Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

USA: Kampania "Nie Zarabiajmy Na Hejcie" uderza w Facebooka. Czy zniszczy giganta?

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
pixabay
Kolejne koncerny rezygnują z reklamowania się na Facebooku. Domagają się od koncernu zdecydowanych kroków przeciwko fali hejtu i nieprawdziwych informacji. Zuckerberg na razie nie reaguje, choć stracił na spadku akcji firmy miliardy dolarów.

Kolejne koncerny dołączają do kampanii społecznej w Stanach Zjednoczonych pod nazwą: #StopHateForProfit (Nie Zarabiajmy Na Hejcie) i wycofują się z kampanii reklamowych na Facebooku.

Domagają się od firmy Marca Zuckerberga bardziej stanowczych działań przeciwko nieprawdziwym informacjom, które godzą w mniejszości seksualne oraz hejtowi, związanemu z kampanią prezydencką w USA m. in. przeciwko protestom w kraju po tragicznej śmierci George’a Floyda w Minneapolis.

Wśród firm, które wycofują się z kampanii reklamowych na Facebooku znalazły się Ford, Adidas i HP. Wcześniej dołączyła Coca-Cola, Unilever i Starbucks.

Serwis informacyjny Axios podał, że Microsoft zawiesił reklamy na Facebooku i Instagramie w maju z powodu obaw o nieokreślone „nieodpowiednie treści” .

Tymczasem inne platformy internetowe, w tym Reddit i Twitch, wywierają większe naciski, podejmując własne kroki przeciwko mowie nienawiści.

Czy bojkot może zaszkodzić Facebookowi? Zdaniem nielicznych wydaje się, że tak, bo zdecydowana większość przychodów Facebooka pochodzi z reklam.

David Cumming z Aviva Investors: utrata zaufania i brak kodeksu moralnego mogą „zniszczyć biznes”.

W piątek cena akcji Facebooka spadła o 8 procent, co uczyniło Marka Zuckerberga, przynajmniej teoretycznie, biedniejszym o prawie 16 miliardów funtów.

Padają nawet pytania, czy w dalszej perspektywie może to zagrozić istnieniu Facebooka. Na razie nie ma odpowiedzi.
Jednym z głównych celów wspomnianej kampanii jest amerykański prezydent Donald Trump. Zdaniem organizatorów kampanii Nie Zarabiajmy Na Hejcie propaguje on na Twitterze nienawiść. Dlatego Twitter oznaczył już kilka razy jego posty jako zachęcające do przemocy lub rozpowszechniające fake newsy.
Facebook jednak nie poszedł tym śladem, bo przynajmniej na razie nie oberwał mocno po kieszeni. Zuckerberg zaś powtarza, że dla niego najważniejsza jest wolność słowa, a nie kierowanie się nie polityką czy wpływami finansowymi.
To nie pierwszy bojkot firmy z branży mediów społecznościowych. W 2017 roku jedna z głównych marek ogłosiła, że ​​przestanie reklamować się w YouTube - po umieszczeniu jej reklam obok rasistowskich i homofobicznych filmów.

Ten bojkot jest dziś całkowicie zapomniany. YouTube poprawił swoje zasady reklamowe i dziś ma się dobrze.

Zdaniem wielu specjalistów obecny bojkot nie podkopie jednak fundamentów Facebooka z dwóch co najmniej powodów.

P pierwsze wiele średnich firm nie przyłączyło się do kampanii. Po drugie, nie jest tajemnicą, że większość przychodów z reklam Facebooka pochodzi właśnie z tysięcy małych i średnich firm.

Z informacji CNN wynika, że najlepiej sprzedające się sto marek w ubiegłym roku wydało na reklamy na Facebooku 4,2 mld dolarów. Stanowiło to zaledwie sześć procent przychodów z reklam Facebooka.

Mat Morrison, szef ds. Strategii w agencji reklamowej Digital Whisky, przypomina, że jest ogromna liczba mniejszych firm, których po prostu nie stać na nie reklamowanie się na Facebooku.

Dla takich właśnie firm niezbędne są tańsze i bardziej ukierunkowane reklamy na takich platformach jak Facebook.

Struktura Facebooka daje Zuckerbergowi ogromną moc wpływania na jakiekolwiek zmiany. Jeśli czegoś chce, dostanie to.

Prawda jest taka że akcjonariusze nie są w stanie wywierać presji na Zuckerberga w taki sam sposób, jak na inne spółki.

Zuckerberg zasugerował, że jest gotowy do zmian. Facebook zapowiedział, że zacznie oznaczać treści zawierające hejt. Te zmiany prawdopodobnie jednak nie wystarczą, aby Stop Hate for Profit zniknął.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: USA: Kampania "Nie Zarabiajmy Na Hejcie" uderza w Facebooka. Czy zniszczy giganta? - Portal i.pl

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki