W Sławnie będą przerabiać opony na... drogi

Katarzyna Chmielewska
Obecnie stare opony najczęściej są spalane w piecach energetycznych
Obecnie stare opony najczęściej są spalane w piecach energetycznych Piotr Krzyżanowski
Na początku września w Sławnie wmurowano kamień węgielny pod zakład produkcyjny, który będzie przetwarzać zużyte opony samochodowe. Inwestorem jest Vinderen, spółka, która powstała w 2003 r. w Warszawie. Fabryka zostania ukończona w drugiej połowie 2012 roku.

Wykorzystana przez Vinderen innowacyjna i ekologiczna technologia wielostopniowego recyklingu zużytych opon gumowych ma na celu wprowadzenie na rynek produktów mających zastosowanie w budowie tzw. obiektów inżynierii lądowej. Chodzi o płyty gumowo-poliuretanowe stosowane jako nawierzchnie na place zabaw, drogi, maty izolacyjne stosowane w budownictwie drogowym i mieszkaniowym oraz dodatki do nawierzchni ścieralnej dróg asfaltowych i betonowych. To innowacja na skalę światową.

Recykling zużytych opon umożliwi wielostopniowe rozdrobnienie i oddzielenie składników opony w taki sposób, aby produkty, takie jak granulat gumowy, włókno polimerowe oraz drut zbrojący oponę - podane w odpowiednim składzie - stanowiły bazę surowcową do wykorzystania w produkcji przemysłowej, np. nawierzchni drogowej.

Oczywiście, zastosowane w projekcie produkty i technologie wymagają prowadzenia prac naukowych. W tym celu Vinderen utworzy własny dział badawczo-rozwojowy. Taka decyzja umożliwi dalsze udoskonalanie i rozwijanie nowych produktów w celu dostosowania ich do szybko zmieniających się wymagań rynku i potencjalnych odbiorców.

Podejmując decyzję o nowej inwestycji, Vinderen zamierza wejść na wymagający rynek branży budowlanej i drogowej w kraju i za granicą. W obliczu zmian gospodarczych zachodzących w tym sektorze, dla spółki szczególnie duże znaczenie ma elastyczne i dynamiczne dostosowywanie się do specyficznych oczekiwań odbiorców.

Wdrożenie innowacyjnych produktów przyczyni się do uzyskania oszczędności w zużyciu zasobów naturalnych, takich jak ropa naftowa czy kauczuk naturalny (obecnie dodawany do wyrobów gumowych).

Coraz większym problemem na całym świecie staje się składowanie odpadów przemysłowych. Efektem tego jest dyrektywa Unii Europejskiej zakazująca składowania opon w całości po 2003 roku, a w stanie rozdrobnionym po 2006 roku (mają być utylizowane). Wymusza to rozwój metod wtórnego zagospodarowania opon.

Szacuje się, że w Polsce rocznie powstaje około 200 tys. ton odpadów tego typu. Należy się jednak liczyć z większym niż przewidywano wzrostem liczby zużytych opon, spowodowanym rozwojem motoryzacji w Polsce. Vinderen będzie mógł przetwarzać nawet 30 tys. ton opon rocznie.

Obecnie zużyte opony są najczęściej spalane w piecach w przemyśle energetycznym. Powoduje to emisję zanieczyszczeń powietrza z uwagi na uwalniające się w procesie spalania trujące substancje, m.in. CO, SO2, NO (guma zawiera 1 - 2 proc. siarki, która podczas spalania ulega utlenieniu do SO2). Trudność zagospodarowania zużytych opon samochodowych wynika z faktu, że są kompozytami gumy oraz włókna i stali.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie