W Łodzi rośnie liczba wypadków z udziałem rowerzystów

Krystian DobrzańskiZaktualizowano 
Paweł Łacheta
Cykliści na łódzkich ulicach muszą bardziej uważać. Powód? Rośnie liczba wypadków drogowych z ich udziałem, a sezon rowerowy jeszcze trwa.

Podczas obecnego sezonu rowerowego wzrosła liczba wypadków z udziałem cyklistów. Od kwietnia do września odnotowano 393 tzw. zdarzenia drogowe z ich udziałem. Wśród nich było aż 236 wypadków. Rannych zostało 241 osób, 224 z nich to rowerzyści.

Zdecydowanie lepiej policyjne statystyki wyglądały w tym samym okresie ubiegłego roku. Wtedy odnotowano 342 zdarzenia, w tym 204 wypadki. Rannych zostało 210 osób, z czego 193 to rowerzyści.

Jak przyznaje policja, większa liczba wypadków to skutek tego, że dużo więcej osób jeździ rowerem po na naszych ulicach. Wiele osób nie przestrzega jednak podstawowych przepisów ruchu drogowego.

- Większość wypadków to efekt nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu. Niestety, rowerzyści często przejeżdżają po pasach oraz na czerwonym świetle. Kierowcy samochodów natomiast często nie zwracają uwagi na cyklistów, którzy przejeżdżają przez jezdnię zgodnie z przepisami. Wtedy dochodzi do wypadku - wyjaśnia Marzanna Boratyńska z wydziału ruchu drogowego KMP w Łodzi.

Jak przyznaje policjantka, korki na drogach oraz poprawiająca się infrastruktura rowerowa w naszym mieście wpływają na rosnącą popularność korzystania z rowerów.

- Oczywiście nie jest tak, że do wypadków dochodzi tylko w zderzeniu z samochodem osobowym. Zdarzają się kolizje dwóch rowerzystów, którzy wjechali w siebie na ścieżkach rowerowych. Apelujemy o przestrzeganie przepisów i wyobraźnię zarówno na jezdni, jak i ścieżce rowerowej - dodaje Boratyńska.

Co zrobić, aby podczas kolizji nie odnieść poważnych obrażeń?

- Przede wszystkim zróbmy wszystko, aby nie dopuścić do wypadku. Zawsze pamiętajmy o odpowiednim oświetleniu naszego roweru. Należy pomyśleć o kasku rowerowym, który zabezpieczy naszą głowę podczas ewentualnej kolizji - mówi pan Kamil, właściciel jednego ze sklepów rowerowych w Łodzi.

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 117

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Y
Yyy

Ten kraj to Polska. Złapiesz 24 punkty i powtarzasz egzamin. Na Węgrzech latem przez wakacje była Łapanka na wszystkich drogowych świrów. Wielu ponownie musiało zdać egzamin. W Polsce policja też wcześniej czy później zacznie tak działać. Wspomnisz moje słowa.

M
Marek

Jeszcze nie widziałem kierowcy który zwolniłby przejeżdzając po jezdni przez drogę rowerową, głupota i brak wyobraźni. Należy wprowadzić progi zwalniające i ograniaczenia dla samochodów przecinających drogi rowerowe . Dla dobra wszystkich.

M
Marek

Jak trzeba być głąbem, żeby zderzyć się na jadąc samochodem po ulicy...

M
Marek

A może warto by zastosować progi zwalniające na ulicach dla samochodów przecinających drogi rowerowe?

D
David

A może na ścieżkach rowerowych warto by było zastosować progi zwalniające przed przejazdami z ulicami, ograniczające w ten sposób prędkość rowerzystów do 5km/h

M
Misiu

Możesz sobie chcieć, ale nie znam kraju, gdzie kierowcy muszą powtarzać egzamin, więc wyprowadź się na bezludną wyspę i tam ustalaj swoje prawa.

E
Ehe

Pan od kraftera popełnił jeszcze inne, równie rażące błędy, ale ty ich nie wyłapałeś.
Na szczęście to nie był tekst na konkurs ortografii, tylko wypowiedź kierowcy.

M
Myślący

Czy aby dobrze się czujesz ? Jak sobie wyobrażasz jazdę z prędkością 50 km na godzinę i np. skręcanie w prawo po kątem 90 stopni . Tak wynika z tego co piszesz . Dla ułatwienia podpowiem ci , że przy tej jeździe tył wyprzedzi przód pojazdu . Sam piszesz nie ma obowiązku zwalniania . Przy takim założeniu powinieneś uważać , aby nie podnosić statystyki wypadków z udziałem rowerzystów . Szerokiej ścieżki rowerowej !

R
Rrrr

Mój błąd jenzykoy ale ty przeżyłeś. Błąd kierowcy i ktoś ginie. Taka różnica.

p
pieszy

Postawić po patrolu z 500 metrów dalej w paru kierunkach (tu akurat możliwe 3-4, w Piotrkowską na południe i północ i Mickiewicza na zachód) z jakimiś mobilnymi ekranami czy czymś. Widzą wykroczenie na ekranie, nagrane jest, cap terrowerzystę za kark i po sprawie.

Na Mickiewicza do Włókniarzy potrafią postawić 3 patrole to i tu by potrafili.

a
autor

Znaczy jak 72 w rzeczywistości to nie przestrzega... (na wszelki wypadek napiszę: 72 to więcej niż 70).

a
ada

A dwóch naraz się nie dało?

:D

Jak trzeba być głąbem, żeby zderzyć się na ścieżce rowerowej ! Pijani jechali?

C
Cyklista

Temat - rowerzysci - to problem sam w sobie , bo : jaadac jezdnia , sa zagrozeniem tak na dobra sprawe ....dla siebie , natomiast jadac chodnikami , zagrazaja pieszym . Bo drogi dla rowerzystow ...WINNY byc odgrodzone od ciagow pieszych , i nie byloby problemow .Ale projektanci poszli " po najmniejszej linii oporu...czyli po mniejszych kosztach ,a co z tego wyszlo , ano sami widzimy.... Sprawy uprawnien /wiekszosc to kierowcy aut / czy ubezpieczen to inna sprawa, mniej wazna...

M
Misiu

Nie "jak zapomniałeś", tylko "jeśli zapomniałeś". :-)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3