Wielki port lotniczy powstanie w Baranowie. Łódź to ignoruje

    Wielki port lotniczy powstanie w Baranowie. Łódź to ignoruje

    Sławomir Sowa

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Obecnie z łódzkiego portu lotniczego latają tylko linie lotnicze Ryanair do Londynu Stansted, East Midlands i Dublina

    Obecnie z łódzkiego portu lotniczego latają tylko linie lotnicze Ryanair do Londynu Stansted, East Midlands i Dublina ©Krzysztof Szymczak

    Wielki port lotniczy ma powstać w gminie Baranów, sto kilometrów od Łodzi. Wskazanie lokalizacji wielkiego portu lotniczego nie zmienia planów właścicieli łódzkiego lotniska
    Obecnie z łódzkiego portu lotniczego latają tylko linie lotnicze Ryanair do Londynu Stansted, East Midlands i Dublina

    Obecnie z łódzkiego portu lotniczego latają tylko linie lotnicze Ryanair do Londynu Stansted, East Midlands i Dublina ©Krzysztof Szymczak

    Wskazanie lokalizacji nowego portu lotniczego w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, tylko sto kilometrów od Łodzi, to kolejny krok na drodze do powstania wielkiego międzynarodowego lotniska, które może zagrozić egzystencji łódzkiego Lublinka. Mimo to, ani właściciele lotniska, ani prezes portu nie zmieniają planów.

    W przyszłym tygodniu Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (port będzie nosił nazwę Solidarność) ma przedstawić projekt uchwały, w której zostanie podany harmonogram budowy. Na razie wiadomo tyle, że nowy portu powinien powstać za 10 lat, a koszt budowy może sięgnąć 35 miliardów złotych. To mniej więcej tyle, ile wynosi roczny budżet Ministerstwa Obrony Narodowej.

    CZYTAJ TEŻ: Centralne lotnisko powstanie koło autostrady A2 - 100 kilometrów od Łodzi

    Co dalej z Lublinkiem? Władze Łodzi, które są dominującym właścicielem spółki (95,6 procent udziałów, Urząd Marszałkowski 4,4 procent, reszta to ułamkowe udziały Aeroklubu Polski i Aeroklubu Łódzkiego) wypowiadają się oględnie.

    – Powstanie tego portu na pewno naszemu lotnisku nie pomoże – zauważa wiceprezydent Wojciech Rosicki. – Ale ta inwestycja to daleka przyszłość. My musimy koncentrować się na rozwoju cargo i szukaniu nowych połączeń lotniczych – stałych i czarterowych. I takie zadanie stoi przed zarządem łódzkiego portu lotniczego.

    W tym samym duchu wypowiada się Anna Midera, prezes łódzkiego portu.

    – Budowa centralnego portu to perspektywa przynajmniej 10 lat, a pewnie znacznie dłużej, jak pokazują przykłady innych takich inwestycji, chociażby w Berlinie. Zresztą rynek lotniczy zmienia się bardzo dynamicznie i kto wie jak będzie wyglądał za 10 lat. Może będzie na tyle duży, że nastąpi jego podział z korzyścią dla Łodzi? Dlatego kwestię budowy nowego międzynarodowego portu odsuwamy na bok i robimy swoje – szukamy przewoźników.

    W poszukiwaniu nowych połączeń w najbliższy weekend władze łódzkiego lotniska wybierają się do Barcelony na targi World Routes, największą tego typu imprezę na świecie kojarzącą porty lotnicze i przewoźników.

    Do perspektyw łódzkiego lotniska w kontekście budowy nowego portu odnosi się też na swoim blogu Jerzy Kropiwnicki, były prezydent Łodzi: „Bardzo proszę nie tłumaczyć bezczynności tym, że „za chwilę” w odległości niecałych 100 km od Łodzi będzie Centralne Lotnisko i „zabierze ono pasażerów lotniskom dotychczasowym”. Po pierwsze nie za chwilę – tylko najwcześniej za 10 lat. A po drugie, nie słychać, żeby Okęcie czy Modlin planowały „zwinięcie” swej działalności. Liczba pasażerów rośnie i to bardzo szybko. Dotychczasowe lotniska sięgają kresu możliwości. Nie ma też powodu, by planować upadek lotniska w Łodzi.”

    Według planów nowy port lotniczy w gminie Baranów ma obsługiwać 50 milionów pasażerów. Okęcie, największy polski port lotniczy, w ubiegłym roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, w tym może dojść nawet do 14 mln. Trudno to porównywać z ruchem w łódzkim porcie lotniczym. W ubiegłym roku Lublinek obsłużył łącznie 241 tysięcy pasażerów, w tym, po utracie kolejnych połączeń, będzie jeszcze mniej.

    CZYTAJ TEŻ: Centralny port lotniczy. Gdzie będzie olbrzymie lotnisko?

    Fakty
    Łódzki port lotniczy przeżywa największy kryzys w swojej historii.

    Od początku roku Lublinek stracił połączenia do Paryża, Amsterdamu i – kluczowe – do wielkiego portu przesiadkowego w Monachium. Wszystkie były obsługiwane przez małe słoweńskie linie lotnicze Adria Airways. Jest to również pierwszy rok bez wakacyjnych czarterów. Dla porównania – w rekordowym 2010 r. Lublinek w ruchu czarterowym obsłużył niemal 90 tys. pasażerów. W lipcu lotnisko obsłużyło tylko 16 524 pasażerów – o 6016 mniej niż w lipcu roku ubiegłego. Najnowsze dostępne statystyki wskazują, że w sierpniu obsłużono tylko 16.105 pasażerów, co w stosunku do sierpnia ub. roku oznacza spadek o ponad 24 procent.

    W sierpniu łódzki port lotniczy, biuro turystyczne Rainbow oraz chińska spółka państwowa HNCA Henan Civil Aviation Development and Investments, reprezentująca prowincję Henan, zawarły memorandum o współpracy zmierzającej do wymiany turystycznej, edukacyjnej i handlowej. Celem porozumienia jest uruchomienie połączeń czarterowych z prowincją Henan, rozmowy wciąż się toczą.


    ZOBACZ | Centralny Port Lotniczy powinien znajdować się nie dalej, niż 50 km od Warszawy

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (74)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Artykuł

    mieszkaniec (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

    Łódź ignoruje przede wszystkim mieszkańców tego trzeciego co do wielkości w Polsce miasta Panie dziennikarzu . Wybudowane za setki milionów złotych lokalne lotnisko z pieniędzy łódzkiego podatnika...rozwiń całość

    Łódź ignoruje przede wszystkim mieszkańców tego trzeciego co do wielkości w Polsce miasta Panie dziennikarzu . Wybudowane za setki milionów złotych lokalne lotnisko z pieniędzy łódzkiego podatnika nie oferuje dla niego ani jednego czarteru wakacyjnego i oprócz 3 ( słownie : trzech ) połączeń tanimi liniami na Wyspy czyli "loty do roboty" ani jednego liniami regularnymi gdziekolwiek indziej . To jest ignorancja mieszkańców Łodzi !zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pierdolisz

    ... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 5

    To linie lotnicze decydują o tym dokąd chcą latać. Można je kusić ale siłą się nikogo nie ściągnie.
    Widać taki u nas rynek - trochę motłochu lata na zmywak, a reszta siedzi na d...


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ...

    czytelnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    Czyli jezeli dobrze Cie zrozumiałem to np. w liczącym ca. 186.000 mieszkańców Rzeszowie jest bardzo dobry rybek wiec lotnisko Jasonka odprawia miesięcznie 3 razy wiecej padazerow niż w liczącej...rozwiń całość

    Czyli jezeli dobrze Cie zrozumiałem to np. w liczącym ca. 186.000 mieszkańców Rzeszowie jest bardzo dobry rybek wiec lotnisko Jasonka odprawia miesięcznie 3 razy wiecej padazerow niż w liczącej 700.000 mieszkańców Lodzi ? Skomentuj to prosze bo moze być to ciekawa analiza dla rynku lotniczego . zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do czytelnika

    misiaczek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Jakoś nikt nie chciał Ci odpowiedzieć ... Do Łodzi o wiele łatwiej dojeżdża się innymi środkami transportu. Wszak A1/A2 pod ręką, pociągów do woli. A na koniec świata do Rzeszowa to dla niektórych...rozwiń całość

    Jakoś nikt nie chciał Ci odpowiedzieć ... Do Łodzi o wiele łatwiej dojeżdża się innymi środkami transportu. Wszak A1/A2 pod ręką, pociągów do woli. A na koniec świata do Rzeszowa to dla niektórych tylko samolotem opłaca się dostać [w sensie czasowym]. Swego czasu z Warszawy musiałem wizytować służbowo wszystkie większe miasta w Polsce. Praktycznie tylko do Rzeszowa latałem, do całej reszty albo samochodem albo pociągiem.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Baranów nie powstanie

    Ldz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    Należy ignorować mrzonki i polityczną hucpę dla ciemnego luda.

    Inna sprawa to co robić z Lublinkiem?
    Łatwo rzucać głupie uwagi typu "zasiać zboże", ale sensownych pomysłów brakuje.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łódź powinna iść o krok dalej

    Lawap (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    I wysyłać ludzi w kosmos. Przerobić lotnisko na kosmodrom i jak w Kalifornii pobierać już depozyty od bogatych celebrytów. U nas byliby to: Lewa...ski, Lisienko, Wojew...ki, Ner..l, Szu...im czy...rozwiń całość

    I wysyłać ludzi w kosmos. Przerobić lotnisko na kosmodrom i jak w Kalifornii pobierać już depozyty od bogatych celebrytów. U nas byliby to: Lewa...ski, Lisienko, Wojew...ki, Ner..l, Szu...im czy Roz...ek & Maj..n. A i pewnie od ruskich paru oligarchów by się zapisało. Trzymam za to kciuki!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zdanowska zabiła miasto dechami

    stara (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 9

    Zdanowska to pustak polityczny, zabiła miasto dechami.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie wiem kiedy przyjechałeś

    Bucio (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 9

    ze swojej wsi do Łodzi, ja pamiętam jak nędznie wyglądało to miasto pod rządami Kropy.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ignorować tych baranów!

    Hehe (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 13

    Barany niczego nie wybudują. Odklepią apel smoleński i zrzucą winę na Tuska.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    turysta

    Zgłoś naruszenie treści / 21 / 4

    Chcąc wylecieć z lublinka na wakacje nie ma szans - masakra


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ups !

    . (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28 / 4

    Bo lotnisko w Łodzi nie jest dla turystów tylko po to by było !

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I jeszcze jedno proste pytanie ?

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 3

    To dla kogo jest łódzkie lotnisko skoro mało co i kto z niego lata ?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    to jest wydmuszka zbuka

    moim zdaniem (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 3

    tylko do brania kasy przez swojaków od swojaków, tu by się przydał ktoś komu zależy i mu się chce, i potrafi
    odnoszę wrażenie, że z tych 3 cech, rzadko pojawia się góra jedna, a i ona szybko zanika

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    można mieć tylko nadzieję, że reaktywują połączenia, bo

    , (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 12

    latanie z Warszawy jest mało komfortowe, szczególnie jeśli lotnisko mamy w mieście!!!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pytanie

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 20 / 10

    Co to znaczy "latanie z Warszawy jest mało komfortowe" ? Bez nadmiernego pospiechu dojeżdżam na Okęcie w 1,5 h i mam do dyspozycji bezpośrednie połączenia w relatywnie dobrych cenach . Jedyny...rozwiń całość

    Co to znaczy "latanie z Warszawy jest mało komfortowe" ? Bez nadmiernego pospiechu dojeżdżam na Okęcie w 1,5 h i mam do dyspozycji bezpośrednie połączenia w relatywnie dobrych cenach . Jedyny dyskomfort odczuwam przy powrocie gdy muszę poświęcić wspomniane 1,5 h na powrót do Łodzi ...
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Następnym razem

    proszę zostać w Warszawie (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 18

    na zawsze. Gdy okaże się, że tam lotnisko jest za ciasne i trzeba poczekać kilka godzin na odlot, to proszę śmiało skorzystać z naszego lotniska w Łodzi - wiem trochę to dyskomfort, bo będzie...rozwiń całość

    na zawsze. Gdy okaże się, że tam lotnisko jest za ciasne i trzeba poczekać kilka godzin na odlot, to proszę śmiało skorzystać z naszego lotniska w Łodzi - wiem trochę to dyskomfort, bo będzie musiał pan poświęcić 1,5 h na powrót do swojej Warszawy.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jestem łodzianinem

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 7

    Rozumiem , że lepiej czekać na pustym lotnisku , z którego prawie nic nie odlatuje . Czy dobrze zrozumiałem ?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dyskomfort jest tym większy im dłuższa jest podróż samolotem...

    , (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 12

    Po długim locie oczekiwanie na pociąg do Łodzi jest najgorszym etapem podróży. Z kolei dla obcokrajowców odwiedzających Łódź sporym utrudnieniem jest brak bezpośredniego pociągu do Łodzi. Czym...rozwiń całość

    Po długim locie oczekiwanie na pociąg do Łodzi jest najgorszym etapem podróży. Z kolei dla obcokrajowców odwiedzających Łódź sporym utrudnieniem jest brak bezpośredniego pociągu do Łodzi. Czym innym jest wylądowanie na Lublinku i przesiadka do komunikacji miejskiej lub wzięcie taksówki - a czym innym przylot do Warszawy i przesiadka na pociągi, bo taksówka z Warszawy do Łodzi to już koszty innego rzędu. zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    O dyskomforcie w podróży

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

    Nie zdarzyło mi się dojeżdżać pociągiem na lotnisko w Warszawie więc nie potrafię się odnieść do tego argumentu . Nie znam również obcokrajowca odwiedzającego Łódź , który po wylądowaniu w...rozwiń całość

    Nie zdarzyło mi się dojeżdżać pociągiem na lotnisko w Warszawie więc nie potrafię się odnieść do tego argumentu . Nie znam również obcokrajowca odwiedzającego Łódź , który po wylądowaniu w Warszawie długo czeka na pociąg do Łodzi więc również się nie odniosę . Wiem natomiast , że odpowiednia siatka bezpośrednich połączeń bez długotrwałych transferów zarówno w biznesie jak i turystyce jest bardzo ważnym argumentem podróży . Rozumiem również lokalny patriotyzm w sprawie Międzynarodowego Portu Lotniczego w Łodzi im. Władysława Reymonta .zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    no więc następnym razem proszę spróbować dojechać na lotnisko

    z Łodzi pociągiem PKP (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 9

    odpowiednio wcześnie i mieć nadzieję (ewentualnie modlić się), że żaden wypadek nie zdarzy się po drodze do Warszawy, że nie będzie wichur, mrozów, które wstrzymają ruch pociągów itp.....bo inaczej...rozwiń całość

    odpowiednio wcześnie i mieć nadzieję (ewentualnie modlić się), że żaden wypadek nie zdarzy się po drodze do Warszawy, że nie będzie wichur, mrozów, które wstrzymają ruch pociągów itp.....bo inaczej nikt za bilet lotniczy nie zwróci nam pieniędzy, a już na pewno nikt się nie będzie przejmował, że właśnie tracimy lot. Proszę spróbować wytłumaczyć osobie przyjeżdżającej do Polski i Łodzi pierwszy raz gdzie ma wysiąść, żeby przesiąść się na pociąg do Łodzi, a przy okazji kupić bilet na pociąg z rezerwacją miejsc i zrozumieć, że musi odnaleźć odpowiedni wagon i miejsce!!! zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    No cóż

    pasażer (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 6

    Ludzie podróżujący po świecie , do Polski również , doskonale orientują się gdzie i jak mają dojechać z reguły dokonując wcześniejszych internetowych rezerwacji biletów na loty , pociągi , do...rozwiń całość

    Ludzie podróżujący po świecie , do Polski również , doskonale orientują się gdzie i jak mają dojechać z reguły dokonując wcześniejszych internetowych rezerwacji biletów na loty , pociągi , do muzeów , turystycznych atrakcji czy wypożyczalni samochodów . Wspomniane rezerwacje są już wystandaryzowane wiec dla podróżnika nie stanowią istotnej przeszkody a poważny biznes ma z reguły wszystko dokładnie zaplanowane i nie wyobrażam sobie podróżował low cost'em przylatując na miejscowe lotnisko by dalej oczekiwać na kolejowe połączenie . Niemniej za dyskusję dziękuję starając się zrozumieć przedstawione racje . zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    po prostu trzeba to przeżyć, żeby

    zrozumieć. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 8

    również dziękuję.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Władze lotniska lecą na targi do Barcelony

    xx (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 6

    na największe targi, największych lotnisk i największych przewoźników na świecie. Cieszmy się, że będziemy wśród nich. A polityka władz lotniska jest prawidłowa - do każdego pasażera trzeba...rozwiń całość

    na największe targi, największych lotnisk i największych przewoźników na świecie. Cieszmy się, że będziemy wśród nich. A polityka władz lotniska jest prawidłowa - do każdego pasażera trzeba dopłacać, więc im mniej pasażerów tym mniejsze koszty.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Żadne lotnisko nie zabierze pasażerów lotnisku łódzkiemu

    abc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 27 / 2

    bo łódzkie lotnisko ma mniej pasażerów niż pracowników. A z jakiego lotniska lecą władze do Barcelony ? No i rzeczywiście, nie ma co planować upadku Lublinka, bo świetnie prosperuje niemal bez...rozwiń całość

    bo łódzkie lotnisko ma mniej pasażerów niż pracowników. A z jakiego lotniska lecą władze do Barcelony ? No i rzeczywiście, nie ma co planować upadku Lublinka, bo świetnie prosperuje niemal bez połączeń. Gdyby zarząd pracował za średnią krajową plus premia z zysku, to zaraz by się okazało, że nie ma chętnych do zarządzania.zwiń

    Polecamy

    25 lat Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

    25 lat Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego

    Zakochaj się w historii. Trwa rekrutacja do Olimpiady Solidarności

    Zakochaj się w historii. Trwa rekrutacja do Olimpiady Solidarności

    Do Łodzi zjadą specjaliści od zarządzania. Wśród gości profesor Zimbardo

    Do Łodzi zjadą specjaliści od zarządzania. Wśród gości profesor Zimbardo

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny