Unijna dotacja na tunel pod Łodzią! Dostaniemy 411 milionów euro!

(MSM)
Udostępnij:
Jest zgoda Komisji Europejskiej na dofinansowanie budowy tunelu kolejowego pod Łodzią. Unijna dotacja wyniesie 411 mln euro.

Z Funduszu Spójności sfinansowana zostanie budowa podziemnej linii łączącej stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz linii prowadzącej do stacji Łódź Żabieniec na zachodzie miasta. Unijna dotacja wyniesie 411 mln euro, czyli ok. 1,8 mld zł i ma pokryć 85 proc. wszystkich kosztów inwestycji, która będzie warta ok. 2 mld zł. Za te pieniądze zostanie zbudowana podziemna linii łącząca stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz linia prowadząca do stacji Łódź Żabieniec. Plany zakładają również budowę w tunelu dwóch stacji przystankowych w centrum Łodzi: pod skrzyżowaniem ul. Zachodniej i Zielonej oraz w okolicach Manufaktury (pod parkingiem pomiędzy centrum handlowym a cmentarzem przy ul. Ogrodowej.

- Mieszkańcy Łodzi już niedługo będą mogli przemierzać miasto szybciej oraz korzystać z lepszych połączeń międzyregionalnych dzięki wydajnemu oraz przyjaznemu dla środowiska systemowi transportu. Rozwój transportu kolejowego w Łodzi będzie również bodźcem dla miejscowej gospodarki, wymiany gospodarczej i turystyki – mówi europejska komisarz ds. polityki regionalnej Corina Crețu.

Prace nad drążeniem tunelu powinny rozpocząć się w przyszłym roku – prawdopodobnie w połowie roku. Będą one prowadzone dwoma metodami: odkrywkową (poza centrum tj. za ul. Drewnowską i w rejonie planowanych przystanków) i górniczą (za pomocą specjalnej tarczy wiertniczej, w centrum Łodzi). Tory (wiadomo, że będą dwa w jednym tunelu – zrezygnowano bowiem z wersji dwóch osobnych, węższych tunelów mieszczących po jednym torze) znajdą się na głębokości nawet 30 metrów. Prędkość maksymalna w tunelu ma wynosić 100 km/godz.
Inwestycja będzie w całości prowadzona przez PKP PLK, Urząd Miasta Łodzi dofinansować prace kwotą ok. 70 mln zł, która zostanie przeznaczona na wybudowanie części stacji przesiadkowych oraz wiaduktu nad torami przy ul. Rokicińskiej (przy ul. Malowniczej) i tunelu przy ul. Widzewskiej.
W latach 2007–2013 UE sfinansowała już inwestycje rzędu 242 mln euro w renowację łódzkiego węzła kolejowego i dworców na stacjach Łódź Fabryczna i Łódź Widzew.

Budowa dworca Łódź Fabryczna

Zajrzeliśmy na budowę dworca Łódź Fabryczna [zdjęcia]

Zobacz też:

Wideo

Materiał oryginalny: Unijna dotacja na tunel pod Łodzią! Dostaniemy 411 milionów euro! - Express Ilustrowany

Komentarze 88

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Why?
A dlaczego jest pelno psich gowien Na

Ulicach I trawnikach? Czy ue dofinansowuje te gowna, w ramach funduszu spojnosci?
q
qwerty
Zatem wielki LOL!
g
gosc
i czekamy na polaczenie do gliwic albo do kedzierzyna do gliwic i kedzierzyna nie do katowic
77d
i rozruszac jeszcze lotnisko
..
i jeszcze jeden taki se wymyślił niby w żartach żeby przywrócić bykowe dla tych są singlami i dzieci nie mają masz robić dzieci i się żenić bo pis karze buhahaha
j
już
oblałeś to odpuść sobie tą maturę
..
dworce 3 ma połączyć fabryczny z kaliskim i z Żabieńcem i żeby nie zwracać unii kasy

cyt.
Po pierwsze, rok wcześniej planowana jest wystawa International Expo w Łodzi. A bez podziemnej linii kolejowej poruszanie się po mieście będzie utrudnione. Po drugie, ukończony dworzec Łódź Fabryczna – na etapie wnioskowania o dofinansowanie unijne, został powiązany z tunelem średnicowym. Żeby nie trzeba było zwracać dofinansowania za sam dworzec, konieczna jest realizacja dalszej części inwestycji
..
ciekawe ile kamienic się zawali
a
ano
Pytanie moje jest takie po co komu w Łodzi taki tunel ? Kolejne ulice rozkopane, pozamykane skrzyżowania. Łódź to stan umysłu.
B
Buchalter
Marzenia i oczekiwania łodzian oraz ich realizacja w trakcie słynnych rządów które określamy jako "CHUJ DUPA I KAMIENI KUPA"
T
T
Przecież są. Podgrzewany nie znaczy z kaloryferem czy ciepłym nawiewem. Podgrzewane są płyty peronów. I nie do 35 stopni tylko do takiej temperatury żeby od stania tam na mrozie nie przemarzały podeszwy butów.
Ł
Łódzki Onanista
I ja czuję, że (p)osły mnie dymają ...
P
PO
Dlaczego Urząd Marszałkowski w Łodzi chce zlikwidować Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi?
l
ldz
No i mialy byc podgrzewane przystanki :-)))
I
Irek
Kto rozdaje tu karty? UMŁ czy PKP PLK?
Kto był odpowiedzialny za tramwaj regionalny i inne inwestycje? UMŁ czy np MPK Łódź czy inna spółeczka?
Można było wyprowadzić pieniążki bocznymi drzwiami? - można. Więc nie pierduł, że ktoś nie czyta bez zrozumienia a jeżeli uważasz inaczej to odpowiedz rzeczowo i konkretnie na pytania:
Pieniądze nie zostały wyprowadzone?
- to gdzie są te inwestycje?
Skoro nie zostały zrealizowane to gdzie podziała się kasa?
Dodaj ogłoszenie