Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej kamienic w złym stanie technicznym na trasie tunelu średnicowego w Łodzi. Ile zostanie wyburzonych? Informacje 21.12.2022

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Okazuje się, że do 30 wzrosła liczba kamienic w złym stanie technicznym na trasie drążenia tunelu, podczas gdy pod koniec września mowa była o 25. Większość z nich jednak nie zniknie, tylko zostanie wzmocniona. Ku takiego rozwiązaniu skłaniają przedstawiciele PBDiM, którzy twierdzą, że zależy im na tym, by jak najmniej osób było zmuszonych do wyprowadzki.Do tej pory budowa tunelu pochłonęła ok. 0,5 mld zł, a całkowity koszt to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł ma wynieść dofinansowanie unijne.
Okazuje się, że do 30 wzrosła liczba kamienic w złym stanie technicznym na trasie drążenia tunelu, podczas gdy pod koniec września mowa była o 25. Większość z nich jednak nie zniknie, tylko zostanie wzmocniona. Ku takiego rozwiązaniu skłaniają przedstawiciele PBDiM, którzy twierdzą, że zależy im na tym, by jak najmniej osób było zmuszonych do wyprowadzki.Do tej pory budowa tunelu pochłonęła ok. 0,5 mld zł, a całkowity koszt to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł ma wynieść dofinansowanie unijne. Maciej Zieliński/WatchLineLodz
Do 30 wzrosła liczba kamienic, które znajdują się na trasie drążenia tunelu średnicowego w Łodzi, a są w złym stanie technicznym. Z najnowszych informacji wynika jednak, że większość z nich ma być wzmacniana, a nie wyburzana. Takie stwierdzenie padło podczas poniedziałkowego spotkania Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego poświęconego tej inwestycji.

Do spotkania w sprawie tunelu doszło po raz drugi. Poprzednie odbyło się pod koniec września i także wzięli w nim udział przedstawiciele inwestora, czyli PKP PLK oraz głównego wykonawcy, czyli firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, a także posłowie i senatorowie z województwa łódzkiego i Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Punkt informacyjny dla mieszkańców

Podczas pierwszego spotkania padła obietnica utworzenia punktu informacyjnego dla mieszkańców, w którym mogliby się dowiedzieć m.in. o kolejnych etapach inwestycji, a także o kamienicach, które znajdują się na trasie drążenia tunelu, a które być może trzeba będzie wyburzyć lub wzmocnić.

- Nad punktem informacyjnym pracujemy cały czas - mówi Romuald Mądry z PKP PLK. - Ma znaleźć się na dworcu Łódź-Fabryczna, jesteśmy na etapie wyboru miejsca. Poza tym główny wykonawca spotyka się z mieszkańcami na bieżąco, ma to miejsce raz w tygodniu, a mieszkańcy otrzymują informacje na temat tego, co niebawem będzie robione.

Więcej kamienic w złym stanie technicznym

Przedstawiciele głównego wykonawcy docierają np. do mieszkańców kamienicy przy ul. Mielczarskiego 28/30. Twierdzą, że pukają do każdego mieszkania, by poznać dokładną liczbę osób do przesiedlenia, w tym osób z niepełnosprawnościami, a także zwierząt. Obecnie skupiają się na kamienicach właśnie w rejonie ul. Mielczarskiego, gdzie już napotykają na problemy. Kamienica przy ul. Mielczarskiego 23 ma siedmiu właścicieli, a pracownicy PBDiM nie potrafią do nich dotrzeć. Budynek najpewniej zostanie wzmocniony, a nie wyburzony.

Okazuje się, że do 30 wzrosła liczba kamienic w złym stanie technicznym na trasie drążenia tunelu, podczas gdy pod koniec września mowa była o 25. Większość z nich jednak nie zniknie, tylko zostanie wzmocniona. Ku takiego rozwiązaniu skłaniają przedstawiciele PBDiM, którzy twierdzą, że zależy im na tym, by jak najmniej osób było zmuszonych do wyprowadzki.

Ile kosztowała dotąd budowa tunelu średnicowego?

Do tej pory budowa tunelu pochłonęła ok. 0,5 mld zł, a całkowity koszt to ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł ma wynieść dofinansowanie unijne. Parlamentarzyści dopytywali m.in. o waloryzację umów z wykonawcami, związaną z rosnącymi cenami materiałów i inflacją. W kontrakcie zapisano, że wynosi 2 proc., wykonawca otrzymał z tego tytułu 6 mln zł i złożył wniosek o kolejną waloryzację. Pismo jest analizowane przez inwestora.

Hanna Zdanowska nie usłyszała natomiast odpowiedzi na pytanie dotyczące rekompensat dla właścicieli kamienic, które trzeba będzie wyburzyć. Zaznaczyła, że wyprowadzenie mieszkańców z danego budynku może zająć nawet kilka miesięcy.

- Same wyprowadzki są społecznie trudno akceptowalne - zaznacza Hanna Zdanowska. - Jeśli na tym terenie pojawią się kwestie zmian własnościowych, to może dojść do zwolnienia postępu prac.

Harmonogram budowy tunelu średnicowego

Wykonawca i inwestor podtrzymują, że sama budowa ma się zakończyć w 2024 roku, po czym nastąpi przejście do odbiorów. Od 2 miesięcy tarcza posuwa się z prędkością 4 metrów dziennie. Niebawem się okaże, czy jest to realne, gdyż przed tarczą najtrudniejszy odcinek, czyli ścisłe centrum Łodzi. Przygotowano także aneks ze spółką CPK, która ma drążyć kolejny tunel - do Kolei Dużych Prędkości. dokument dotyczy wspólnej ściany komory fabrycznej.

Kolejne posiedzenie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego poświęcone tej inwestycji zaplanowano na 13 lutego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki