Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie (CKE) podała w piątek (31 lipca) wstępne wyniki państwowego egzaminu ósmoklasisty. Jak wypadła młodzież z naszego województwa na tle rówieśników z innych regionów?
>>> Czytaj więcej na kolejnym slajdzie >>>
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie (CKE) podała w piątek (31 lipca) wstępne wyniki państwowego egzaminu ósmoklasisty. Jak wypadła młodzież z naszego województwa na tle rówieśników z innych regionów?
Egzamin ósmoklasisty, zaplanowany przez CKE w terminie 21-23 kwietnia, za sprawą epidemii koronawirusa był zdawany w dniach 16-18 czerwca. Ponad 20 tys. nastolatków z województwa łódzkiego wróciło wtedy do swoich podstawówek w nakryciach twarzy (można było je zdjąć po zajęciu miejsca wyznaczonego do zdawania), obowiązywały też inne obostrzenia sanitarne. Egzamin składał się z arkuszy sprawdzających wiedzę z języka polskiego, matematyki oraz z wybranego języka obcego. Każdy wynik zaliczał (nawet zero punktów) – do ukończenia podstawówki wystarczyła bowiem obecność na testach – ale te wyniki mają decydujące znaczenie w rekrutacji do liceów ogólnokształcących, techników i branżówek.
>>> Czytaj więcej na kolejnym slajdzie >>>
Z języka polskiego przeciętny ósmoklasista w kraju uzyskał 59 procent z możliwych do zdobycia punktów. 58 proc. – w Łódzkiem, a najlepiej wypadło Mazowsze i Małopolska: 62 proc.
Przecięty wynik ogólnopolski z matematyki to 46 proc. W Łódzkiem – 47 proc. "Matmę", uważaną przez ósmoklasistów za najtrudniejszy przedmiot, najlepiej opanowała młodzież z Małopolski: 51 proc.
W grupie, która wybrała angielski, czyli zdecydowanie najpopularniejszy z języków obcych, średni wynik w Polsce – oraz także w naszym regionie – to 54 proc.
Korzystnie, na tle kraju (45 proc.) zaprezentowali się zwolennicy języka niemieckiego – ponieważ wynik w województwie łódzkim to 49 proc.
Na pozostałe języki obce do wyboru (rosyjski, francuski, hiszpański) decydowali się nieliczni ósmoklasiści, bądź, w naszym regionie, żaden (włoski).
Jak wyniki naszych absolwentów wyglądają, biorąc pod uwagę powiaty?
Z polskiego najlepsi okazali się zdający ten przedmiot w łódzkim-wschodnim (przeciętna 62,5 proc.), najsłabsza - młodzież z poddębickiego (54,5 proc).
W matematyce szczególnie pozytywnie wyróżnili się młodzi mieszkańcy Skierniewic (50,5 proc.), a negatywnie - powiatu kutnowskiego (40 proc.).
Skrajne przypadki dotyczące języka angielskiego to Łódź (61 proc.) oraz powiat poddębicki (44,5 proc.).
>>> Czytaj więcej na kolejnym slajdzie >>>
Z raportu CKE wynika, że dziewczęta radzą sobie dużo lepiej z rozwiązywaniem zadań z języka polskiego niż chłopcy (wyniki to odpowiednio: 64 proc. i 54 proc.), takich różnic nie ma w matematyce. Organizatorzy egzaminu radzą szkołom, aby przy pracy z lekturą, "zachęcać do poszukiwania odniesień w codziennym życiu", zaś jeśli chodzi o matematykę: należy uczniom "przedstawiać różne sposoby rozwiązywania tego samego zadania".
Natomiast z informacji Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi wiadomo, iż w naszym województwie najtrudniejsze okazało się zadanie z trójkątem. Uczeń musiał w nim udowodnić, że jest on prostokątny, wiedząc, iż miara jednego z jego kątów równa się różnicy miar dwóch pozostałych. Za rozwiązanie tego zadania ósmoklasiści z Łódzkiego uzyskali średnio osiem procent punktów możliwych do zdobycia.
>>> Czytaj więcej na kolejnym slajdzie >>>