Stypendyści zobowiązują się podjąć pracę na kolei i kontynuować ją przynajmniej tak długo, jak długo dostawali stypendium. Aby podpisać umowę stypendialną, wystarczy mieć średnią ocen powyżej 3,5 oraz dobre zachowanie. Najlepsi uczniowie klasy kolejarskiej mają średnią 4,6.
- Ten kierunek daje nam przyszłość, bo gwarantuje pracę - mówi stypendystka Adrianna Ambroziak, jedna z trzech dziewczyn w kolejarskiej klasie. - Po zakończeniu technikum chcę studiować zaocznie i jednocześnie zacząć pracę na kolei.
ZSP nr 5 kształci młodzież w dwóch zawodach: technika transportu kolejowego i technika dróg i mostów kolejowych. Więcej chętnych jest na pierwszym kierunku. Kształci się na nim 15 osób, chociaż zapotrzebowanie jest większe na absolwentów drugiego kierunku.
- Dwa lata temu odbyła się konferencja dotycząca rozwoju kolei w regionie łódzkim - mówi Małgorzata Janik-Piątkowska, dyrektorka ZSP nr 5. - Zostałam po tej konferencji i powiedziałam władzom PKP, że w woj. łódzkim nikt nie kształci kadr dla kolei. Usłyszałam, że trzeba to zmienić.
W ten sposób szkoła nawiązała współpracę z PKP PLK. Spółka kolejowa wyposażyła dwie pracownie w sprzęt. Szkoła zaś napisała projekt unijny na kwotę 700 tys. zł, aby utworzyć klasy kolejowe. W październiku zeszłego roku rozpoczęły się pierwsze lekcje.
Władze PKP PLK postanowiły reaktywować szkolnictwo kolejowe w 2008 r. Na razie w Polsce jest 9 szkół o takim profilu: w Łodzi, Lublinie, Małaszewicach, Szczecinie, Sosnowcu, Skarżysku-Kamiennej, Siedlcach, Stargardzie Szczecińskim i Warszawie. Kolejnych pięć szkół wystąpiło do kuratorium o utworzenie klas kolejowych. Pierwszych pięciu absolwentów szkoły w Siedlcach już znalazło pracę.
- Kolej ciągle się rozwija i potrzebuje kadr - mówi stypendysta Krzysztof Drabik. - Podoba mi się nauka w tej szkole, choć czasem narzekam, że lekcje trwają od godz. 8 do 18.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?