Uczniowie w Zajezdni Chocianowice. MPK w Łodzi dokształca dla siebie mechaników i elektroników

Maciej Kałach
Maciej Kałach
We wtorek (27 marca) wycieczka pierwszoklasistów z Zespołu Szkół Samochodowych (ZSS) z ulicy Kilara 3/5 oglądała Zajezdnię Chocianowice łódzkiego MPK
We wtorek (27 marca) wycieczka pierwszoklasistów z Zespołu Szkół Samochodowych (ZSS) z ulicy Kilara 3/5 oglądała Zajezdnię Chocianowice łódzkiego MPK MPK
We wtorek (27 marca) wycieczka pierwszoklasistów z Zespołu Szkół Samochodowych (ZSS) z ulicy Kilara 3/5 oglądała Zajezdnię Chocianowice łódzkiego MPK. Wkrótce ci uczniowie będę mogli wziąć udział w programach praktyk, a potem płatnych staży, które już obecnie – w części przypadków – kończą się zatrudnieniem w miejskiej spółce.

- Będę pracował jako kierowca autobusu MPK – deklarował we wtorek Damian Milczarek, uczący się w pierwszej klasie przyszłych techników samochodowych. - Już jako kilkulatek lubiłem stać w czasie jazdy tuż za kabiną motorniczego. To nieprzewidywalne zajęcie i każdy dzień w pracy może być inny.

Damian to największy pasjonat MPK wśród pierwszoklasistów z ZSS, ale łódzka spółka stara się, aby było ich więcej. Nie chodzi tylko o pozyskiwanie przyszłych kierowców.

Obecnie aż 60 uczniów łódzkich szkół ponadgimnazjalnych bierze udział w unijnym projekcie „Mechanik taboru tramwajowego”, który rozpoczął się w wakacje 2017 r. Aktualnie odbywają oni praktyki w Zajezdni Telefoniczna oraz Zajezdni Chocianowice. Projekt zakończy się w czerwcu 2018 r., a najlepsi z praktykantów dostaną się na płatny staż, który może stać się początkiem kariery zawodowej w MPK. Praktykanci pochodzą z czterech łódzkich szkół: oprócz ZSS to Zespół Szkół Samochodowych i Mechatronicznych (ul. Przybyszewskiego 73/75), ZS Ponadgimnazjalnych nr 9 (al. Politechniki 38) oraz ZS Techniczno-Informatycznych (al. Politechniki 37).

Aktualny projekt miał wcześniejsze edycje.

Zaczęło się w 2014 r. od współpracy MPK z Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego oraz z Powiatowym Urzędem Pracy. Wynikiem tej współpracy był kilkutygodniowy kurs dla 19 absolwentów ZSP nr 9. Zajęcia przygotowywały wychowanków szkoły do pracy na zapleczu technicznym zajezdni tramwajowych. Uczestników kursu oddelegowano m.in. do przeglądów kontrolnych wagonów. 12 z nich najpierw skorzystało z oferty półrocznych staży w zajezdniach tramwajowych, a następnie zostali zatrudnieni w MPK.

Projekt z 2015 r. objął aż 84 uczniów z czterech szkół zawodowych (tych samych, które biorą udział w obecnej edycji). Wtedy program obejmował m.in. udział w przeglądzie pantografu, hamulców, kół jezdnych czy urządzeń elektrycznych.
W 2015 r. MPK zatrudniło 4 absolwentów ZSP nr 9, którzy ukończyli kurs, a rok później - 10 kolejnych. W ciągu czterech ostatnich lat miejski przewoźnik zatrudnił łącznie 32 absolwentów ZSP nr 9.

Unijne dofinansowanie, z którego efektów korzystają później kadry MPK, idzie nie tylko na przygotowywanie mechaników.
W wakacje 2017 r. ruszył projekt "Elektronik przyszłości”. Wzięło w nim udział 10 uczniów ZSP nr 10 (ul. Strykowska 10/18). W tym roku prawdopodobnie wezmą w nim udział uczniowie ZSP nr 9. Co robią elektronicy w MPK? M.in. zajmują się obsługą systemów informacyjnych w pojazdach łódzkiego przewoźnika.

Nowi, wykwalifikowani pracownicy zastępują tych, którzy odchodzą na emeryturę.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
synu mało płacą!
Dodaj ogłoszenie