9,8 mln zł.

Do przetargu przystąpiła też firma Sener (3,6 mln zł), która w 2011 roku zakończyła pracę na studium wykonalności tunelu między Fabrycznym i Kaliskim. Za swoją pracę wzięła 4 mln zł. Wtedy Sener przygotował studium dla dwóch tuneli: dla kolei dużych prędkości oraz dla kolei konwencjonalnej. Obecny przetarg dotyczy jedynie tego drugiego tunelu.

Efekty pracy inżynierów z firmy Sener nie były zadowalające. Ich zdaniem, najlepszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie tunelu bez przystanków pośrednich, a jeśli już, to z jedną stacją przy Ogrodowej w okolicy Manufaktury. Taka koncepcja spotkała się z ogromną krytyką ze strony łódzkiego środowiska kolejowego, które chciało, aby tunel pełnił rolę metra. Mieszkańcy Łodzi również przekonywali, że chcą, aby pociągi zatrzymywały się w miejscach, gdzie można dogodnie przesiąść się w komunikację miejską. Wskazywali, że przystanki kolejowe w tunelu powinny znaleźć się m.in. u zbiegu al. Kościuszki i Zielonej, przy pl. Hallera, a jeśli przy Manufakturze, to nie od strony ul. Karskiego. Sener przekonywał, że to niemożliwe, bo duża liczba stacji spowodowałaby długi czas przejazdu przez tunel.

Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień zrobił wszystko, aby doprowadzić do aktualizacji studium wykonalności tunelu. Obecnie prace mają być ukierunkowane na opracowanie tunelu z przystankami dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wybór wykonawcy uzupełnienia studium i podpisanie z nim umowy ma odbyć się nie później niż przed upływem dwóch miesięcy. Później zwycięzca przetargu będzie miał 435 dni na zakończenie prac. Można spodziewać się, że prezentacja studium odbędzie się w trzecim kwartale 2015 roku. A wtedy niemal natychmiast będzie można przystąpić do przetargu na wykonanie projektu i budowę tunelu. Wykonawca tunelu powinien być znany na początku 2016 roku. Jeśli nic nie zakłóci procedury przetargowej, to pociągi pojadą tunelem średnicowym z dworca Łódź Fabryczna do Łodzi Kaliskej pod koniec 2020 r.

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
monia
Byleby nie wybrać najtańszego, bo znawu będzie jazda. Wziąć takiego średniego cenowo, choć mówi się, że biedny musi kupować drogo, bo na tanie go nie stać, ale bez przesady.
r
ręka sprawiedliwości
Aby było tak jak powinno ,bardzo ważne jest polączenie kolejowe z lotniskiem i tych przystanków nie powinno być za wiele Widzew ,Fabryczny,Kaliski,Lublinek .Reszta w rekach mpk To jest wizja rozwojowa każdy z tych dworców powinien mieć dobre połączenie miejskie i wtedy może lotnisko przetrwa .
Ł
ŁodzianinPK
Przy stacji Łódź Widzew masz kilka autobusów, przy fabrycznym też ma być centrum przesiadkowe, przy Kaliskim szału nie ma ale też coś z MPK jeździ więc po cholerę jeszcze coś w centrum???? Pisałem poniżej.... jeśli tunelem mają jeździć TLK i EX to żadnych stacji nie potrzeba bo to PKP dalekobieżne i nie będą stawać 20 razy w jednym mieście....Jeśli ma też być tam tor dla ŁKA to na jeden w okolicy Placu Wolności się zgodzę.
o
ortografia
pisz dalej, kiedyś dojdziesz do wprawy
m
mikolajjs
potrzebne będą 2 stacje -
pierwsza przy Zachodniej/Zielonej, żeby można było przesiąść się do tramwajów jadących Zachodnią i Kościuszki,
druga stacja na tyłach Manufaktury dla klientów centrum handlowego i żeby można było przesiąść się do autobusów, które będą jeździć Żeromskiego i Karskiego (planowana jest rozbudowa tej ulicy w kierunku północnym aż do Julianowa)
Komunikacja publiczna miejska i pociągowa podmiejska powinny być ze sobą zintegrowane i umożliwiać szybkie przemieszczanie się bez zbędnych przesiadek. Nie mam ochoty się przesiadać z bagażem kilka razy z pociągu w tramwaj i z tramwaju w inny tramwaj.
t
ty
tylko ty je widzisz owladniety od dawna widoczna w komentarzach obsesja gadania o rzadzie zamiast pracowania
l
lodzin
to powinno robić pierwszą nitkę metra i dużo stacji. A przeciez dalekobierzne nie na każdym muszą sie zatrzymywać. Ale i tak znając PO nic z tego nie wyjdzie, bo chrzesniak ma tylko wywrotki i koparki co widać przy kanionie obok centralu
a
aa
i wyjście z tunelu z tamtej strony Kaliskiej
x
xcx
Taki tunel to powinni budować fachowcy np ci którzy budowali tunel łączący Dunkierkę z Dover w Anglii ci którzy się na tym znają nie jakieś przetargi na budowę kto da więcej a potem Ato się ziemia obsunęła albo jeszcze nie daj borze kogoś zabije.
M
Miastofil
To nie będzie przystanek manufaktura, tylko bardziej cmentarz - na skrzyżowaniu Karskiego i Ogrodowej. Zaś rolą kolei nie jest świadczenie usług prywatnemu przedsiębiorcy tylko zapewnienie komunikacji mieszkańców. Dlatego stacje powinny powstawać ale przede wszystkim przy węzłach transportowych, a nie w szczerym polu.
A
Architekt
kolej to nie metro i nie będzie jezdzić co 2-5 minut i nie ma sensu więcej jak 1 góra 2 dodatkowo stacje pomiędzy kaliską a fabrycznym manufaktóra i ewentualnie pietryna -zielona , ale to bez sensu bo można w kwadrans z buta przejść ten kawałek albo jest tramwaj co 4 minuty
A
Architekt
wystarczy jeden przystanek przy manufaktrze który na trasie z fabrycznej spokojnie zaspokoi oczekiwania mieszkańców ,gdyż do manu dojedziemy praktycznie z każdej części Łoszi kolejką aglomeracyjną wtedy to będzie sens jednej i drugiej inwestycji i najlepiej aby od razu były robione tory KDP bo za 10 lat znowu trzeba będzie rozkopywać miasto
Ł
Łodzianin
Czy tylko ja widze te liczby?
c
criss
tunel musi być wybudowany tak, by służył także KDP. bo przecież dwóch tuneli nasze kochane państwo Łodzi nie zafunduje. dlatego kochani mieszkańcy Łodzi muszą powściągnąć swoje apetyty na "metro".
p
pkp
.
Dodaj ogłoszenie