Wykonawca Nowowęglowej wznawia prace. Inwestycja będzie opóźniona i droższa. Zobacz, jak wygląda plac budowy Nowowęglowej

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Tak wygląda plac budowy Nowowęglowej po zdjęciu humusu, przed rozpoczęciem osuszania i zagęszczania gruntu
Tak wygląda plac budowy Nowowęglowej po zdjęciu humusu, przed rozpoczęciem osuszania i zagęszczania gruntu Marcin Bereszczyński
Zarząd Inwestycji Miejskich zawarł porozumienie z firmą Skanska o wznowieniu budowy Nowowęglowej. Prace został wstrzymane w ubiegłym roku, ponieważ grunt pod budowę drogi nie był na tyle nośny, aby zrealizować inwestycję. Wykonawca ma przez dwa miesiące wydobyć ziemię, osuszyć ją, zagęścić cementem i wapnem, a następnie znów ułożyć, aby można było zbudować na tym gruncie ulicę między Wierzbową i Kopcińskiego. Chodzi o wydobycie aż 26 tys. metrów sześciennych ziemi. Prace dodatkowe spowodują, że inwestycja będzie droższa, a termin ukończenia robót zostanie przesunięty. Trwają negocjacje, o ile droższa będzie inwestycja i jak bardzo się opóźni.

Wykonawca dworca Łódź Fabryczna i tunelu w stronę Łodzi Niciarnianej nie przygotował nad tym tunelem gruntu, na którym można zbudować nową drogę. Nie musiał tego robić, bo nie było stosownego zapisu w umowie. Prawdopodobnie urzędnicy nie przewidzieli, że grunt nad tunelem będzie tak mało nośny, że nic na nim nie będzie można zbudować. Od października zeszłego roku na placu budowy Nowowęglowej nie było żadnego pracownika. Prace wstrzymano, bo trzeba było ustalić technologię zagęszczenia gruntu. Projekt został uzgodniony dopiero na przełomie marca i kwietnia. Od tego czasu trwają negocjacje dotyczące zapłaty za dodatkowe prace i terminu ukończenia inwestycji. Kwota, jaką miasto przekaże wykonawcy, ma zostać wpisana do projektu zmian w budżecie Łodzi, który zostanie przedłożony radnym pod głosowanie podczas obrad zaplanowanych na 13 czerwca. Termin ukończenia prac jeszcze trudniej oszacować. Zgodnie z umową inwestycja powinna zakończyć się do 31 lipca.

- Ten termin nie jest możliwy do wykonania - powiedziała Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich.

Obecnie ziemię nad tunelem trzeba wydobyć, osuszyć, zagęścić cementem i wapnem, a następnie znów ułożyć. Chodzi o 26 tys. metrów sześciennych gruntu. Zdaniem Zarządu Inwestycji Miejskich wykonawca jest w stanie wykonać ten proces przez dwa miesiące. Będzie to robił na placu budowy. Gdy zakończy zagęszczanie gruntu, przystąpi do budowy drogi. Prace przy zagęszczaniu gruntu pod budowę Nowowęglowej mogłyby rozpocząć się już dziś, ale ziemia została zalana przez ostatnie opady. Z rozpoczęciem prac trzeba czekać do poniedziałku. Wcześniej wykonawca nie chciał brać na siebie ryzyka zagęszczania gruntu, bo nie miał podpisanego porozumienia z miastem. Materiały do budowy drogi po zagęszczeniu gruntu już czekają rozłożone u zbiegu Wierzbowej i Rodziny Grohmanów.

Dlaczego nie zagęszczono gruntu pod budowę Nowotargowej na etapie budowy dworca Łódź Fabryczna?

- Zakres prac przy dworcu nie wymagał przygotowania konstrukcji pod roboty drogowe na Nowowęglowej. Miała być tylko zasypka. Dodatkowo ten grunt nawodnił się, rozwarstwił i stracił nośność. Budowa drogi na takim gruncie byłaby ryzykowna. Nikt nie dałby gwarancji, że taka droga utrzyma się i nie będzie z nią żadnych problemów. Umowa z wykonawcą Fabrycznego była tak skonstruowana, że nie przewidywała zmian w zakresie robót, ani prac dodatkowych lub uzupełniających - wyjaśnił Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Brak postępu prac na Nowowęglowej może zostać zrekompensowany szybszym tempem prac na innych odcinkach tej inwestycji. Budowa łącznicy między Kopcińskiego i Nowowęglową jest już na etapie wykonania konstrukcji drogi. Istnieje możliwość przyspieszenia prac przy pętli autobusowej na Wydawniczej. Jeśli wykonawca nie natrafi na utrudnienia, to przejazd od Wydawniczej do Kopcińskiego byłby możliwy w lipcu.

Kosz budowy Nowowęglowej, Pętli przy Wydawniczej, połączenia Nowowęglowej z Kocińskiego i Tuwima to 15 mln zł, licząc bez prac dodatkowych związanych z zagęszczeniem gruntu. Gdyby doliczyć koszt wykupu nieruchomości pod tę inwestycję, to wartość zadania wyniosłaby 36 mln zł.

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ag
Kilińskiego jest praktycznie ograniczona do ruchu lokalnego, same zakazy wjazdu i nakazy zjazdu, korków tam nie ma!
J
Ja85
Inteligentni ludzie nie muszą pytać po co. Zapewne ułatwi dojazd do nowego centrum i odkorkuje Narutowicza. A po wybudowaniu łącznika do Piłsudskiego odkorkuje się Kilińskiego i Sienkiewicza. Tylko Ty jesteś debilem i tego nie rozumiesz.
A
Anka
Rondo Solidarności oddano wcześniej.
M
Maurycy
Szarpią to menele twoją starą jak ją w parku dymają.
m
mieszkaniec
System "zaprojektuj i wybuduj" to dojna krowa dla wykonawcy, a zamawiający ma g**no do powiedzenia i tylko płaci
O
Olaf
Najbardziej potrzeba jest w łodzi budowa wiaduktu nad Piłsudskiego(skrzyżowanie marszałków) i bezpośredni przejazd na wschód.To tam sa największe korki w mieście przez 2x 4 godziny dziennie.
b
było
wcześniej i taniej?!
g
gosc
że będzie drożej. Bo czym ten Miś droższy...
Najważniejsze, że nikt już nie pyta po co właściwie nam jest potrzebna ta Nowowęglowa.
G
Gość
Czyżby dziś robiono na "oko" ? A może tylko na okoliczność przetargu fikcyjna wartość kontraktu a potem suweren zafunduje kilka milioników więcej.
m
mieszkaniec
znowu nie wiedziały co się dzieje, co będzie robione i dlaczego
R
Rządy PO = kataklizm !!!
Termin oddania nieskończoność i nieskończoność wad i usterek.
Dodaj ogłoszenie