Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Warszawa zabrała Łodzi nowoczesne pociągi

Marcin Bereszczyński
Zamiast nowoczesnych ED74 mieszkańcy województwa łódzkiego muszą podróżować starszymi wagonami
Zamiast nowoczesnych ED74 mieszkańcy województwa łódzkiego muszą podróżować starszymi wagonami Piotr Kamionka / archiwum
Dariusz Joński, poseł SLD, wyraził w poniedziałek oburzenie faktem, że województwo łódzkie omija 11 nowoczesnych pociągów ED74 zakupionych do obsługi połączeń Łódź-Warszawa. Pociągi kursują obecnie z Warszawy do Krakowa, Poznania i Terespola. Tylko jeden jedzie przez Łódź na trasie z Krakowa do Poznania.

- Sprawa jest bardzo poważna, bo woj. łódzkie wydało duże pieniądze, aby podróż do stolicy odbywała się w komfortowych warunkach - mówi Dariusz Joński. - Napisałem interpelację do ministra transportu, aby wyjaśnił, dlaczego te pociągi omijają nasz region. Odpowiedź mnie nie zadowoliła. Wysyłam w tej sprawie pismo do premiera Tuska.

11 pociągów, najnowocześniejszych w Polsce, kosztowało 171 mln zł. Umowę podpisano w 2005 roku, a od sierpnia 2007 roku pociągi zaczęły kursować do stolicy. Od początku były pechowe. Odległości pomiędzy siedzeniami były zbyt małe. W przebudowie rozstawu foteli partycypował samorząd woj. łódzkiego.

W 2009 roku pociągi przekazano spółce PKP Intercity. Wtedy doszło do kuriozalnej sytuacji. Maszynista wyruszył z dworca Warszawa Wschodnia i dopiero po pewnym czasie zorientował się, że drugi skład pociągu odczepił się i został na stacji. Urząd Transportu Kolejowego wycofał wtedy z ruchu podwójne składy ED74. Na trasę z Łodzi do stolicy wróciły standardowe pociągi.

- Składy ED74 obsługują inne trasy z powodu wzrostu liczby podróżnych między Łodzią i Warszawą - wyjaśnił Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w ministerstwie transportu. - Nie jest planowany powrót ED74 na tę trasę. Mogą zdarzyć się pojedyncze przypadki ich kursowania poza szczytem.

Ministerstwo zaznaczyło też, że po pięciu latach od podpisania umowy można zmienić zakres wykorzystywania taboru zakupionego z funduszy UE.

- Ubolewamy nad tym, że te pociągi nie kursują, ale właściciel taboru, czyli PKP Intercity miał do tego prawo - tłumaczy Joanna Blewąska, rzecznik marszałka woj. łódzkiego.

Jeden skład ED74 mieści 200 osób, podwójny - 400. Składy obecnych pociągów mieszczą 660-900 osób. Od 2015 roku będą jeździły piętrowe wagony, mieszczące jeszcze więcej osób.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki