Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Władze Łodzi przestały ufać Zarządowi Dróg i Transportu? Utrzymanie i remonty dróg ma przejąć Łódzka Spółka Infrastrukturalna

Marcin Darda
Marcin Darda
Urząd Miasta Łodzi ogłosił zapotrzebowanie na analizę, z której ma wynikać czy efektywność bieżącego utrzymania, remontów i modernizacji dróg będzie wyższa, gdy zadania te przejmie Łódzka Spółka Infrastrukturalna. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Urząd Miasta Łodzi ogłosił zapotrzebowanie na analizę, z której ma wynikać czy efektywność bieżącego utrzymania, remontów i modernizacji dróg będzie wyższa, gdy zadania te przejmie Łódzka Spółka Infrastrukturalna. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>Krzysztof Szymczak
Urząd Miasta Łodzi ogłosił zapotrzebowanie na analizę, z której ma wynikać czy efektywność bieżącego utrzymania, remontów i modernizacji dróg będzie wyższa, gdy zadania te przejmie Łódzka Spółka Infrastrukturalna.

O tym, że ŁSI, która formalnie zajmuje się utrzymaniem i rozbudową sieci wodno-kanalizacyjnej, miałaby także "kompleksowe prowadzenie procesów inwestycyjnych w mieście", mówiło się od ponad roku, acz nieoficjalnie. To m.in. dlatego ŁSI została wyłączona z procesu łączenia łódzkich spółek wod-kan i ostatecznie od stycznia 2022 r. doszło do fuzji tylko Grupowej Oczyszczalni Ścieków z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji.

Teraz pojawił się pierwszy, oficjalny dokument, który mówi czym jeszcze w najbliższym czasie może stać się ŁSI, spółka zarządzana przez Tomasza Piotrowskiego, najbliższego doradcę prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej (PO).

Otóż ze zlecenia wykonania analizy wynika, że ŁSI miałaby przejąć: "projektowanie, budowy, przebudowy, remonty dróg, pozyskanie wykonawców, organizację i koordynację procesu dostarczania infrastruktury drogowej", a także "wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających na drogach i oznakowanie poziome i pionowego dróg". Generalnie ŁSI ma zagwarantować "utrzymanie odpowiedniego standardu i jakości dróg" oraz "efektywniejszą dostępność infrastruktury publicznej". Taki jest pomysł, a wykonawca analizy ma wskazać jego wady i zalety.

Nowe kompetencje, które może dostać ŁSI, to splot zadań dziś leżących w gestii Zarządu Inwestycji Miejskich oraz Zarządu Dróg i Transportu, który z racji pogrążania się z roku na rok w coraz większą niemoc jeśli idzie o utrzymanie i bieżące remonty dróg, ma coraz niższe notowania nawet wśród radnych klubów Koalicji Obywatelskiej i Nowej Lewicy, które współrządzą Łodzią.

ŁSI dziś zajmuje się głównie utrzymaniem i rozbudową sieci wod-kan, ale ma też zadania rewitalizacyjne, a niedawno przejęło kolejną miejską nieruchomość, czyli kamienicę u zbiegu ulic Piotrkowskiej i Narutowicza. Już dysponuje siecią wod-kan, za którą w imieniu miasta Łódź czerpie ze ZWiK czynsz dzierżawny, czyli około 90 mln zł rocznie, mimo, że ZWiK jest na minusie i musi zaciągać 10 mln zł kredytu na pokrycie bieżących zobowiązań.

Strata wodociągów za pierwszy kwartał 2022 r., już po połączeniu z GOŚ, sięgnęła 8,5 mln zł. Jeśli ŁSI uzyska jeszcze dzierżawę dróg z infrastrukturą, ŁSI stanie się najpotężniejszą miejską spółką z powierzeniem co najmniej kilkuset milionów zł rocznie z budżetu Łodzi.

***

Tymczasem Prokuratura Rejonowa Łódź-Śródmieście wszczęła śledztwo w sprawie o "nadużycie uprawnień przez zgromadzenie wspólników ŁSI, ZWiK i GOŚ", czyli miasto Łódź, a ściślej prezydenta Łodzi. Doniesienie złożył we wrześniu 2021 r. Przemysław Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. W doniesieniu prezes Wód Polskich podnosił, że w latach 2015-2020 te spółki odprowadziły do budżetu Łodzi 49,1 mln zł dywidendy, co według Dacy było "wyprowadzeniem tych pieniędzy z gospodarki wodnej Łodzi".

Kwestionował również pobranie przez miasto Łódź 6,5 mln zł dywidendy z kapitału zakładowego ZWiK, w czasie gdy spółka przyniosła straty. UMŁ komentował wówczas, że doniesienie do prokuratury jest "uprawianiem polityki", bo "pobierając dywidendę wspólnik działał na podstawie przepisów i w granicach prawa".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki