W Łodzi ważą tiry tylko dla statystyk

Agnieszka Magnuszewska
System ważenia ciężarówek miał działać przed końcem ubiegłego roku. Niestety, kierowcy prowadzący przeciążone tiry nadal nie są karani. Wagi niby działają, ale ważą tylko dla celów statystycznych. Dlaczego? Zarząd Dróg i Transportu wciąż testuje nowy system.

Nie ma konkretnego terminu zakończenia testów wag. ZDiT zapewnia jednak, że są one wykorzystywane.

- Wykryte przeciążone pojazdy zapisywane są w systemie dla celów statystycznych oraz dla podejmowania działań prewencyjnych w stosunku do przewoźników nagminnie łamiących przepisy - wyjaśnia Agnieszka Lubiatowska, rzecznik ZDiT.

Pierwsza waga tzw. preselekcyjna została zamontowana na ul. Zgierskiej przy Okoniowej. Potrafi wykrywać rodzaj pojazdu i zna jego dopuszczalną masę całkowitą. Jeżeli przejeżdżający przez nią tir będzie za ciężki i nacisk na oś przekroczy 11,5 t, kamery zrobią mu zdjęcie.

Numer rejestracyjny tira wyświetli się na specjalnej tablicy zmontowanej w pobliżu skrzyżowania Zgierskiej i Pasiecznej, razem z nakazem zjazdu na drugą wagę przy skrzyżowaniu al. Włókniarzy z ul. 11 listopada. W tym miejscu funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego dokładnie zważą przeładowanego tira.

ZDiT na razie sprawdza łączność między wagą preselekcyjną a elektroniczną tablicą. Oprócz numerów rejestracyjnych mają się na niej wyświetlać takie komunikaty, jak dopuszczalna prędkość, czas przejazdu przez miasto czy utrudnienia w ruchu.

Kolejna waga, tym razem przenośna, ma sprawdzać wagę tirów w pobliżu skrzyżowania Dąbrowskiego i Puszkina. Żeby zważyć auto, konieczne jest rozłożenie maty najazdowej.

- Komplet wag przenośnych wraz z matami przewożony jest samochodem i może być wykorzystany w każdym miejscu przeznaczonym do przeprowadzania pomiaru przez ITD - zaznacza Lubiatowska.

Do tej pory w Łodzi nie było żadnej wagi, co powodowało znacznie zniszczenie dróg. W kwietniu magistrat informował, że w 2012 r. zakupi pięć wag i zamontuje je na Brzezińskiej, Rokicińskiej, Kolumny, Rzgowskiej oraz Pabianickiej.

Nie wiadomo jednak czy ZDiT tyle wag nabędzie. W budżecie jest przeznaczonych tylko 2,5 mln na tzw. program ochrony stanu technicznego dróg. W tym roku firma, która zamontowała system ważenia tirów zgarnęła 2,3 mln zł.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

3241
nie do końca piszą prawdę, wystarczy że w DMC masz wpisane 3,5t a jesteś przeładowany od razu robią ci zdjęcie i kierują na wagę na kolanku, tak więc nie chodzi tak o tiry lecz o kasę, ponieważ na jednej osi masz np. 2 tony x2 i już mają potencjalnego klienta. Wszystkie busy do 3,5t uważajcie!
d
deklinacja
deklinacja
111
Chyba sobie żartujesz Łódź jes najbardziej zasyfiałym miastem wojewódzkim w polsce a ty bronisz żyjących w nim meneli. Jesteś jednym z nich ?
Z
ZBIG
Zamiast bzudrnych pomysłów na zmianę pl. Wolności może doprowadzić do końca projekt nadzoru nad przeciążonymi baranmi w tirach? Zmiana pl.Wolnosci wymaga przede wszystkim wyprowadzenia meneli z jego okolic na co chyba miasta nie stać i przy polityce budowy lokali socjalnych i braku sensownego wsparcia dla remontu przez prywatnych właścicieli długo będziemy na to czekać.
a
aa
30 listopada zostanie uruchomiony system ważenia pojazdów, składający się m.in. ze stanowiska pomiaru wyposażonego w płytę ważącą i kamerę. Powstanie ono na ul. Zgierskiej przy Okoniowej. W Łodzi to nowość, ale we Wrocławiu taki system działa już ponad 10 lat. Ważenie tirów miało już być wprowadzone jesienią 2009
Agnieszka Magnuszewska 2011-09-01, Polska Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie