Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Witryny na Piotrkowskiej. Urząd miasta walczy z reklamowym chaosem [ZDJĘCIA]

Matylda Witkowska
Grzegorz Gałasiński
Urząd Miasta Łodzi walczy z chaosem reklamowym na Piotrkowskiej. Jednak kilkadziesiąt lokali wciąż nie chce się dostosować do wytycznych.

Około stu najemców z ulicy Piotrkowskiej uporządkowało już wygląd witryn i szyldów - ogłosił we wtorek łódzki magistrat. Jednak kilkudziesięciu przedsiębiorców uparcie nie chce nic zmienić.

Od pięciu lat obowiązują wytyczne dotyczące reklam i szyldów na ulicy Piotrkowskiej. Dodatkowo rok temu magistrat na ich podstawie przygotował ulotkę z zasadami, a po remoncie zaczął je egzekwować.

- Szereg różnych działań i rozmów z przedsiębiorcami przynosi efekty - mówi Kamila Kwiecińska-Trzewikowska, miejski konserwator zabytków w Łodzi . - Staramy się przekonać, że nie większa liczba reklam przynosi skutek, ale uporządkowanie przestrzeni.

Na deptakowej części Piotrkowskiej jest mniej więcej 300 witryn. Około 70 spełniało normy, kolejnych sto dostosowało się do wytycznych. W przypadku 50 witryn trwają uzgodnienia z miastem dotyczące ich przyszłego wyglądu. Ale kilkadziesiąt firm uparcie trzyma się starych wzorów. Zamiast wymaganych pojedynczych liter ma reklamy umieszczone płycie.

Takie reklamy ma m. in. restauracja Quattro i Getin Bank. Także biuro podróży Rainbow Tours z gigantyczną, niebieską reklamą nie spełnia założeń.

Miasto wszczęło już osiem postępowań administracyjnych przeciwko przedsiębiorcom. To przekonujący środek, bo kara może wynieść nawet 10 tys. zł.

- Dostaliśmy już pismo z urzędu, do końca miesiąca zmienimy napis - obiecuje Monika Gromek, menadżerka restauracji Quattro.

Jednak około 30 przedsiębiorców nie daje się zmobilizować. - Mamy z nimi problemy, na przykład nie możemy ustalić adresu właściciela posesji - mówi konserwator. - Najwięcej kłopotu sprawiają sprzedawcy fastfoodów sprzedających jedzenie na wynos - dodaje.

Kolejnym krokiem ujednolicenia wyglądu Piotrkowskiej ma być stworzenie Księgi Standardów dla ulicy Piotrkowskiej. Ma być gotowa jeszcze w tym roku.

- Będzie to obrazkowy podręcznik dla najemców z gotowymi, dobrymi wzorcami - mówi konserwator. - Do każdego stylu kamienicy dobrany będzie wygląd witryny - dodaje.

Ale nie tylko Piotrkowska ma problemy z estetyką. Zmorą Łodzi od lat są malowane w różne kolory partery. Od dwóch lat miasto walczy z takimi elewacjami. Niestety w przypadku prywatnych kamienic nie wpisanych do ewidencji lub rejestru zabytków miasto nie ma wpływu na kolorystkę.

Zmiany takie można by wpisać w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jednak tylko niecałe 10 proc. powierzchni Łodzi ma taki plan.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki