Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Łódzkiem oddano do użytku kolejny odcinek drogi ekspresowej S8 [ZDJĘCIA]

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Od soboty mieszkańcy województwa łódzkiego mogą szybciej, wygodniej i bezpieczniej dojechać do Wrocławia. W południe GDDKiA otwarła 45-kilometrowy odcinek S8 od węzła Wieluń w miejscowości Walichnowy do Sycowa, który od dawna ma ekspresowe połączenie ze stolicą Dolnego Śląska.

W Walichnowach pojawili się w sobotę m.in. wicemarszałek sejmuCezary Grabarczyk oraz wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz.

- Oddając kolejne 45 km S8, potwierdzamy skuteczność w poprawie infrastruktury drogowej w Polsce, z czego trzeba się cieszyć – mówił wiceminister Rynasiewicz.

Wyliczył, że tylko w tym tygodniu w całym kraju oddano do użytku 120 km dróg ekspresowych i autostrad.

- Nikt nas nie zmuszał, żeby tutaj przyjechać. Chcieliśmy zobaczyć efekt prac i trzeba przyznać, że jest imponujący – stwierdził Cezary Grabarczyk.

Wicemarszałek wrócił pamięcią do sierpnia 2011 roku, gdy w Walichnowach, w szczerym polu, wbijał pierwszy szpadel, symbolicznie rozpoczynając budowę drogi ekspresowej S8 w województwie łódzkim. Węzeł Wieluń jest pierwszym z dziewięciu odcinków trasy, realizowanych przez łódzką GDDKiA, który został oddany do użytku.

Węzeł Wieluń, gdzie S8 krzyżuje się z drogą krajową 14, już od dawna jest gotowy. Natomiast budowa 45 km ekspresówki od Walichnów do Sycowa zakończyła się w ostatnich tygodniach. Szybkie tempo odbiorów technicznych pozwoliło udostępnić trasę kierowcom jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia. Nowa trasa omija od północy Wieruszów, Kępno oraz kilkanaście mniejszych miejscowości.

- Dzięki temu nie tylko skróci się czas przejazdu, ale także znacząco poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróżowania - zapewnia Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA w Opolu, która nadzorowała budowę tego odcinka. GDDKiA szacuje, że czas przejazdu między Wrocławiem a Warszawą skróci się o około godzinę.

Koszt budowy 45 km trasy S8 wynosi blisko 1,3 mld zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej to nieco ponad miliard. Na trasie powstały 44 wiadukty i mosty oraz trzy węzły drogowe (Bralin, Kępno i Wieruszów).

Trasa w kierunku Wrocławia ma tradycyjną nawierzchnię asfaltową. Natomiast węzeł Wieluń jest pierwszym odcinkiem wykonanym z betonu. W takiej technologii jest robiony cały 113-kilometrowy fragment S8 od Walichnów do węzła Łódź-Południe. GDDKiA przewiduje, że całą trasą kierowcy będą mogli pojechać pod koniec 2014 albo na początku 2015 roku. Jako pierwszy, na przełomie marca i kwietnia, zostanie oddany do użytku fragment od węzła Łask do węzła Rzgów, gdzie S8 krzyżuje się z drogą krajową nr 1 w kierunku Śląska.

- Fragment od węzła Wieluń do Sieradza planujemy dopuścić do użytkowania najpóźniej na przełomie października i listopada 2014 roku – zapowiada Renata Zatorska-Sytyk, dyrektor łódzkiej GDDKiA. – Natomiast ostatni, jakże newralgiczny i ważny dla ziemi sieradzkiej odcinek, od Łasku do Sieradza, planujemy na koniec przyszłego roku. Niemniej jednak dokładamy wszelkich starań, żeby nasi wykonawcy przyspieszali tempo robót. Trzeba pamiętać, że nawierzchnia betonowa jest szczególnie wrażliwa na pogodę i warunki atmosferyczne muszą być wyjątkowo dobre.

Zatorska-Sytyk przypomniała również o obwodnicach Wielunia i Bełchatowa, dla budowy których jesienią rząd dał zielone światło. Przetarg na budowę 13-kilometrowej trasy na północ od Wielunia ma zostać rozstrzygnięty do końca czerwca 2014 r., a roboty powinny ruszyć w lipcu.

- Jeśli chodzi o obwodnicę Bełchatowa, to w piatek zaprosiliśmy potencjalnych oferentów do składania wniosków. Przewidujemy, że cały proces przetargowy zakończymy w wrześniu przyszłego roku, także w październiku powinno nastąpić rozpoczęcie budowy – zapowiada szefowa łódzkiej GDDKiA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki