MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielka awaria Microsoftu. Na całym świecie jest problem z informatycznymi usługami, również w Polsce

Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Problemy na lotniskach, brak dostępu do popularnych aplikacji i plików przechowywanych w chmurze OneDrive - to tylko niektóre konsekwencje globalnej awarii Microsoftu. To jedna z największych tego typu awarii informatycznych. W sumie odwołano około 1400 lotów.

Awaria systemów firmy Microsoft

O problemach z dostępem do usług Microsoft zaczęto mówić kilka godzin temu, obecnie sytuacja zdaje się być coraz bardziej opanowana.

W najgorszym momencie dostęp do usług Microsoft 365 oraz platformy Azure był bardzo utrudniony lub wręcz niemożliwy.

Szczególny wpływ awaria miała na działanie linii lotniczych. W przypadku linii Frontier Airlines awaria Microsoftu wymusiła na
firmie odwołanie aż 131 lotów i opóźnienie 223 innych, co stanowiło prawie 30 proc. wszystkich lotów.

Spośród 1390 w sumie odwołanych dotychczas lotów najwięcej, bo 512, przypadło na Stany Zjednoczone. W Niemczech odwołano 92 loty, w Indiach 56, we Włoszech 45, a w Kanadzie 21.

Na piątek zaplanowano w sumie 110 tys. lotów.

Problem miało zresztą wielu innych przewoźników, w tym United, Southwest i American Airlines, czy SunCountry, jak również irlandzki tani przewoźnik RyanAir.

Podobny komunikat wydały inne tanie linie lotnicze, Wizz Air.

W Indiach linie lotnicze miały ręcznie wypisywać karty pokładowe.

Służąca do śledzenia lotów aplikacja FlightRadar24 pokazuje duże zgromadzenia samolotów wokół największych i najpopularniejszych lotnisk w Europie.

Ruch lotniczy w Europie około godziny 11:25.
Ruch lotniczy w Europie około godziny 11:25. Screenshot Flightradar

Awaria Microsoft w Polsce. Komentarze rządu

O awarii wypowiedział się premier Donald Tusk.

„W związku z globalną awarią w systemach Microsoft jestem na bieżąco informowany przez nasze służby na poziomie wojewódzkim i krajowym o wszystkich zdarzeniach wynikających z awarii. Jak na razie mają one ograniczony charakter i nie zagrażają bezpieczeństwu państwa” – czytamy w mediach społecznościowych.

Translate post

Głos w sprawie zabrał także wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

„Obecnie w Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie. Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju” – napisał na X.

Szef resortu wypowiedział się również dla portalu i.pl.

Problemy w Polsce

Mimo to, w Polsce są pewne problemy. Warszawskie Lotnisko Chopina poinformowało, że nie prowadzi obecnie odpraw online i prosi pasażerów o weryfikację ich statusu lotu.

Rzecznik PLL LOT Krzysztof Moczulski poinformował, że awaria nie wpływa na bieżącą działalność przewoźnika.

„Raportowane przerwy w działaniach systemów IT nie wpływają w chwili obecnej na bieżące operacje @LOTPLAirlines. Rejs do Berlina wystartował z ponad godzinnym opóźnieniem wynikającym z ograniczonej przepustowości w porcie docelowym” – poinformował na platformie X rzecznik spółki Krzysztof Moczulski.

Podobna sytuacja jest na krakowskim lotnisku im. Jana Pawła II oraz wrocławskim porcie.

Z kolei samoloty oryginalnie kierujące się do portu lotniczego w Berlinie, zostały przekierowane do Poznania.

Jak powiedział rzecznik poznańskiego portu lotniczego Błażej Patryn, lotnisko jest gotowe na przyjmowanie przekierowanych samolotów, na razie nie powinno mieć to wpływu na bieżącą obsługę pasażerów.

– Obecnie wszystko działa płynnie, jeżeli chodzi o odprawę pasażerską po tym przełączeniu już na te systemy awaryjne, ale sytuacja może eskalować, to są rzeczy poza naszą kontrolą. W związku z tym mogą się przytrafić jakieś utrudnienia - robimy wszystko, żeby tak nie było – zapewnił Patryn.

Problemy są także z obsługą terminalu kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku.

„Informujemy, że zmagamy się w Baltic Hub z globalną awarią systemów operacyjnych, która utrudnia funkcjonowanie terminala. W związku z awarią, zarezerwowane sloty z godz. 09.00-09.59 i 10.00-10.59 zostały usunięte. Prosimy o wykonanie dla nich nowych awizacji. Zachęcamy do bieżącego śledzenia komunikatów w systemie e.Brama” – poinformowała w piątkowym komunikacie spółka Baltic Hub.

Chwilę około godziny 13 poinformowano, iż „działanie większości systemów w terminalu zostało przywrócone”.

Podano, że w piątek w godzinach porannych terminal dotknęły utrudnienia spowodowane awarią systemów operacyjnych.

„Awaria miała charakter globalny i dotyczyła zewnętrznego dostawcy oprogramowania, z którego korzysta Baltic Hub” – przekazano.

Jaki jest powód awarii?

Jak informuje Microsoft, problem jest spowodowany awarią w firmie Crowdstrice, która miała wpływ na działanie platformy MS Azure oraz systemu cyberbezpieczeństwa Falcon. Inżynierowie obu firm pracują nad rozwiązaniem problemu.

Szef Crowdstrice George Kurtz poinformował, że nie był to cyberatak, a błąd leży po stronie firmy.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródła: i.pl, gra.pl, PAP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki