Wiadukt wschodni przy Łodzi Kaliskiej jest niezbędny, aby zapewnić sprawny ruch pociągów po łódzkim węźle kolejowym. Wiadukt zbudowano w latach 80. ubiegłego wieku, ale nigdy nie jeździły po nim pociągi. Inwestycję przerwano po koniec lat 90. co poważnie ograniczyło przepustowość stacji. Z Łodzi Kaliskiej na południe prowadzi obecnie tylko jeden tor. Dokończenie budowy pozwoli na ruch pociągów z peronów 4, 5 i 6 w kierunku południowym. Obecnie z tych peronów pociągi odjeżdżają jedynie w kierunku północnym.
Zwiększenie przepustowości stacji jest konieczne, aby zapewnić płynny ruch po otwarciu tunelu średnicowego między Łodzią Fabryczną i Łodzią Kaliską. Kursować ma znacznie więcej pociągów, a Łódzka Kolej Aglomeracyjna zamierza uruchamiać tam pociągi co kilka minut. Bez wiaduktu wschodniego nie będzie to możliwe.
**CZYTAJ TEŻ:
Dokończą wschodni wiadukt na Kaliskiej**
O dokończeniu wiaduktu wschodniego mówi się przynajmniej od pięciu lat. Inwestycja zaczęła nabierać realnych kształtów, gdy w 2013 roku przeprowadzono konsultacje społeczne, dotyczące wieloletniego programu inwestycji kolejowych. Projekt nie znalazł się na liście inwestycji, pomimo starań samorządowców z Łodzi i województwa. Trzeba było znaleźć inny sposób na nieczynny wiadukt.
Najpierw marszałek woj. łódzkiego wpisał wiadukt na listę 13 priorytetowych inwestycji kolejowych w Łódzkiem, a w ubiegłym roku Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zlecił opracowanie dokumentacji na dokończenie budowy wiaduktu wschodniego przy stacji Łódź Kaliska. Dokumentacja jest gotowa, więc można było przystąpić do kolejnego etapu. To wezwanie PKP PLK do złożenia wniosku o dofinansowanie tej inwestycji. Wstępne szacunki mówią, że koszt modernizacji wiaduktu kolejowego może wynieść około 40 mln zł. Dofinansowanie nie może przekroczyć 34 mln zł. Spółka PKP PLK ma czas do 29 czerwca, aby złożyć wniosek. Marszałek Witold Stępień chce przyspieszyć tę inwestycję.
CZYTAJ TEŻ: Wiadukt przy Kaliskim zostanie dokończony po prawie 40 latach
PKP PLK wyjaśnia, że wezwanie ze strony samorządu woj. łódzkiego nie jest czymś nadzwyczajnym, chociaż tak brzmi. Biuro prasowe PKP PLK przekonuje, że przy inwestycjach dofinansowywanych z Regionalnego Programu Operacyjnego jest procedura powiadamiania beneficjentów o terminach składania wniosków.
PKP PLK zapewnia, że w czerwcu złoży wniosek. Podpisanie umowy na dofinansowanie modernizacji wiaduktu wschodniego ma nastąpić w październiku. Później można będzie rozpisać przetarg, który wyłoni wykonawcę prac. Należy spodziewać się, że wykonawcę poznamy w pierwszej połowie przyszłego roku. Prace powinny rozpocząć się jeszcze w 2019 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?