Wszystkie dzieci potrzebują odpowiedniej porcji witamin i składników mineralnych, by prawidłowo się rozwijać. Maluchy bardzo intensywnie rosną, nabywają odporność oraz w pierwszym okresie życia zmieniają się wręcz z miesiąca na miesiąc. Bez właściwego odżywiania stabilny rozwój dziecka nie będzie możliwy. Jakich witamin i minerałów w określonych etapach życia potrzebuje mały człowiek? Czy nasze pociechy potrzebują dodatkowych preparatów witaminowych?

Kiedy dzieci potrzebują dodatkowych witamin?

Głównym źródłem witamin w diecie malucha powinna być zdrowa i urozmaicona dieta. Podstawowe zasady dotyczące układania codziennego menu dla dziecka to rozdzielanie porcji jedzenia na przynajmniej pięć posiłków na dobę (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja), niepomijanie śniadań oraz gotowanie, duszenie, grillowanie i pieczenie potraw zamiast smażenia na głębokim oleju. Bazą dla każdego posiłku powinny być świeże warzywa i owoce, węglowodany złożone i pełnoziarniste produkty skrobiowe, produkty mleczne dobrej jakości oraz białko pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego.

Jeżeli chodzi o słodkie przekąski i niezdrowe fast foody to powinny być one jedynie dodatkiem, na który pozwalamy dziecku raz na jakiś czas. Codzienne podjadanie chipsów, słodyczy i produktów wysoko przetworzonych może wywołać dolegliwości jelitowo-żołądkowe, przyczyniać się otyłości i problemów ze zdrowiem oraz prowadzić do niedoboru witamin. Zdrowe dziecko, któremu skomponujemy odpowiednią dietę, nie powinno mieć problemów z niedoborem witamin. Jeżeli jednak podejrzewamy, że nasza pociecha nie rozwija się prawidłowo lub czegoś może brakować w jej codziennym menu, to swoje wątpliwości należy skonsultować pediatrą. Lekarz zaleci wykonanie odpowiednich badań i w przypadku niedoborów zaleci przyjmowanie dodatkowych witamin.

Witaminy dla bobasa – od 2 do 4 lat

Dzieci w wieku 2-4 lat zaczynają odkrywać swoją niezależność i magiczną siłę słowa „Nie!”. Z tego powodu rodzice mogą mieć coraz większe trudności z przekonaniem samodzielnego malucha do jedzenia zbilansowanych posiłków. Jeżeli podczas rozszerzania diety dziecka nie zadbaliśmy o to, by maluch poznał jak najwięcej nowych smaków, to może teraz na nas zemścić. Kilkulatki, które nie są przyzwyczajone do smaku warzyw, chętnie będą się buntować przeciwko zawierającym je potrawom. Dlatego pamiętajmy, by o zdrową dietę malucha dbać już od pierwszych miesięcy życia.

Czas pomiędzy 2. a 4. rokiem życia dziecka to okres, kiedy maluch zmienia się z małego i jeszcze dość nieporadnego niemowlęcia w prawdziwy wulkan energii. Biega, skacze, poznaje świat wszystkimi zmysłami. Nasza pociecha nabywa też coraz więcej nowych umiejętności, lepiej formułuje myśli i więcej rozumie. Rozwój umysłowy i fizyczny w tym czasie jest ogromny, dlatego dziecko potrzebuje odpowiedniej porcji witamin, by prawidłowo się rozwijać.

Czy w tym okresie maluchy potrzebują jakichś dodatkowych witamin? Jeżeli zadbamy o zbilansowaną dietę dziecka, to nie ma potrzeby na profilaktyczne podawanie jakichkolwiek suplementów. Jedyny niedobór, na który mogą cierpieć dzieci w tym wieku, to niedobór witaminy D i wapnia. Witamina D jest niezbędna do prawidłowej budowy zębów i kości, za to wapń odpowiada za ich prawidłową mineralizację. Łatwo jednak zauważyć, jak wiele produktów dla dzieci jest wzbogaconych w witaminę D i wapń np. kaszki, mleka modyfikowane, desery czy jogurty. Jeżeli martwimy się o to, czy kości i zęby naszego malucha rozwijają się prawidłowo, skonsultujmy swoje obawy z pediatrą. Więcej informacji na temat witamin dla bobasa można znaleźć na stronie Vibovit Bobas http://www.vibovit.pl/produkty/vibovit-bobas/.

Witaminy dla juniora – od 4 do 7 lat

Kiedy nasza pociecha idzie do przedszkola, w jej życiu rozpoczyna się nowy etap rozwoju. W tym czasie zaczyna nawiązywać pierwsze bliskie relacje z rówieśnikami, rozpoczyna naukę czytania i pisania. To również okres, w którym zaczyna uczyć się wielu nowych umiejętności fizycznych np. jazdy na rowerze, na rolkach czy zaczyna uczestniczyć w zajęciach sportowych. Prawidłowy rozwój nie jest możliwy bez odpowiedniej porcji witamin i minerałów.

Dzieci powyżej 4. roku życia mogą w uzasadnionych przypadkach przyjmować preparaty multiwitaminowe, które zawierają podstawowe witaminy i mikroelementy. Jeżeli naszym celem jest wzmocnienie organizmu np. w czasie przesilenia wiosennego lub jesiennego, to takie działanie jest jak najbardziej wskazane. W okresach przejściowych nasze pociechy mogą mieć osłabioną odporność, przez co zaczynają częściej chorować.

Dla dzieci w wieku pomiędzy 4. a 7. rokiem życia szczególnie istotne są takie witaminy jak A (odpowiada za prawidłowy wzrok oraz funkcjonowanie układu odpornościowego), C (wzmacnia odporność oraz wpływa na prawidłową pracę mózgu) oraz B2 (bierze udział w procesach przemiany materii i tworzenia czerwonych płytek krwi). Co jeszcze warto wiedzieć na temat witamin dla juniora? Dowiesz się tego tutaj - Vibovit Junior - http://vibovit.pl/produkty/witaminy-dla-dzieci-4-7-lat/vibovit-junior/.

Witaminy dla ucznia – od 8 do 12 lat

Dzieci w wieku szkolnym coraz więcej wysiłku muszą wkładać w codzienną naukę oraz zajęcia sportowe. Ich wiedzę i umiejętności testuje się w szkole oraz na zajęciach pozalekcyjnych. By prawidłowo rozwijać się w czasie tak dużej aktywności ruchowej i umysłowej potrzebują odpowiedniego paliwa. Mózg dziecka w wieku szkolnym codziennie musi stawiać czoła zadaniom pamięciowym, logicznym czy twórczym. Z drugiej strony w tym okresie jednymi z ulubionych przekąsek uczniów są słodycze oraz słone przekąski. Dlatego pamiętajmy, by podstawowym źródłem witamin i minerałów była zdrowa i równoważona dieta. Dodatkowe preparaty witaminowe można zastosować w okresie wzmożonej nauki lub osłabienia. Przyjmowanie suplementów nie jest zamiennikiem dla odpowiedniego codziennego menu.

Jakie witaminy i minerały w tym czasie są najistotniejsze dla dziecka? Przede wszystkim witaminy z grupy B np. B1, B3, B5 czy B12. Tiamina (witamina B1) wpływa na prawidłową pracę mięśni, serca i układu nerwowego. Niacyna (witamina B3 znana również jako PP) poprawia pracę przewodu pokarmowego i wpływa pozytywnie na sen. Kwas pantotenowy (witamina B5) bierze udział w procesie regeneracji skóry i jest niezbędna do produkcji przeciwciał. Za to kobalamina (witamina B12) uczestniczy w procesie powstawania czerwonych krwinek i wzmacnia układ odpornościowy. W diecie naszej pociechy nie może również zabraknąć cynku, jodu oraz żelaza. Chcesz przeczytać więcej na temat witamin dla ucznia? Możesz to zrobić na stronie Vibovit Uczeń - http://www.vibovit.pl/produkty/witaminy-dla-dzieci-8-12-lat/vibovit-uczen/.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!