Zabytkowa mozaika z dawnego Hortexu zostanie odnowiona i będzie ją można oglądać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Agnieszka Jedlińska
Agnieszka Jedlińska
Grzegorz Gałasiński
Mozaika z motywem płatka śniegu to cenny miejski detal to charakterystyczny element słynnej kawiarni Hortex. Przez wiele lat zdobiła ścianę budynku, w którym mieściła się kawiarnia, potem pod pretekstem planowanego remontu budynku została zdemontowana i trafiła na bruk (a konkretnie na trawnik) w pasażu Schillera. Tam przez kilka lat była wykorzystywana jako rampa dla deskorolkowców. Niemal całkowicie zapomniana niszczała dodatkowo poddawana działaniu zjawisk atmosferycznych. Na szczęście znalazła się grupa łodzian, która zawalczyła o uratowanie mozaiki, która jest typowym dla lat 70 detalem architektonicznym.

Mozaika Horteksu to nie tylko symbol związany z przeszłością naszego miasta budzący sentyment łodzian, ale także przykład sztuki użytkowej czasów PRL-u o dużej wartości artystycznej – mówi Aneta Dalbiak, dyrektor Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Dziś (piątek 8.10) mozaika została zabrana z pasażu Schillera i przetransportowana do Centralnego Muzeum Włókiennictwa. Tam zostanie poddana skomplikowanym zabiegom konserwatorskim, po czym trafi jako element ekspozycji stałej. Najprawdopodobniej zobaczymy ją wiosną w ramach ekspozycji "Miasto Moda Maszyna", której otwarcie planowane jest na 12 grudnia tego roku. W miejscu, gdzie przez wiele lat można było oglądać kawiarnianą mozaikę (również we wnętrzu Horteksu ściany były wyłożone ozdobnymi płytkami) w przyszłości powstanie nowy mozaikowy projekt. Będzie zrealizowanyw ramach konkursu, który współnie z Ceramiką Paradyż ogłosi kierownictwo Łódź Design Festiwal.

Szczegóły ogłosimy niebawem, ale już teraz możemy zdradzić, że planujemy, by temat realizacji nawiązywał do przygotowywanej przez muzeum wystawy „Miasto – Moda – Maszyna” – mówi Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.

W ramach ŁDF w Łodzi powstały już dwie realizacje z wykorzystaniem ceramiki. To przygotowany wspólnie z Bartkiem Bojarczukiem wielkoformatowy, ceramiczny mural-mozaika w sąsiedztwie Teatru Nowego (Zachodnia 93) oraz w pełni funkcjonalna, ceramiczna ławka miejska projektu Izabeli Bołoz „Relaks w Łodzi” na dworcu Łódź Fabryczna.

Wykonawcą mozaiki był Zbigniew Władyka, polski rzeźbiarz, urbanista, scenograf i plastyk, autor wielu pomników i rzeźb znajdujących się w przestrzeni Łodzi. W czasie załadunku rzeźby była obecna córka artysty Zofia Władyka-Łuczak, która wraz z mężem kontynuuje dzieło ojca, prowadząc w Łodzi Pracownię Rzeźby i Konserwacji Obiektów Zabytkowych „Zet-Zet”.

Ta mozaika to jest symbol tamtych czasów, bo w latach 70 była moda, by zdobić wnętrza mozaikami wykonanymi z płytek ceramicznych i dwie główne realizacje były w Horteksie i w kawiarni Ratuszowa - opowiada córka artysty.

W Łodzi teoretycznym przygotowaniem do tworzenia mozaik zajmowała się Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, praktycznym – Pracownia Ceramiczna Łódzkich Zakładów Artystycznych ART. Niestety, niewiele z nich przetrwało próbę czasu. Zachowały się nieliczne, na przykład mozaika z motywem rajskich ptaków w podziemiach Textilimpeksu czy ta we wnętrzach kina Charlie.

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie