Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowym tramwajem do Lutomierska

Marcin Bereszczyński
ZDiT
W każdą niedzielę i święto aż do 22 września można pojechać na wycieczkę zabytkowym tramwajem z lat 60. Tramwajowa Linia Turystyczna obchodzi swoje 10-lecie.

Z abytkowe tramwaje 5N i 5ND woziły łodzian do 1991 roku. Obecnie robią to od święta, a właściwie w każdą wakacyjną niedzielę i święto. Dzięki Klubowi Miłośników Starych Tramwajów wyjeżdżają one na tory, aby wozić pasażerów z krańcówki przy Telefonicznej do Lutomierska. W rolę konduktorów wcielają się wolontariusze KMST ubrani w historyczne stroje z akcesoriami do sprawdzania biletów jak za dawnych lat.

Zabytkowe tramwaje wyprodukowano w chorzowskim Konstalu na początku lat 60. Są jednymi z ciekawszych zbiorów łódzkiego Muzeum Komunikacji Miejskiej. Starsi zapewne pamiętają, jak jeździli kremowo-żółtymi wagonami z drzwiami otwieranymi ręcznie. Młodsi zaś będą mieli okazję zobaczyć, w jakich warunkach niegdyś podróżowało się po Łodzi. Zabytkowe wagony 5N i 5ND będzie wspomagał najstarszy helmut, który ciągle jeździ na trasie do Ozorkowa. Wagon Düwag GT6został wyprodukowany w 1957 roku. Ma stać się jedną z atrakcji tworzonego muzeum komuniakcji na Brusie.

Tramwajowa Linia Turystycznaa, po której kursują zabytkowe wagony, obchodzi w tym roku jubileusz 10-lecia. Początkowo była to linia 0. Wyruszała z krańcówki przy ul. Wycieczkowej lub zajezdni przy Dąbrowskiego i wiozła łodzian na Zdrowie. W tym roku, podobnie jak w poprzednim, zabytkowe tramwaje kursować będą na trasie linii 43. Jest to możliwe dzięki członkom Klubu Miłośników Starych Tramwajów i MPK, od 2011 roku do akcji przyłączył się Zarząd Dróg i Transportu, zaś w tym roku linię wycieczkową objęła patronatem honorowym prezydent Hanna Zdanowska.

Klub Miłośników Starych Tramwajów powstał 1 października 1981 roku. Wtedy była to jeszcze łódzka sekcja warszawskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Obecna nazwa została przyjęta w 1994 roku. Stowarzyszenie liczy ponad sto osób w każdym wieku. Spotykają się w każdą pierwszą środę miesiąca. Najbliższe zaplanowano na 7 sierpnia.

Pierwszy tegoroczny kurs Tramwajowej Linii Turystycznej odbył się w ostatnią niedzielę. Pogoda nie sprzyjała podróżom, ale i tak pojawiło się wielu chętnych na przejażdżkę. Tramwajowi towarzyszył stary ikarus z 1983 roku. Nowością jest też tablica z numerem linii umieszczona na tramwaju. Ma wyciętą w tablicy liczbę 43. A to dlatego, że dawniej, gdy numery były malowane na tabliczkach, przysypywał je śnieg i stawały się niewidoczne. Z tego powodu zaczęto wycinać numery linii, zamiast je malować.

Trasa z Łodzi przez Konstantynów do Lutomierska uchodzi za jedną z najbardziej malowniczych w Polsce. Prowadzi zboczem doliny Neru, przez pagórkowate tereny otoczony polami i nadrzeczne łąki. Długość trasy to ponad 23 kilometry. Pierwszy odcinek tej trasy, czyli między Łodzią i Konstantynowem, uruchomiono w 1910 roku. Na przełomie lat 20-30. przedłużono linię do Lutomierska. Tam można zobaczyć zabytkowy, stalowy most nad Nerem.

Tramwajowa Linia Turystyczna nie jest bezpłatna. Obowiązują takie same ceny biletów, jak w każdym tramwaju MPK, czyli za bilet 20-minutowy trzeba zapłacić2,60 zł, ulgowy -1,30 zł. Dlatego lepiej kupić bilet jednoprzejazdowy aglomeracyjny na całą trasę, który kosztuje 4,40 zł, ulgowy 2,20 zł. Zabytkowe tramwaje wyjadą w niedzielę z krańcówki przy ul. Telefonicznej o godz. 11.20, 14.38, 18.06 i 20.58. Ostatni kurs to zjazd do zajezdni Chocianowice. Z Lutomierska zabytkowy tramwja odjedzie o godz. 12.51, 16.37 i 19.37.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki