Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W piątek znów mogą stanąć pociągi

Marcin Darda
W piątek może stanąć 2,7 tys. pociągów,
W piątek może stanąć 2,7 tys. pociągów, Jakub Pokora
Kolejny strajk Przewozów Regionalnych i to w ostatni weekend wakacji? Wszystko możliwe. Wszystkie pociągi PR w całym kraju mogą stanąć na dwie doby już od najbliższego piątku, kiedy z wakacji wracać będą ostatni urlopowicze.

Związkowcy największego polskiego przewoźnika kolejowego (43 proc. połączeń pasażerskich w kraju) grożą kolejnym strajkiem, mimo że zarząd spółki w końcu zadeklarował, że jest w stanie przyznać po 280 zł podwyżki dla pracowników PR. O co więc chodzi związkowcom? O formę podwyżki płac.

Związki chcą wyższej pensji w dwóch ratach - 120 zł już od sierpnia, co zarząd już zaakceptował, oraz pozostałą część kwoty w drugiej racie, najpóźniej do lipca 2012 r. PR zaproponowały, że po pierwszej zatwierdzonej już racie podwyżki, kolejna - w kwocie średnio 100 zł, zostanie wypłacona od września 2012 roku, a w trzy miesiące później nastąpi podwyżka o 60 zł. Tego związki nie akceptują i w środę wieczorem zasiadły do rozmów z zarządem spółki. Zarząd PR już jednak zwołał konferencję prasową na godz. 14 w czwartek, podczas której ogłosi swoje stanowisko.

Gdyby strony nie doszły do porozumienia, w piątek może stanąć 2,7 tys. pociągów, z których korzysta średnio 300 tys. pasażerów dziennie w całym kraju. Co istotne, to ostatni weekend wakacji, kiedy z urlopów do domu ściąga pół Polski. Jednak związkowcy tłumaczą, że termin strajku nie ma nic wspólnego z utrudnianiem urlopowiczom powrotu.

- Ten strajk pierwotnie zaplanowany był na środę 24 sierpnia - tłumaczy Antoni Kopeć, szef NSZZ Solidarność w łódzkim zakładzie Przewozów Regionalnych. - Ale właśnie na ten dzień zarząd spółki zażyczył sobie rozmów. Zgodziliśmy się, bo zależy nam na porozumieniu, ale gdyby do tego nie doszło, ewentualną akcję strajkową przenieśliśmy na piątek 26 sierpnia.

Podwyżki to jednak nie wszystko, czego domagają się związkowcy z Przewozów Regionalnych. Chcą także zmian w zarządzaniu spółką, zainwestowania w nią, nieudostępniania taboru PR regionalnym spółkom kolejowym oraz wstrzymania planowanych wypowiedzeń.

Kłopoty Przewozów Regionalnych zaczęły się po wydzieleniu spółki z grupy PKP i oddaniu jej marszałkom województw. PR są co prawda dotowane po części z budżetów województw, a nawet kraju, ale chodzi wyłącznie o dopłaty do poszczególnych relacji, a tabor modernizują tylko nieliczne z szesnastu samorządów, które są udziałowcami spółki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki