Władze Łodzi rozpoczęły wdrażanie regulaminu parku kulturowego na ul. Piotrkowskiej i przylegającej do niej kwartałach. W sierpniu będą nowe riksze, reklamy zostaną ujednolicone, zniknie handel uliczny. Całość przepisów ma obowiązywać od stycznia.
Park kulturowy to sposób zarządzania zabytkowymi obszarami. Posiada regulamin dotyczący estetyki budynków, reklam i handlu. Firmy muszą go stosować.
Czytaj:Pijalnia Czekolady E. Wedel już otwarta. Nowy lokal na Piotrkowskiej [ZDJĘCIA]
Łódzki park kulturowy obejmuje teren między ul.: Północną, Zachodnią, al. Kościuszki, trasą W-Z, Sienkiewicza i Wschodnią. Nie wolno tam m.in. wieszać bilboardów, stawiać budek gastronomicznych, zaklejać witryn, malować domów w pstrokate kolory i stawiać nieażurowych płotów. Uchwałę przyjęto w grudniu, jednak przedsiębiorcom zostawiono od sześciu do 12 miesięcy na dostosowania.
- Do tego czasu będziemy starali się załatwiać sprawy polubownie - obiecuje Kamila Kwiecińska-Trzewikowska, miejski konserwator zabytków w Łodzi.
Magistrat rozpoczął wdrażanie regulaminu. Powołany został zespół ds. parku kulturowego. Tworzone są bazy danych przedsiębiorców, w kwietniu zespół będzie ich odwiedzał i informował o nowych przepisach. Dostaną też ulotki z nowymi obowiązkami.
Czytaj:Off Piotrkowska Center, czyli biurowiec, remont i nowa nazwa [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]
W kwietniu ma być przyjęte rozporządzenie dotyczące jednolitego wyglądu riksz, które zyskają beżowe ramy i ciemne siedziska. Właściciele firm będą musieli dostosować się do 29 lipca. Od tego dnia będą też egzekwowane przepisy dotyczące ograniczania reklam, zakazu handlu poza budynkami i stawiania słupów ogłoszeniowych poza miejscami wyznaczonymi. Po 29 stycznia 2017 r. w parku kulturowym nie powinno być już budek.
Co jeśli przedsiębiorcy się nie dostosują? Straż miejska będzie mogła nakładać mandaty w wysokości od 50 do 500 zł.
- Mandaty będzie można nakładać nawet codziennie - podkreśla Kwiecińska-Trzewikowska.
Nieprzestrzeganie zasad parku kulturowego będzie też wykroczeniem. Dlatego sąd będzie mógł nałożyć grzywnę lub nakazać demontaż urządzenia lub pawilonu niezgodnego z przepisami.
Do tej pory przedsiębiorcy działający przy głównej ulicy Łodzi musieli dostosować się do ostrych reguł dotyczących witryn i reklam. Powstała też „Księga standardów ulicy Piotrkowskiej”, która podpowiada gotowe rozwiązania dla każdego typu budynku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?