Upadków biur podróży może być jeszcze więcej. Lepiej je sprawdzać

Joanna Pieńczykowska
Klienci kolejnego biura podróży w tym sezonie mają kłopoty: OK Services Travel z Bielska-Białej w środę zgłosiło do śląskiego urzędu marszałkowskiego oświadczenie o niewypłacalności. 157 klientów wypoczywających w Grecji musi skrócić pobyt o trzy dni. Pozostałych ponad 600 turystów przebywających w chwili ogłoszenia informacji o niewypłacalności za granicą wróciło już do Polski lub wróci w najbliższych dniach zgodnie z planem - wynika z informacji urzędu marszałkowskiego w Katowicach.

Jak wynika z informacji urzędu marszałkowskiego, pierwszych 307 osób wyjechało autokarami z Grecji, Chorwacji i Bułgarii w czwartek, czyli w zaplanowanym terminie, a przejazd opłaciło biuro podróży.

Obecnie trwa przygotowanie kolejnych powrotów. Turyści wypoczywający w Grecji (316 osób) powrócą 19 sierpnia. Część z nich (157 osób) zmuszona jest skrócić pobyt o trzy dni. Natomiast klienci, którzy spędzają wakacje w Bułgarii (155 osób), wrócą planowo 22 sierpnia.

Problemy finansowe bielskiej firmy dotykają jednak nie tylko tych, którzy już pojechali za granicę, ale też tych, którzy podpisali umowy i wpłacili pieniądze. Prawdopodobnie to około tysiąca osób. Wiadomo już, że kwota gwarancyjna wykupiona przez OK Services Travel w TU Europa wynosi zaledwie ok. 13 tys. euro, czyli ok. 58 tys. zł. To nie wystarczy na pokrycie wszystkich roszczeń.

To piąta firma z branży turystycznej, która w tym roku kończy z hukiem swoją działalność. Wcześniej zbankrutowały m.in. firmy GTI Travel, Horyzont, Tramp. Niestety, to prawdopodobnie nie ostatnia niemiła niespodzianka dla polskich turystów.

W Krajowym Rejestrze Długów notowanych jest ponad 450 podmiotów z branży turystycznej. Z kolei w Rejestrze Dłużników ERIF BIG SA pod koniec czerwca znajdowało się około 190 biur.

Zanim zdecydujemy się skorzystać z oferty biura podróży, sprawdźmy, czy prowadzi działalność legalnie, czy ma ważną polisę ubezpieczeniową, a także jaką ma kondycję finansową.

Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzi Ministerstwo Gospodarki na stronie www.turystyka.gov.pl. Wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszemy nazwę firmy, a dowiemy się, czy jest oficjalnie zarejestrowana, a także na jaką kwotę opiewa gwarancja ubezpieczeniowa. Polisa taka wykupywana jest na 12 miesięcy.

Suma gwarancyjna powinna w razie upadłości wystarczyć na pokrycie kosztów związanych z powrotem turystów do Polski i zwrotem wpłat dla klientów, którzy nie zdążyli wyjechać.

Przykładowo z rejestru dowiemy się, że największe polskie biuro podróży - Itaka (w ubiegłym roku według raportu "Wiadomości Turystycznych" obsłużyło 475 tys. klientów) - prowadzi działalność od 2001 r., posiada polisę ubezpieczeniową na 144 mln zł, ważną do 15 września 2014 r. Z kolei TUI (w ubiegłym roku obsłużyło 220 tys. klientów), ma polisę opiewającą na kwotę 86,9 mln zł, ważną do 16 września 2013 r. Podobnie sprawdzić możemy każdą firmę.

To nie wszystko: warto zrewidować, czy firma nie jest notowana w rejestrach dłużników. Takie rejestry prowadzi kilka biur informacji gospodarczej: Krajowy Rejestr Długów (www.krd.pl), Rejestr Dłużników ERIF BIG SA (www.erif.pl) oraz BIG Infomonitor (www.infomonitor.pl). Warto też skorzystać ze specjalnych forów i stron internetowych, gdzie internauci dzielą się uwagami na temat oferty. Jeżeli biuro podróży ma wiele negatywnych opinii, powinno to zwrócić naszą uwagę.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Materiał oryginalny: Upadków biur podróży może być jeszcze więcej. Lepiej je sprawdzać - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
marika

Dobrze, że ostatnio pojawia się sporo informacji, jak sprawdzić biuro, na co uważać, gdzie szukać pomocy, może zwiększy się przez to świadomość klientów? I może głównym kryterium wyboru przestanie być tylko cena? Ja mam "swoje" biuro, od kilku lat jeżdżę z alfa starem, wycieczki organizują profesjonalne, od wielu lat działają na rynku, szkoda jedynie, że nie mają więcej afrykańskich kierunków w ofercie, ale może to kwestia czasu?

777

jak NIE CFFANIACK S BIuRA WSYŁKOKOweGE TO BANKsteR.

m
marta

wolimy sobie na własną rękę załatwić wyjazd. udaje się bez problemów.tylko że w tym roku wyjazd na kredyt gotówkowy z getinu bo trochę nam kasy zabrakło, ale i tak to bardziej bezpieczne niż z niepewnym biurem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3