Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyłudzają "na bony Biedronki"

Alicja Zboińska
Wyłudzają drogie SMS-y, obiecując "bony Biedronki".
Wyłudzają drogie SMS-y, obiecując "bony Biedronki". Krzysztof Szymczak
Miał być bon na zakupy do Biedronki, a skończyło się na wysokim rachunku telefonicznym. Pani Anna z Łodzi sądziła, że bierze udział w konkursie organizowanym przez sieć dyskontów, tymczasem padła ofiarą naciągaczy, których serwery mieszczą się poza granicami kraju. Osób, które w ten sam sposób dały się oszukać, jest sporo. 63-letnia łodzianka o konkursie dowiedziała się z przeglądanej strony internetowej. Pojawiła się na niej ramka z zachętą: Wygraj bony zakupowe do Biedronki o wartości 1.750 zł.

- Wystarczyło wysłać bezpłatny SMS na podany numer, by otrzymać PIN, który potem należało podać w serwisie Yur Mobile - mówi pani Anna. - Zrobiłam to i dostałam SMS z informacją, że opłata za każdą przychodzącą wiadomość to 6,15 zł. Uznałam, że warto tyle wydać, by mieć szansę na wygranie bonu o wartości 1.750 zł. Dla emeryta to bardzo dużo pieniędzy. Okazało się, że będę dostawać trzy SMS-y tygodniowo. Początkowo się zgodziłam.

Pani Anna dostała trzy takie wiadomości i dopiero wtedy zorientowała się, że w ogóle nie przybliżyła się do wygrania bonu. Jej rachunek wzrósł o ponad 18 złotych. Kobieta długo szukała sposobu, by zrezygnować z udziału w konkursie. W końcu jej się to udało.

Yur Mobile to niejedyny taki serwis. Podobną loterię, w której można wygrać 1.500 zł na zakupy w Biedronce organizuje Mobilenobo Club. Po wczytaniu się w regulamin okazuje się, że trzy SMS-y będą przychodziły co tydzień aż do końca sierpnia. Wtedy dopiero odbędzie się właściwy konkurs. Miesięcznie udział będzie więc kosztował przynajmniej 72 zł. O nagrodach natomiast mowy nie ma.

Przedstawiciele JMD, właściciela sieci Biedronka, tłumaczą, że z tymi konkursami nie mają nic wspólnego.

- Docierają do nas informacje o fałszywych konkursach internetowych i SMS-owych, których organizatorzy w sposób nieuprawniony używają danych oraz znaków handlowych sieci detalicznych, nasza sieć też to odnotowała - czytamy w e-mailu od biura prasowego JMD. - Na bieżąco podejmujemy kroki prawne wobec podmiotów działających w nieuczciwy sposób. W ostatnim czasie udało nam się doprowadzić do zamknięcia kilku stron z fałszywymi konkursami. W każdym ujawnionym przypadku podejmujemy stosowne kroki prawne wobec odpowiedzialnych podmiotów.

Przedstawiciele sieci apelują do klientów, by zachowali szczególną ostrożność. Przypominają, że informacje o konkursach są dostępne na stronie internetowej www.biedronka.pl oraz w gazetkach sklepowych.

Wiele serwisów organizujących takie konkursy mieści się poza granicami kraju, np. na Cyprze. Z organizatorami nie ma żadnego kontaktu.

Przed tzw. SMS-ami premium, czyli o podwyższonej płatności, przestrzega Urząd Komunikacji Elektronicznej. Urzędnicy namawiają do dokładnego zapoznania się z treścią regulaminu przed ewentualnym wzięciem udziału w proponowanym nam konkursie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki