Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel z Fabrycznego na Kaliski. Zarząd PKP PLK: jest decyzja o stacjach w tunelu średnicowym

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Jest decyzja o stacjach w tunelu średnicowym. Powstaną Łódź Centrum i Łódź Manufaktura. W połowie tego roku miał być rozpisany przetarg na wykonawcę tunelu, ale opóźni się o pół roku

Zarząd PKP PLK podjął we wtorek niezwykle istotną decyzję, rekomendując wariant przebiegu tunelu średnicowego łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Wybrany został wariant z dwoma przystankami w tunelu: stacją Łódź Centrum u zbiegu Zielonej, Zachodniej i Kościuszki oraz Łódź Manufaktura w rejonie Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Wcześniej mówiło się jeszcze o trzeciej stacji Łódź Koziny w okolicy pl. Hallera. Były też warianty bez stacji w tunelu, albo z jedną stacją przy Manufakturze.

Czytaj:Kiedy powstanie tunel łączący Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską?

- Wszystkie warianty realizacyjne zostały szczegółowo przeanalizowane pod kątem społeczno-gospodarczym, środowiskowym, technicznym oraz finansowo-ekonomicznym przez wykonawcę studium wykonalności - powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Wybór wariantu przebiegu tunelu średnicowego oznacza, że można rozpocząć prace związane z przygotowaniem przetargu na wykonawcę tej inwestycji. Przetarg jest planowany na przyszły rok. To znaczne opóźnienie względem harmonogramu przyjętego w ubiegłym roku. Wtedy zaplanowano przetarg na połowę 2016 r.

Czytaj:Tunel kolejowy z Fabrycznego na Kaliski. Łodzianie walczą o podziemne stacje

Budowa tunelu średnicowego ma rozpocząć się w 2018 roku i zakończyć najpóźniej w 2023 roku, a jeśli będzie to możliwe, to nawet do końca 2021 roku. Zdaniem władz woj. łódzkiego opóźnienie przetargu nie wpłynie na termin ukończenia prac.

Wybór wariantu przebiegu tunelu średnicowego we wtorek (17 maja) oznacza, że można rozpocząć prace związane z przygotowaniem przetargu na wykonawcę tej inwestycji. Przetarg jest planowany na przyszły rok. To znaczne opóźnienie względem harmonogramu przyjętego w ubiegłym roku. Wtedy zaplanowano przetarg na połowę 2016 r.

- W trakcie prac nad studium PKP PLK uwzględniły postulaty miasta i marszałka o dodatkowe przeanalizowanie wariantu przystanku Łódź Centrum. Dodatkowe prace w sposób naturalny spowodowały przesunięcie terminu zakończenia studium - dodaje Mirosław Siemieniec. - Do końca II kwartału 2016 roku planowane jest zakończenie studium wykonalności. Zakończenie procedury wyłonienia wykonawcy robót w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na III kwartał 2017 roku.

CZYTAJ TEŻ:
Tunel średnicowy pod Łodzią ma być gotowy w 2023 r.

Stacja kolejowa Łódź Centrum wymaga korekty tunelu średnicowego

Zdaniem władz woj. łódzkiego opóźnienie przetargu nie wpłynie na termin ukończenia tunelu.

- Harmonogram prac projektowo-realizacyjnych tunelu średnicowego w Łodzi został zmodyfikowany w części procedur przetargowych ze względu na zmianę prawa zamówień publicznych (PZP). Obecnie tzw. duże projekty infrastrukturalne (powyżej 50 mln euro) mają zalecenie ogłaszania przetargów nieograniczonych, jednoetapowych, w oparciu o nową, uproszczoną procedurę PZP. Dla tunelu średnicowego ogłoszenie przetargu zaplanowane zostało na styczeń 2017 roku, bez zmiany terminu podpisania umowy z wykonawcą na projekt wykonawczy i realizację, który pozostaje niezmienny - wrzesień 2017 roku, tak jak zakończenie prac budowlanych i oddanie tunelu do użytkowania - rok 2021 - wyjaśnia Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.

Łódzki magistrat chciałby, żeby tunel średnicowy powstał przed wystawą Expo 2022, o którą stara się miasto. Ubiegłoroczną wystawę Expo w Mediolanie odwiedziło 21 mln osób. Każdego dnia Expo było odwiedzane przez 100 - 200 tys. osób. Gdyby podobne tłumy przyjechały do Łodzi w trakcie utrudnień drogowych związanych z budową tunelu, to miasto stanęłoby w gigantycznym korku.

Przeczytaj też: EXPO 2022. Czy Łódź zostanie organizatorem? Decyzja zapadnie w 2017 roku

- Rzeczywiście, według planowanego harmonogramu optymalnym rozwiązaniem byłoby, aby tunel był gotowy przed Expo 2022 i o to będziemy zabiegać - mówi Piotr Grabowski, rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. - Jesteśmy w stałym kontakcie z inwestorem i kontrolujemy przebieg przygotowań do rozpoczęcia tej inwestycji.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki