W Łodzi powstaje rewolucyjny helikopter

Redakcja
Tak ma wyglądać Racer, którzy wzbije się w powietrze za trzy lata
Tak ma wyglądać Racer, którzy wzbije się w powietrze za trzy lata mat. prasowe
Airbus Helicopters pracuje nad śmigłowcem nowej generacji. Duży udział ma w tym biuro projektowe koncernu w Łodzi

Śmigłowiec X3 koncernu Airbus Helicopters, najszybsza tego rodzaju konstrukcja na świecie, opracowana przy współpracy specjalistów z Politechniki Łódzkiej, będzie miał swojego następcę. Duży udział w rozwijaniu nowej konstrukcji ma biuro projektowe Airbus Helicopters Polska w Łodzi, gdzie w pracach nad Racerem - bo taką nazwę nadano nowemu śmigłowcowi - uczestniczy 11-osobowy zespół młodych inżynierów. Cały projekt pilotuje zespół, na którego czele stoi Tomasz Krysiński, pochodzący z Łodzi dyrektor działu badań naukowych i innowacji w koncernie Airbus Helicopters.

Nowy helikopter zostanie zaprezentowany za dwa lata, a dziewiczy loty zaplanowano na rok 2020. Nowy helikopter raczej nie będzie bił rekordu prędkości jak jego protoplasta (487 km/h), ale jego prędkość przelotowa - ponad 400 km na godzinę - będzie o 50 proc. większa niż w przypadku śmigłowców o klasycznej konstrukcji. Pomyślany został jako bardzo szybki i ekonomiczny śmigłowiec, który znajdzie zastosowanie np. w szybkim transporcie, pogotowiu lotniczym, misjach poszukiwawczo-ratowniczych i w sektorze biznesu.

Zamiast francuskich Caracali Łódź będzie montować amerykańskie Żmije?

Jak będzie wyglądał nowy śmigłowiec, pokazano w drugiej połowie czerwca na salonie lotniczym Paris Air Show. Tak jak X3, ma po bokach dwa śmigła, ale umieszczono je z tyłu niewielkich skrzydeł i są to śmigła pchające, a nie ciągnące jak w X3. Rewolucyjnym rozwiązaniem są same skrzydła, tzw. box-wing, co można przetłumaczyć jako skrzydło skrzynkowe.

- Śmigła pchające umieszczone za box-wingiem dają siłę ciągu o 10 proc. większą niż w X3 - wyjaśnia Tomasz Krysiński techniczne szczegóły nowej konstrukcji. - Ponadto przy szybkim locie, z prędkością 190 mil na godzinę, górny wirnik zwalnia, a dużą część siły nośnej nadają śmigłowcowi wspomniane skrzydła. Dzięki bardzo niskim oporom lotu, maszyna może lecieć tylko na jednym silniku, co obniża o 20 proc. zużycie paliwa. W tych warunkach konsumuje mniej paliwa niż równorzędny śmigłowiec lecący z prędkością 140 mil na godzinę. Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest bezpieczne wejście do śmigłowca, ponieważ śmigła ukryte są za skrzydłem.

PiS zrywa negocjacje z Airbus Helicopters. Polska nie kupi Caracali

Nowy śmigłowiec jest niezwykle zaawansowany technologicznie. Powstaje przy udziale 35 partnerów z 12 państw. W łódzkim biurze firmy Airbus Helicopters prace przy tym projekcie zaczęły się od dwóch osób, teraz zespół liczy ich 11.

- Ten zespół ma bardzo istotny udział w całym projekcie - podkreśla Tomasz Krysiński i wylicza: - Zajmuje się pełnym projektem wału napędowego, pracami obliczeniowymi nad skrzynią przekładni głównej, całym systemem paliwowym i nowatorskim systemem wysokiego napięcia dla silników.

Airbus Helicopters otworzył swoje biuro konstrukcyjne w Łodzi ponad dwa lata temu. W ciągu ostatniego roku liczba pracowników zwiększyła się dwukrotnie i sięga 53 osób.

Airbus Helicopters wydaje oświadczenie w sprawie Caracali

W projekt Racera zaangażowane będzie nie tylko biuro koncernu. Jak zapowiada Tomasz Krysiński, testy elementów mechanicznych do nowego śmigłowca będzie wykonywać łódzka firma Sensor, od dawna współpracująca z koncernem Airbus Helicopters.

ZOBACZ |Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Misiewicz
Wiecie ile helikopterów kupił Macierewicz dla polskiej armii?
ZERO.
Wiecie komu to jest na rękę?

Wiecie dlaczego niektórzy twierdzą, że to ruski agent?
n
niedowiarek
Za to Amerykanie tak o nas dbają, że nie chcą nam sprzedać swojej konstrukcji z 1986 r. ( XX w. ), tego złomu F 22 Raptor..
X
Xd ldz
Polak potrafi gospodarka francuska liczy zyski ps.lepszy rozwój dla innych niż wcale
C
C5
Kolega ciekawy, a z czytaniem ze zrozumieniem ma problem? Przecież napisano w tekście jakie elementy są projektowane.
p
przemo
a zastanawiałeś się ile amerykanina kosztuje życie w stanach... najwyraźniej nie.
p
przemo
pomimo próby rozwalenia produkcji helikopterów przez Maciorewicza i jego kolesia wsadzonego do zarzadu, gospodarka jeszcze nie zgineła.
:-)
szyte będą POkrowce.
M
Maria
Polak potrafi, trzymam kciuki
c
ciekawy
a te budynki w tle to też lodz???? jaka część tego helikoptera powstanie w łodzi: wycieraczki, dywaniki, śrubki, a może całość ???? tego jestem ciekaw
s
sceptyk
Na papierku to ja sobie mogę narysować i napisać że będzie leciał 800/ h .
G
Gość
ich supernowoczesnych śmigłowców z lat 60-tych...
Dodaj ogłoszenie