MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wiemy kiedy przejedzie pierwszy pociąg przez tunel średnicowy drążony pod Łodzią. To ma być ostateczna data.

Jacek Zemła
Jacek Zemła
PKP Polskie Linie Kolejowe SA po raz pierwszy podały konkretną datę zakończenia budowy tunelu średnicowego drążonego pod łódzkimi ulicami oraz datę przejazdu pierwszych pociągów przez nowo wybudowane stacje Łódź Śródmieście, Łódź Polesie oraz Łódź Koziny. Wiemy także, kiedy uruchomiona zostanie maszyna drążąca Katarzyna, która od roku stoi bezczynnie nieopodal Manufaktury. Jej zadaniem jest wydrążenie drugiej części tunelu głównego w kierunku stacji Łódź Fabryczna.

Co to są szachty i dlaczego bez nich zawaliłaby się Łódź

Aby tarcza drążąca Katarzyna mogła ponownie ruszyć konieczne jest wzmocnienie gruntu pod budynkami na trasie tunelu do Łodzi Fabrycznej. W tym celu budowane są tzw. szachty, czyli wykopy technologiczne w kształcie walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m. Poprzez te otwory specjalistyczna maszyna wtłoczy w grunt spoiwo cementowe aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Do tej pory wybudowano pięć szachtów. Trwa budowa kolejnych dwóch między przystankami Polesie i Śródmieście. Pozostałe dwa szachty zostaną wybudowane do lipca br. Łącznie na tym odcinku będzie dziewięć takich odwiertów.

ZOBACZ ZDJĘCIA

Wszystko policzyli i znów wypadło na 13 grudnia

Nie jest to praca łatwa ani szybka. Aby wybudować każdy szacht wykonawca musi wcześniej przeprowadzić szczegółową inwentaryzację terenu oraz usunąć kolizje z podziemną infrastrukturą. Niezbędne są uzgodnienia z miastem oraz właścicielami prywatnych nieruchomości, w celu ograniczenia utrudnień dla mieszkańców. Teraz jednak jest już wiadome ile szachtów będzie potrzebne i w jakim terminie uda się to zrobić. Na tej podstawie oszacowano, że tarcza drążąca Katarzyna będzie mogła ponownie rozpocząć pracę 21 czerwca br. O ile na trasie maszyny nie pojawią się nieprzewidziane przeszkody, zakończy ona drążenie w marcu 2025 roku. Kolejne 15 miesięcy zajmie budowa linii kolejowej w tunelu wraz z całą niezbędna infrastrukturą. Całość ma być gotowa w czerwcu 2026 roku. Następne pół roku zajmą odbiory, testy i próby z pociągami. PKP Polskie Linie Kolejowe planują, że tunel zostanie oddany do użytku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2026/27, czyli 13 grudnia 2026 roku. Można więc już rezerwować sobie czas na inauguracyjny przejazd pierwszym pociągiem około godziny 4 rano.

Budowa trzech podziemnych przystanków trwa bez przestojów

Cały czas nieprzerwanie trwają prace przy budowie trzech podziemnych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Ułożono m.in. nowe tymczasowe torowisko tramwajowe w rejonie skrzyżowania ulicy Zielonej i al. Kościuszki. Prace te były niezbędne dla dalszej budowy ścian szczelinowych przystanku Śródmieście. Kontynuowane jest obecnie przekładanie instalacji teletechnicznych kolidujących z realizacją ścian.

Na Polesiu po przejściu dużej tarczy Katarzyny postępuje budowa płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na Kozinach kontynuowane są prace na najniższym poziomie przystanku -3. Rozpoczęto też budowę tzw. kołyski dla mniejszej tarczy - Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego. Obecnie jest ona w połowie budowy tunelu pomiędzy ul. Żniwną a przystankiem Łódź Koziny. W lipcu spodziewane jest pojawienie się Faustyny na Kozinach, gdzie przejdzie przegląd, zostanie obrócona i rozpocznie drążenie czwartego, ostatniego już tunelu jednotorowego - w kierunku Łodzi Kaliskiej. Przy Dworcu Fabrycznym natomiast trwa budowa ścian szczelinowych przyszłej komory końcowej dla Katarzyny, która według zapewnień kolejarzy 21 czerwca ruszy w swoją "ostatnią prostą". Do wydrążenia pozostały jej 1522 metry tunelu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wiemy kiedy przejedzie pierwszy pociąg przez tunel średnicowy drążony pod Łodzią. To ma być ostateczna data. - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki