Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Łodzi ważą tiry tylko dla statystyk

Agnieszka Magnuszewska
System ważenia ciężarówek miał działać przed końcem ubiegłego roku. Niestety, kierowcy prowadzący przeciążone tiry nadal nie są karani. Wagi niby działają, ale ważą tylko dla celów statystycznych. Dlaczego? Zarząd Dróg i Transportu wciąż testuje nowy system.

Nie ma konkretnego terminu zakończenia testów wag. ZDiT zapewnia jednak, że są one wykorzystywane.

- Wykryte przeciążone pojazdy zapisywane są w systemie dla celów statystycznych oraz dla podejmowania działań prewencyjnych w stosunku do przewoźników nagminnie łamiących przepisy - wyjaśnia Agnieszka Lubiatowska, rzecznik ZDiT.

Pierwsza waga tzw. preselekcyjna została zamontowana na ul. Zgierskiej przy Okoniowej. Potrafi wykrywać rodzaj pojazdu i zna jego dopuszczalną masę całkowitą. Jeżeli przejeżdżający przez nią tir będzie za ciężki i nacisk na oś przekroczy 11,5 t, kamery zrobią mu zdjęcie.

Numer rejestracyjny tira wyświetli się na specjalnej tablicy zmontowanej w pobliżu skrzyżowania Zgierskiej i Pasiecznej, razem z nakazem zjazdu na drugą wagę przy skrzyżowaniu al. Włókniarzy z ul. 11 listopada. W tym miejscu funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego dokładnie zważą przeładowanego tira.

ZDiT na razie sprawdza łączność między wagą preselekcyjną a elektroniczną tablicą. Oprócz numerów rejestracyjnych mają się na niej wyświetlać takie komunikaty, jak dopuszczalna prędkość, czas przejazdu przez miasto czy utrudnienia w ruchu.

Kolejna waga, tym razem przenośna, ma sprawdzać wagę tirów w pobliżu skrzyżowania Dąbrowskiego i Puszkina. Żeby zważyć auto, konieczne jest rozłożenie maty najazdowej.

- Komplet wag przenośnych wraz z matami przewożony jest samochodem i może być wykorzystany w każdym miejscu przeznaczonym do przeprowadzania pomiaru przez ITD - zaznacza Lubiatowska.

Do tej pory w Łodzi nie było żadnej wagi, co powodowało znacznie zniszczenie dróg. W kwietniu magistrat informował, że w 2012 r. zakupi pięć wag i zamontuje je na Brzezińskiej, Rokicińskiej, Kolumny, Rzgowskiej oraz Pabianickiej.

Nie wiadomo jednak czy ZDiT tyle wag nabędzie. W budżecie jest przeznaczonych tylko 2,5 mln na tzw. program ochrony stanu technicznego dróg. W tym roku firma, która zamontowała system ważenia tirów zgarnęła 2,3 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki