Kopanie zacznie się dopiero miesiąc po zapowiedzi. Tunel średnicowy. W tym tygodniu rozpocznie drążenie
Komunikat ze strony Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego zamieszczony 30 grudnia ubiegłego roku, nie pozostawiał wątpliwości.
Dziś przed południem, po trzech sygnałach dźwiękowych tarcza TBM o średnicy 13 metrów rozpoczęła proces drążenia dwutorowego tunelu średnicowego w Łodzi. Tarcza nosząca imię św. Katarzyny, patronki kolejarzy wykona główny, 3-kilometrowy odcinek tunelu pod centrum miasta, w stronę Łodzi Fabrycznej.
Wypowiedzieli się notable:
- To historyczny moment. Inwestycja, na którą łodzianie tak długo czekali dziś się rozpoczyna. Jest to projekt w pełni finansowany ze środków budżetu centralnego. Przy jego realizacji wykorzystane zostaną najnowocześniejsze technologie wiertnicze - powiedział szef polskiej dyplomacji Zbigniew Rau, były wojewoda łódzki.
Wicepremier Piotr Gliński w trakcie konferencji inauguracyjnej podkreślił:
- Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jest to inwestycja bezprecedensowa. Gdyby nie odważne decyzje polityczne i sposób zmontowania tej technologii finansowej, a także rozwiązania wszystkich kwestii technicznych nie można byłoby tej inwestycji zrealizować.
Drążenie tunelu? Dopiero się zacznie
Prawie miesiąc po inauguracji drążenia, z PKP PLK, inwestora przedsięwzięcia, otrzymaliśmy wyjaśnienie, że... trwają przygotowania do drążenia. Z odpowiedzi rzecznika Mirosława Siemieńca wynika, że obydwie maszyny TBM, które mają drążyć tunel zostały uruchomione, ale to przedsięwzięcie wieloetapowe. Rzecznik pisze tak:
Po uruchomieniu tarcz wykonawca przygotowuje warunki techniczne do drążenia. Pierwszy kontakt tarcz z gruntem planowany jest na koniec stycznia. TBM przejdzie przez ścianę komory i pod kontrolą operatorów będzie „wgryzał się” dalej w grunt.
Sprawa jest o tyle zagadkowa, że od dłuższego czasu mówiono o rozpoczęciu drążenia w grudniu, ale na początku listopada na stronie internetowej poświęconej budowie tunelu pojawiła się plansza informacyjna, z której wynikało, że początek wiercenia zaplanowano na styczeń 2021. Po naszym pytaniu, czy początek drążenia jest opóźniony, z PKP PLK otrzymaliśmy odpowiedź, że na planszy była pomyłka i nadal obowiązuje termin grudniowy. Bieg wydarzeń może sugerować, że to jednak nie pomyłka.
Kiedy tarcza zacznie wiercenie?
W PKP PLK nie podano nam dokładnie, którego dnia rozpocznie się faktyczne drążenie tunelu. Uzyskaliśmy tylko szczegółowy opis, co będzie dalej.
Gdy czoło maszyny ruszy pod ziemią, niektóre jej elementy będą jeszcze pracowały na górze. Połączenie zapewni specjalny komplet elastycznych przewodów do zasilania hydrauliki tarczy i urządzeń elektrycznych. Dzięki temu rozwiązaniu dostarczane będzie powietrze oraz wszystkie niezbędne do drążenia składniki tj. polimery, bentonit, woda. Wraz z postępem prac, elementy pozostawione na powierzchni będą opuszczane na dno szybu i wprowadzane sukcesywnie do tunelu. Końcowym etapem montażu maszyny będzie połączenie tzw. ogona tarczy z obudową TBM.
Po uruchomieniu i wykonaniu odcinka tunelu, maszyna TBM musi się zatrzymać, aby dołączone były kolejne elementy/segmenty. Po zmontowaniu następuje rozruch i sprawdzenie wszystkich systemów, m.in. systemu uszczelnienia zamkniętego systemu ciśnienia na przodku tarczy skrawającej, systemów hydraulicznych czy elektronicznych systemów sterowania automatyką. Na każdym etapie niezbędne jest zachowanie niezwykłej staranności i dokładności.
Czujniki sprawdzą poziom drgań
Osobną sprawą jest zabezpieczenie budynków na powierzchni podczas drążenia tunelu.
Jak poinformowało nas PKP PLK, po rozpoczęciu drążenia wykonawca dokona pomiarów na pierwszych kilkuset metrach drążenia tunelu za pomocą m.in. czujników drgań tzw. drganiomierzy. Wówczas TBM będzie znajdował się pod terenami niezabudowanymi. To zapewni wyprzedzające sprawdzenie działania urządzeń pomiarowych.
Wykonawca, czyli Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego, planuje montaż urządzeń na ziemi lub na stropach budynków. Pomiary będą wykonywane w miejscach, które zostaną określone po wcześniejszym zbadaniu poziomów drgań na terenie niezabudowanym.
Odczyty z czujników będą przesyłane on-line do centrum monitoringu. Podgląd na te wartości będą mieli operatorzy i inżynierowie prowadzący TBM.
Inwestor podkreśla, że wykorzystywana w budowie łódzkich tuneli technologia TBM minimalizuje ryzyka związane z pracami w sąsiedztwie zabudowy. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu ziemi oraz drganiom. Ograniczona jest możliwość kolizji z sieciami energetycznymi, ciepłowniczymi, wodnymi itp. Operatorzy odbierają sygnału o postępie i właściwym prowadzeniu prac przez TBM. W razie potrzeby praca może być wstrzymana. Operatorami TBM są pracownicy firmy Herrenkrecht (producenta maszyn drążących) oraz pracownicy zatrudnieni przez wykonawcę, którzy mają doświadczenie w podobnych pracach.
Budowa łódzkiego tunelu średnicowego ma się zakończyć w 2022 roku. Wartość inwestycji to 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld to dofinansowanie unijne. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zobacz również
Pedofil z Opoczna przed sądem. Oskarżony o molestowanie dziewczynek w wieku 3 i 7 lat. Oskarżona jest też matka jednego z dzieci
Tu najłatwiej zakazić się koronawirusem! Rząd pokazuje wyniki amerykańskich badań [lista miejsc]
TOP15 najtańszych domów w województwie łódzkim. Za cenę kawalerki można zamieszkać poza miastem
Remont al. Śmigłego - Rydza. Jaki jest postęp prac? Termin zakończenia zostanie dotrzymany? Robotników jak na lekarstwo ZDJĘCIA
Rusza proces Kamila Durczoka, znanego dziennikarza, który na A1 pod Piotrkowem spowodował kolizję po pijanemu
Małysz, Radwańska, Lewandowski, Stoch, Zmarzlik - tak mieszkają najbogatsze gwiazdy polskiego sportu ZDJĘCIA
Walentynki tuż, tuż. Zobaczcie widokówki dla zakochanych nawet sprzed 100 lat
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?