Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

XIV Europejskie Forum Gospodarcze - Łódzkie 2021: Co CPK da Łodzi i regionowi

Wojciech Dłubakowski
Wojciech Dłubakowski
Wideo
od 16 lat
Centralny Port Komunikacyjny i to, jak wpłynie on na życie w Łodzi i w regionie zdominowało pierwszy dzień XIV Europejskiego Forum Gospodarczego - Łódzkie 2021. Trzydniowa impreza trwa do 29 października w Andel’s Hotel Łódź.

EFG to cykliczna impreza organizowana przez Województwo Łódzkie. Tegoroczna edycja to ponad 35 paneli dyskusyjnych poświęconych nowym technologiom, pracom badawczym, cyfryzacji, przedsiębiorczości i wdrażaniu innowacji w firmach, a także logistyce i transportowi. Wczoraj jednym z głównych tematów była budowa CPK, który ma sprawić, że Łódź i Warszawa staną się jednym gospodarczym organizmem - zmienią się w duopolis.

Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, zapewnia, że stanie się tak dzięki skróceniu czasu podróży. Ponadto liczba dziennych połączeń kolejowych ze stolicą ma wzrosnąć do blisko 90.

- Docelowo w szczycie co 10 minut będzie odjeżdżał pociąg do Warszawy, który dotrze tam w ciągu 45 minut. Można to porównać do komunikacji miejskiej - mówił podczas Forum wiceminister Horała.

Spółka CPK ma wybudować m.in. Kolei Dużych Prędkości z Warszawy, przez CPK, Łódź, Sieradz i Wrocław do granicy polsko-czeskiej. Częścią tej trasy ma być tunel pod Łodzią. Dzięki niemu czas przejazdu z Łodzi do CPK skróci się do 30 minut, a do Wrocławia i Poznania - do 70 .

- Odcinek Łódź - CPK - Warszawa i drugi tunel pod Łodzią ma być gotowy w roku 2027. To bardzo ambitny harmonogram. Nikt w UE tak szybko nie buduje, ale na razie wszystko idzie zgodnie z planem - podkreśla Marcin Horała.

Marcin Horała: Łódź znajdzie się blisko serca systemu komunikacyjnego Polski WYWIAD

od 16 lat

Spółka CPK jest w przełomowym momencie przygotowań do budowy kluczowych linii kolejowych. W ramach inwestycji CPK przygotowuje studia wykonalności dla nowych odcinków o łącznej długości prawie 1000 km. Jest wśród nich 400-kilometrowy odcinek tzw. szprychy nr 9 z Warszawy, przez CPK, Łódź, Sieradz i Wrocław do granicy z Czechami.

CPK jest coraz bliżej podpisania umowy na opracowywanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego w Łodzi, czyli kluczowego elementu tzw. igreka: trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem.

4-kilometrowy tunel przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych będzie zaczynał się na stacji Łódź Fabryczna. Jego wyjście na powierzchnię znajdzie się w okolicach przystanku Lublinek (na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej) na linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w kierunku Sieradza, Poznania i Wrocławia. Tunel umożliwi włączenie Łodzi do sieci kolei dużych prędkości.

Spółka CPK pozyskuje kolejne dofinansowanie z UE. W ciągu ostatnich miesięcy otrzymała ponad 110 mln zł w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, m.in. na projekt budowlany tunelu CPK pod Łodzią.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki