W Łodzi powstanie największy w kraju system sterowania ruchem [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Budowa systemu sterowania ruchem zacznie się w Łodzi na przełomie sierpnia i września. Prace będą prowadzone na 234 skrzyżowaniach.

Aż 234 łódzkie skrzyżowania z 270, na których są światła, zostaną objęte systemem sterowania ruchem. Jego montaż ma kosztować 78 mln zł, a odpowiada za niego firma Sprint. Częścią systemu będzie 130 kamer, które mają rozpoznawać tablice rejestracyjne i w ten sposób sprawdzać prędkość przemieszczających się aut. Bez obaw, nie będzie to podstawa do wystawiania mandatów. Jednak pomoże policji w poszukiwaniach skradzionych samochodów.

Z czym wiąże się system sterowania ruchem? W przyszłości z pierwszeństwem dla komunikacji miejskiej, ale też płynną jazdą osobówek. Na razie jednak nowoczesny system wiąże się z wykonaniem 50 km kanalizacji kablowej pod światłowody, 1500 studni kablowych, położeniem 500 tys. km kabla miedzianego, budową 2 tys. sygnalizatorów świetlnych. Nie ma wątpliwości, że utrudnienia na 234 skrzyżowaniach będą, ale pocieszające jest to, że firma Sprint nie zamierza zamykać całych skrzyżowań, co częściowo uwzględniano w dokumentacji przetargowej.

- Na pewno na skrzyżowaniach będą zawężenia, ale nie chcemy ich zamykać - zapewnia Łukasz Cysewski z firmy Sprint.

- Prace chcemy rozpocząć w tych miejscach, w których już są utrudnienia - dodaje Marcin Duzinkiewicz ze Sprintu.

Łódzki system sterowania ruchem będzie największy w Polsce. Obecnie firma Sprint buduje go w Olsztynie, gdzie obejmuje on ok. 80 skrzyżowań i w Bydgoszczy (55 skrzyżowań).

- W Warszawie do systemu sterowania ruchem podłączonych jest zaledwie 30 skrzyżowań. To naprawdę niewiele - podkreśla Łukasz Cysewski.

W Łodzi system sterowania ruchem działa na razie na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Ale od 6 lat, jak powstał, nie zbiera pochlebnych opinii, bo tramwaje na tej trasie za bardzo nie przyspieszyły. Nowy system ma być lepszy. Przede wszystkim dlatego, że wszystkie autobusy i tramwaje będą wyposażone w GPS, wysyłający sygnał do systemu. Tym samym pojazdy MPK będą mieć pierwszeństwo przejazdu.

W Stuttgarcie, mieście partnerskim Łodzi, w którym taki system działa, drogowcy są w stanie również wydłużać zielone światło dla osobówek. Tak "rozładowują" poranne korki. U nas ponoć ma być podobnie.

- Zamontowanych zostanie 65 kamer, które umożliwią podgląd tego, co dzieje się na skrzyżowaniach. Poza tym 130 kamer będzie miało zdolność rozpoznawania tablic rejestracyjnych. To umożliwi odcinkowy pomiar prędkości i weryfikację natężenia ruchu - tłumaczy Marcin Duzinkiewicz.

Ruch ma też usprawnić dziewięć tablic zmiennej treści, które mają informować o utrudnieniach na drogach i korkach. - Chcemy też podawać czasy przejazdów na potencjalnych objazdach - dodaje Łukasz Cysewski. System ma działać od jesieni przyszłego roku.

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
ddd

System sterowania ruchem w Łodzi działa i nie ma z niego żadnego pożytku, ba korki są większe, ale za to sterowane.

L
Laguna

Dobra inicjatywa, mam nadzieję, że zmniejszy to ilość wypadków i poprawi bezpieczeństwo na drogach. Oby tak dalej!

k
korek

Do obsługi każdego systemu potrzeba ludzi myślących , to co teraz się dzieje jest dowodem że zarządzają tym tłum.oki. 6 rano i 3 razy staje na czerwonym przy manufakturze (odcinek 500m). Kto to robi dlaczego ? Jest to celowe utrudnienie , zwiększa się też emisja spalin i zużycie paliwa. Zwolnić człowieka odpowiedzialnego za taki stan rzeczy.

m
marcon

mi biednemu idiocie, wytłumaczyć, jak groźne będą, skutki wypadku, który się nie zdarzy, z powodu zwiększenia prędkości, prawda ? Typowe, wyskakujesz z argumentami, które nie mają żadnego związku z tym o czym napisałem.

D
Daq

Ha, ha, ha..... ci idioci nie potrafią ustawić zwykłej "zielonej fali" a tu dostaną takie cudeńko. To tak jakby małpie dać do zabawy pistolet maszynowy..... Już widzę ten bajzel, korki, stłuczki itp.....

k
k

a przy tym jesteś zapewne wariatem drogowym.

k
k

Wolałbym czyste miasto (jak obiecał tzw. Łysa Pała).

w
w.

MIAŁY BYĆ ŚWIATŁOWODY.

Na dzisiaj nie ma dokumentacji na część logiczną.
Nie ma badań ruchu (są NIE ZROBIONE) (za które ZDiT już zapłacił)
Ruszy wszystko na OKO jeśli w ogóle ruszy.

m
marcon

i Ci zaszkodziło. Jesteś po prostu owcą, która bezmyślnie przyjmuje to co jej wmawiają. Wzmaganie w kierujących przeświadczenia, że zmniejszenie prędkości jazdy, podnosi poziom bezpieczeństwa, jest oczywistym fałszem. Szczytem głupoty jest kampania telewizyjna, w której samochód jadący 60 km/h, uderza w ciężarówkę, która wymusza pierwszeństwo przejazdu. Naprawdę tak trudno pojąć, że jadąc 70 km/h zamiast 60 km/h do żadnego wypadku by nie doszło. To jaki sens ma zmniejszanie prędkości ?

a
ave

te dycha może uratować komuś od ciebie życie albo niestety tobie, niestety bo z takim mózgiem to nadajesz się do wapna gaszonego jedynie

a
a

I miał racje, bo w ramach ŁTR system zrobiono tylko na trasie ŁTR, a skad wtedy sygnalziacja 'miala wiedziec' ze nie powoduje korkow na przykald na Sienkiewicza? Tym razem bedzie wiedziała, bo i tam będa kamery.

Pytanie tylko czy pracownocy ZDiT beda potrafili korzystac z tego

Ł
Łodziak

myślę że pomiar prędkości będzie tylko do danych statystycznych dla upłynniania ruchu. Nasze prawo co do fotoradarów i pomiarów prędkości komplikuje to na tyle, że większość urządzeń do pomiaru prędkości (a jest ich prawdopodobnie duuuuużo więcej niż nam się wydaje) nie może tych danych używać do wystawiania mandatów. Więc mam nadzieję że również w tym przypadku tak nie będzie

g
gosc

gdyby uruchomiono system zbudowany dla tzw. ŁTR to całe centrum byłoby sparaliżowane.
Podobnie będzie z tym idiotycznym pomysłem. No ale jak jest 78 milionów do wydania...

c
cv

" 30 kamer do systemu rozpoznającego tablice rejestracyjne. Umożliwi to pomiar prędkości pojazdów na kolejnych odcinkach drogi. "

MANDACIKI. MANDACIKI!
Sami sobie finansujemy system który ma nas łoić.
Jestem przeciw piractwu drogowemu - ale jazda 60 zamiast 50 przez centrum to nie piractwo - ale już mandacik będzie.

q
qwerty

spokojnie, najpierw muszą dokończyć remonty, potem rozpisać przetarg, a dopiero potem rozkopać i znowu zrobić remont. Czyli mamy trochę czasu... niestety

Dodaj ogłoszenie