1/5
Producent Flirtów, czyli składów, którymi spółka PKP...
fot. archiwum "DŁ"

Producent Flirtów, czyli składów, którymi spółka PKP Intercity przewozi pasażerów dużej części swoich dalekobieżnych kursów, zwiększy w nich odstępy między siedzeniami a wieszakami na rowery. W lipcu 2021 r. opisaliśmy sytuację z pociągu "Mazury" – z Łodzi przez Warszawę do Olsztyna – gdzie zbyt mały prześwit między fotelami a wiszącymi jednośladami blokował sprawne przemieszczanie się podróżnych (oraz wózkarza z kawą z "Warsa") i powodował ich kłótnie. Sprawa bynajmniej nie jest tylko humorystyczna, bo Urząd Transportu Kolejowego (UTK) uznał właśnie, iż prześwit we Flirtach nie spełnia prawa unijnego (konkretnie Decyzji Komisji Europejskiej – tzw. normy TSI PRM z 2007 r.). Kontrola UTK we Flirtach to zasługa Marcina Kreisa, pasażera i miłośnika kolei, który próbował zainteresować sprawą urzędników już w 2020 r.

Na zdjęciu pociąg "Mazury" w lipcu 2021 r.

>>> Czytaj dalej przy kolejnej ilustracji >>>

2/5
Producent Flirtów, czyli składów, którymi spółka PKP...
fot. archiwum "DŁ"

Producent Flirtów, czyli składów, którymi spółka PKP Intercity przewozi pasażerów dużej części swoich dalekobieżnych kursów, zwiększy w nich odstępy między siedzeniami a wieszakami na rowery. W lipcu 2021 r. opisaliśmy sytuację z pociągu "Mazury" – z Łodzi przez Warszawę do Olsztyna – gdzie zbyt mały prześwit między fotelami a wiszącymi jednośladami blokował sprawne przemieszczanie się podróżnych (oraz wózkarza z kawą z "Warsa") i powodował ich kłótnie. Sprawa bynajmniej nie jest tylko humorystyczna, bo Urząd Transportu Kolejowego (UTK) uznał właśnie, iż prześwit we Flirtach nie spełnia prawa unijnego (konkretnie Decyzji Komisji Europejskiej – tzw. normy TSI PRM z 2007 r.). Kontrola UTK we Flirtach to zasługa Marcina Kreisa, pasażera i miłośnika kolei, który próbował zainteresować sprawą urzędników już w 2020 r.

„Wąskie gardło” pociągu „Mazury”. I w innych Flirtach

Sytuację w pociągu "Mazury" opisaliśmy w artykule z 20 lipca 2021 r. To jeden z Flirtów z hakami na sześć rowerów. Ale po zawieszeniu jednośladu jego właściciel wcale nie może się zrelaksować. Bowiem wieszaki zainstalowano w wagonie zamiast części foteli – ale te pozostały po drugiej stronie przejścia dla pasażerów. W efekcie przejście staje się torem przeszkód między kierownicami a oparciami foteli. Zwłaszcza gdy przechodzący targa spore bagaże...

Na zdjęciu pociąg "Mazury" w lipcu 2021 r.

>>> Czytaj dalej przy kolejnej ilustracji >>>

3/5
Upór pasażera, którego żona uderzyła się głowę......
fot. Marcin Kreis

Upór pasażera, którego żona uderzyła się głowę...

Po pierwszym artykule o „Mazurach” z naszą redakcją skontaktował się Marcin Kreis, pasażer i miłośnik kolei. Ten korespondencję w sprawie Flirtów z UTK (czyli urzędem nadzorującym bezpieczeństwo na polskich torach) zaczął już w sierpniu 2020 r.

„Zaobserwowałem, że wolna przestrzeń pomiędzy kierownicą a oparciem fotela naprzeciwko wynosi w przypadku większych rowerów około 15-20 cm” – pisał Marcin Kreis do UTK. – „Żona niosła śpiące dziecko i miała jeszcze większy problem: skończyło się na uderzeniu głową w ostry element”.

Z korespondencji przekazanej naszej redakcji przez Marcina Kreisa wynika, iż najpierw UTK uznał prześwit we Flirtach za prawidłowy: bo jego szerokość to co najmniej 55 cm, których wymaga UE (na wysokości jednego metra nad podłogą).
Jednak, jak można wnioskować z korespondencji, początkowo urzędnicy po prostu zajrzeli w specyfikację Flirtów (uznając ją za zgodną z unijną), zamiast we własnym zakresie zmierzyć rzeczywisty prześwit: przy powieszonych już rowerach.

Marcin Kreis w kolejnym piśmie UTK wskazał, iż prześwit w pociągu „Skarbek” (obecnie z Bielsko-Białej – przez m.in. Piotrków, Koluszki, Warszawę – do Olsztyna) to tylko 10 cm (przy bardzo dużym rowerze).

„Moim głównym celem jest obawa o bezpieczeństwo moje, moich dzieci i pasażerów na co dzień korzystających z powyższych pojazdów” – nie ustawał Marcin Kreis.

W końcu urzędnicy zareagowali:

„Jeżeli pojazd przystosowany jest do przewozu rowerów, musi być zaprojektowany w taki sposób, aby korzystanie przez pasażerów z tej możliwości nie skutkowało naruszeniem wymagań co do minimalnej szerokości przejścia” – wywnioskował jeden ze specjalistów UTK w odpowiedzi z ostatniego wtorku (24 sierpnia 2021 r.) – „Mając na względzie powyższe, Prezes UTK po przeprowadzeniu kontroli zapewnienia szerokości przejść w sytuacji przewozu rowerów w miejscu do tego przeznaczonym w pojazdach typu ED160 (czyli Flirtach – red.) zobowiązał producenta przedmiotowych pojazdów do wprowadzenia stosownych rozwiązań mających na celu wyeliminowanie wskazanych nieprawidłowości”.

Jako ilustracja zdjęcie dołączone do interwencji Marcina Kreisa w UTK z 2020 r.

>>> Czytaj dalej przy kolejnej ilustracji >>>

4/5
Stadler zacznie poszerzać prześwity od stycznia 2022 r....
fot. PKP Intercity

Stadler zacznie poszerzać prześwity od stycznia 2022 r.

UTK informuje, że producent Flirtów – firma Stadler – zwiększy prześwity „systematycznie podczas przeglądów poszczególnych pojazdów począwszy od stycznia 2022 r.”
Urzędnicy nie wyjawili, czy producent np. zmieni konstrukcję wieszaków (obecnie rowery wiszą w Flirtach pod kątem prostym w stosunku do ściany wagonu, w innych typach składów jest to mniejszy kąt) czy np. wymontuje część siedzeń w pobliżu haków.

Jako ilustracja jeden z Flirtów, czyli składów ED 160, należących do PKP Intercity

>>> Czytaj dalej przy kolejnej ilustracji >>>

Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

7 mało znanych miejsc w Tatrach na wycieczki bez tłumów. To oazy spokoju

7 mało znanych miejsc w Tatrach na wycieczki bez tłumów. To oazy spokoju

Tajemniczy adorator Sabalenki. Podobnie jak poprzedni samobójca również jest żonaty

Tajemniczy adorator Sabalenki. Podobnie jak poprzedni samobójca również jest żonaty

Największe wyjazdy kibiców w kwietniu. Gigantyczna liczba Widzewa Łódź

Największe wyjazdy kibiców w kwietniu. Gigantyczna liczba Widzewa Łódź

Zobacz również

7 mało znanych miejsc w Tatrach na wycieczki bez tłumów. To oazy spokoju

7 mało znanych miejsc w Tatrach na wycieczki bez tłumów. To oazy spokoju

Największe wyjazdy kibiców w kwietniu. Gigantyczna liczba Widzewa Łódź

Największe wyjazdy kibiców w kwietniu. Gigantyczna liczba Widzewa Łódź