Uważaj! MPK patrzy

Agnieszka Magnuszewska
System monitoringu w autobusach i tramwajach już działa
System monitoringu w autobusach i tramwajach już działa Krzysztof Szymczak
Monitoring w 183 pojazdach MPK już działa. W piątek zakończono odbiory techniczne systemu na zajezdniach. To właśnie tam będą sczytywane dane z kamer za pośrednictwem Wi-Fi. Wystarczy, że autobus lub tramwaj przejedzie w pobliżu łącza, a z monitoringu w danym pojeździe zostanie ściągnięty obraz z wyznaczonej godziny. Zapis z kamer już wiele razy pomógł policji w prowadzeniu dochodzenia.

- Cztery lata temu zapis ze starego typu monitoringu, który był zamontowany w czterech cityrunnerach i 56 autobusach volvo, pomógł zatrzymać szajkę okradającą łodzian nie tylko w autobusach, ale i na ulicach - mówi Marcin Małek z biura prasowego MPK. - Monitoring pozwolił też rozwiązać sporo konfliktów, do których dochodziło podczas kontroli biletów.

W pojazdach, w których pod koniec lipca zamontowano nowy monitoring (1264 kamery) do tej pory nie było niebezpiecznych sytuacji. Może dlatego, że ma on znacznie więcej zalet niż stary system i skuteczniej odstrasza potencjalnych przestępców. Przede wszystkim wcześniej tylko zapisywano obraz, obecnie na bieżąco można podglądać, co się dzieje w autobusach i tramwajach. Śledzą to pracownicy nadzoru ruchu MPK .

CZYTAJ TEŻ: Wielki Brat instaluje się w taborze łódzkiego MPK (ZDJĘCIA + FILM)

- Oczywiście nadzór ruchu nie może podglądać obrazu ze wszystkich kamer. Dlatego apelujemy do łodzian, by w razie niebezpiecznej sytuacji wysyłali sms na specjalny numer. Należy w nim krótko opisać, to co się dzieje, przykładowo "bójka" i podać numer pojazdu - mówi Marcin Małek.

Sms-y należy wysłać na numer 604 559 407. Gdy nadzór ruchu odczyta wiadomość, szybko przełączy się na kamerę w danym pojeździe i zawiadomi firmę ochroniarską.

- Monitoring ma też funkcję powiadamiania o tym, gdy ktoś będzie próbował kamerę zasłonić lub uszkodzić jej obudowę. Wówczas w kabinie prowadzącego odezwie się specjalny sygnał - podkreśla Marcin Małek. - Dodatkowo podczas każdego uruchomienia pojazdu wyświetla się informacja czy wszystkie kamery działają.W monitoring wyposażono autobusy marki Solaris, Volvo, Jelcze MB, tramwaje Cityrunner i zmodernizowane 805 N. W każdym z nich umieszczonych jest od 6 do 7 kamer, część w środku a część na zewnątrz. Autobusy mają kamery z przodu i tyłu, a składy tylko z przodu pojazdu. Obraz z nich przyda się podczas ustalania sprawcy kolizji lub wypadku.

CZYTAJ TEŻ: MPK wdraża system monitorowania pasażerów

Monitoring pojawił się również na przystankach nocnych przy al. Kościuszki oraz na pętlach: Wydawnicza, Janów, Świtezianki, Kusocińskiego, cmentarz Szczecińska, Maratońska, 11. Listopada, Rojna, Karpacka, Dąbrowa, Augustów, Kurczaki, Szczecińska, Wyszyńskiego, Pabianicka IKEA.

Kamer w pojazdach będzie przybywać. Wkrótce do systemu monitoringu zostanie wpiętych 45 autobusów marki solaris, zakupionych w tym roku.

Monitoring kosztował blisko 3 mln 740 tys.zł. Aż 85 proc. tej kwoty dofinansował Urząd Marszałkowski. Kamery dostarczyła i firma GMV Innovating Solutions.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marian
CO tu dużo mówić - kolejna dobra wiadomość z MPK. Cieszę się, że to idzie w takim kierunku - chociaż jeszcze dużo rzeczy do zrobienia - wg. mnie przede wszystkim poprawa zachowania prowadzących - choć przy takiej ich ilości (uwzględniając chamstwo w naszym społeczeństwie) - to czego oczekiwać? kierowcy kulturalniejsi nie będą, bo niby gdzie mają się tego uczyć?
N
NIETOPERZ
to może zobaczy:

www.empeka.flog.pl
S
SWÓJ
ale czy dzięki temu zobaczy wreszcie brudy i braki w bieżącym utrzymaniu właściwego stanu technicznego wnętrz własnego taboru?
Oto jest pytanie...
Dodaj ogłoszenie