Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wystawa Vitrum Terrarum. Szkło jak tkanina, piece jako krosna

Łukasz Kaczyński
Łukasz Kaczyński
W Galerii Re:Medium oglądać można już wystawę „Vitrum terrarum” jednego z prekursorów wykorzystania włókna szklanego w sztuce.

Kazimierz Pawlak, absolwent wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, a dziś także jej wykładowca i profesor, zaliczany jest do światowych prekursorów wykorzystania włókna szklanego do tworzenia unikatowych obiektów. W Galerii Re:Medium, oddziale Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi na ulicy Piotrkowskiej 113, można już oglądać wystawę jego prac zatytułowaną „Vitrum terrarum”, czyli „Szklany świat”.

Ekspozycja towarzyszy zainaugurowanemu w poniedziałek 15. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi, a jej partnerem jest Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 15. Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Centralnym Muzeum Włókiennictwa

Artysta prezentuje w Łodzi obiekty wykonane z włókna szklanego, które łączone z metalem daje małe formy dekoracyjne, większe obiekty oraz duże rozmiarami instalacje nazwane „Kokony”, „Łodzie” i „Maroko”, zaliczane do najbardziej znanych prac Kazimierza Pawlaka. Ostatnia z prac zainspirowana była pobytem artysty w Afryce Północnej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Szkicujący nożownik i obrazy, które mogą ulepszyć świat. Wystawa w Galerii Re:Medium

„To włókno szklane rozbudziło we mnie taką ochotę na zaistnienie w większej skali, na zaistnienie w przestrzeni. Pierwszą taką próbę przedstawiłem na mojej jubileuszowej wystawie w Galerii Ceramiki i Szkła we Wrocławiu - przyznawał Kazimierz Pawlak w rozmowie z Barbarą Banaś, polską historyk sztuki, specjalizującą się w historii sztuki XX wieku z naciskiem na design i wzornictwo przemysłowe, przez lata prowadzącą Dział Ceramiki i Szkła XX wieku w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, a dziś zastępcą dyrektora tej instytucji. - I pamiętam, jak ktoś mnie wtedy zapytał: „Słuchaj, ale czemu ty pokazujesz tu kokony, te łodzie, wieżę, jaki to ma związek ze sobą?”. A ja mu odpowiedziałem, że to jest pewien przekaz: poczynając od kokonów, które symbolizują moment wykluwania się, narodziny, poprzez łodzie będące sygnałem podróży, dążenia, dochodzimy do „szklanej góry”, którą próbujemy zdobyć, a której, być może, na koniec nie zdobędziemy”.

MATURA 2016|MATURA 2016 POLSKI - podstawowy i rozszerzony [ARKUSZE, ODPOWIEDZI matura 2016 polski]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki