Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybrano wykonawcę projektu linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź

md
Prace budowlane linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią mają ruszyć w 2024 r. Spółka Centralny Port Komunikacyjny właśnie wybrała firmy, które zaprojektują tę linię w dwóch odcinkach.
Prace budowlane linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią mają ruszyć w 2024 r. Spółka Centralny Port Komunikacyjny właśnie wybrała firmy, które zaprojektują tę linię w dwóch odcinkach. CPK
Prace budowlane linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią mają ruszyć w 2024 r. Spółka Centralny Port Komunikacyjny właśnie wybrała firmy, które zaprojektują tę linię w dwóch odcinkach.

To ma być pierwszy odcinek KDP w Polsce, a spółka CPK zadanie zaprojektowania 140-kilometrowej linii podzieliła na trzy zadania:

  • zaprojektowanie odcinka z Warszawy do linii kolejowej nr 11 w gminie Bolimów (pow. skierniewicki)
  • zaprojektowanie odcinka od gminy Bolimów do Łodzi
  • zaprojektowanie sieci GSM-R, czyli radiowego systemu łączności do sterowania ruchem na całym odcinku.

Węzeł CPK, czyli Port Solidarności z międzykontynentalnym lotniskiem w podwarszawskiej gminie Baranów został wyłączony do zaprojektowania w oddzielnym zadaniu.

KIEDY ROZPOCZNĄ SIĘ PIERWSZE ROBOTY BUDOWLANE PRZY KDP?

Projekt linii między Warszawą a gminą Bolimów wykona konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” wraz z Sud Architekt Polska, a jest to to samo konsorcjum, które przygotowało projekt tunelu dla KDP i kolei dalekobieżnej w Łodzi. Już w połowie przyszłego roku mają się rozpocząć prace przygotowawcze pod budowę tego tunelu, chodzi m.in. o wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Projekt drugiego odcinka będzie zadaniem dla konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, natomiast projekt sieci GSM-R przygotuje konsorcjum Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych i firma FONON. Te trzy umowy warte są w sumie 300 mln zł netto, a konsorcja na przygotowanie tych trzech projektów mają 17 miesięcy, łącznie z koniecznością uzyskania decyzji administracyjnych jak projekt budowlany, pozwolenia na budowę, zgody wodnoprawne, decyzje lokalizacyjne czy opinie o wartości nieruchomości. Na przygotowanie projektu sieci radiowej wykonawca ma mniej czasu, bo tylko trzy miesiące.

KIEDY KDP BĘDĄ GOTOWE?

O ile pierwotnie CPK informowało, że plan inwestycji przewiduje uruchomienie pierwszego pociągu w tym samym czasie, z którego z międzykontynentalnego lotniska odleci pierwszy samolot, czyli w 2027 r., tak od niedawna obowiązuje wskazanie, że komponent kolejowy CPK, czyli 1,3 tys. km. nowych linii, zostanie zaprojektowany wybudowany w latach 2023 - 2034.

O ILE SKRÓCI SIĘ CZAS PODRÓŻY DZIĘKI KDP?

Z Łodzi Fabrycznej linia KDP tunelem pobiegnie w okolice konwencjonalnej linii do Sieradza, dalej przez Ostrów Wielkopolski w na kierunkach do Wrocławia i Poznania (tzw. Ygrek). Pociągi mają jeździć z prędkością co najmniej 250 km. na godz. z tym, że prędkość projektowana linii KDP wyniesie nawet 350 km. na godz. Dzięki temu skróci się czas podróży między miastami:

  • między Warszawą a Łodzią do 45 minut z obecnych 90 min
  • między Warszawą a Poznaniem do niecałych 2 godz. z obecnych 3 godz.
  • między Warszawą a Wrocławiem do 1 godz. 55 min. z obecnych blisko 4 godz.

Podróż ze stolicy do CPK ma trwać około kwadransa, a CPK do Łodzi około pół godziny.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki