Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ubóstwo menstruacyjne: coraz droższe podpaski i tampony. O ile wzrosły ceny artykułów higienicznych

Patrycja Wacławska
Patrycja Wacławska
Rosną wydatki kobiet na podpaski, tampony i wkładki higieniczne
Rosną wydatki kobiet na podpaski, tampony i wkładki higieniczne 123RF
Kobiety i dziewczęta co miesiąc muszą przeznaczać sporą kwotę na podpaski, tampony czy wkładki higieniczne. Wraz z szalejącą inflacją, rosną również wydatki kobiet na tego typu artykuły. O ile? Eksperci z aplikacji PanParagon prezentują wyniki badania, w którym sprawdzili, o ile wzrosły wydatki Polek na produkty niezbędne przy menstruacji.

– Anonimowe dane z paragonów, jakie wpływają do naszego systemu stanowią podstawę naszych analiz. Przyjrzeliśmy się wydatkom Polek na podstawowe produkty higieniczne i porównaliśmy zmiany na przestrzeni ostatnich 2 lat. W badaniu ujęliśmy okres od stycznia do lutego w 2021, 2022 i 2023 roku – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

PanParagon to aplikacja, w której można m.in. przeglądać gazetki promocyjne czy przechowywać paragony w formie elektronicznej.

W celu dokładniejszej analizy eksperci przyjęli uniwersalną dla większości marek liczbę sztuk znajdujących się w jednej paczce danej kategorii produktu. W przypadku wkładek higienicznych oferta rożnych producentów jest na tyle zróżnicowana, że przy porównywaniu kosztów przyjęty został zakres od 40 do 60 sztuk.

Jakie są zatem średnie koszty przy każdej menstruacji?

Bolesne dni i bolesne wydatki

Jak pokazują wyniki badania, wpływ inflacji widoczny jest także w tego typu artykułach. W 2021 roku za paczkę 20 sztuk podpasek kobiety płaciły średnio 4,94 zł. W tym roku koszty za ten produkt wzrosły do 6,85 zł. W ciągu dwóch lat to różnica prawie 2 zł. To oznacza, że wydatki na tak podstawowy produkt zwiększyły się o 37 proc. W przypadku tamponów za paczkę z 32 sztukami w opakowaniu panie płaciły średnio 4,24 zł. W 2023 roku wydatki wzrosły o 27 proc.

– Największe różnice w kwotach widniejących na paragonach odnotowaliśmy w przypadku wkładek higienicznych. W ciągu dwóch lat wydatki kobiet na ten produkt wzrosły aż o 57 proc. – informuje Antonina Grzelak.

Ubóstwo menstruacyjne

W ostatnich latach mówi się o ubóstwie menstruacyjnym. Warto jednak wiedzieć, że problem ten nie dotyka tylko kobiet z najbiedniejszych regionów świata, ale także z Polski.

Jak wynika z badania Kulczyk Foundation o „Zdrowiu i higienie menstruacyjnej w Polsce i na świecie” aż co piątej Polce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup podpasek, przy czym prawie 40 proc. kobiet z biedniejszych domów rezygnuje z zakupu artykułów menstruacyjnych na rzecz innych wydatków.

W tej sytuacji różnice w kosztach, jakie przestawiają eksperci aplikacji PanParagon, dla sporej części Polek mogą być ogromną przeszkodą. Inflacja może znacznie pogłębiać ubóstwo menstruacyjne w naszym kraju. Są jednak sposoby, które mogą minimalizować ten problem.

– Istnieje inicjatywa, w ramach której w szkołach, placówkach, urzędach czy firmach kobiety mogą korzystać z darmowych produktów higienicznych. W toaletach zawieszone są różowe skrzyneczki, w których można znaleźć podpaski, tampony, wkładki, chusteczki do higieny intymnej. Na przykład w naszej firmie takie rozwiązanie cieszy się dużym powodzeniem. Różowa skrzyneczka jest nie tylko wygodna w nagłych sytuacjach, ale także może nieść pomoc kobietom czy dziewczętom, których nie stać na produkty niezbędne podczas menstruacji – dodaje Antonina Grzelak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki