Zachodnia obwodnica Łodzi wciąż na liście rezerwowej

Piotr BrzózkaZaktualizowano 
Grzegorz Gałasiński / archiwum
Ministerstwo Infrastruktury rozpoczyna konsultacje w sprawie projektu programu budowy dróg i autostrad na lata 2014-2020. Na razie kluczowa dla Łodzi inwestycja, czyli trasa S14 (zachodnia obwodnica) jest na liście rezerwowej planowanych obwodnic. Także w kontrakcie terytorialnym dla woj. łódzkiego S14 wciąż jest zapisana warunkowo. Politycy PO przekonują, że wkrótce to się zmieni, opozycja wyraża zaniepokojenie...

Dwa dni przed wyborami samorządowymi premier Ewa Kopacz obiecała Łodzi budowę S14, a prezydent miasta Hanna Zdanowska napisała na Twitterze: "są pieniądze z UE na zachodnią obwodnicę miasta. Łódź pierwszym miastem z prawdziwym ringiem autostradowym".

W czwartek odbyło się posiedzenie parlamentarnego zespołu ds. S14, na które przewodniczący Dariusz Joński (SLD) zaprosił przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ministerstwa Infrastruktury.

- W związku z informacją, przekazaną przez panią premier 14 listopada w Łodzi, zadałem bardzo konkretne pytanie, jak to się ma do dokumentów. Ku naszemu zdziwieniu usłyszeliśmy, że nic się nie zmieniło, że S14 cały czas jest na liście rezerwowej - mówi Joński.

Lista rezerwowa to projekty, które trafią do realizacji, jeśli znajdą się oszczędności na innych kontraktach. Joński przekonuje, że w związku z rozpoczynającymi się konsultacjami potrzebny jest intensywny lobbing w sprawie przesunięcia S14 na listę podstawową.

Co na to politycy rządzącej PO? Tryskają optymizmem, choć każdy trochę inaczej. Marcin Bugajski, szef komisji transportu w sejmiku województwa, mówi, że S14 po prostu powstanie, a Joński wojuje w wygranej sprawie.

- S14 jest tak opisana w dokumentach implementacyjnych, że praktycznie mamy pewność jej realizacji. Ostatnimi czasy uruchamialiśmy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego pieniądze na projekty, znajdujące się w okolicach 80. miejsca na liście rezerwowej. Doświadczenie uczy, że oszczędności poprzetargowe to co najmniej 20 proc. wstępnej wyceny, dlatego według mnie nie ma zagrożenia dla S14 - mówi Bugajski.

Tomasz Piotrowski, radny wojewódzki i szef gabinetu Zdanowskiej, mówi, że S14 jest zabezpieczona w kontrakcie terytorialnym, czyli podpisanej w listopadzie umowie między rządem i samorządem wojewódzkim, dotyczącej kluczowych inwestycji. Gdy zwracamy uwagę, że S14 jest w kontrakcie zapisana w trybie warunkowym, Piotrowski mówi: - Załącznik nr 2 do tego kontraktu ma zostać zaktualizowany do końca grudnia.

O zmianach w kontrakcie jest przekonany także marszałek województwa Witold Stępień, ale według niego nie nastąpi to w tym roku.

- Jeśli się przyjmuje finansowanie ze środków unijnych, a nie ma jeszcze zatwierdzonych programów przez Komisję Europejską, to nie można formalnie było wpisać S14 ze zobowiązaniem do zrealizowania, a jedynie warunkowo. Gdy unijne programy zostaną zatwierdzone, będziemy mogli usiąść z Ministerstwem Infrastruktury do rozmów o kontrakcie i dokonać jego modyfikacji - mówi Stępień.

Jego zdaniem stanie się to najwcześniej w styczniu. Marszałek klaruje, że wspomniany przez Piotrowskiego termin grudniowy pojawił się 3 miesiące temu, przy założeniu, że do połowy listopada zostaną zatwierdzone unijne programy finansowania.

Jedno jest pewne. Czeka nas gorąca zima, jeśli chodzi o plan budowy dróg w Polsce, bo o korzystne dla siebie zmiany (bądź zachowanie status quo) będą walczyć politycy w całej Polsce. Rząd w projekcie programu na lata 2014-2020 założył wydanie 93 mld zł na budowę 2.227 km nowych dróg.

Na liście priorytetowych inwestycji są na dziś m.in. autostrada A1 Częstochowa - Pyrzowice i trasy ekspresowe S5 Wrocław - Budgoszcz, S6 Szczecin - Koszalin, S7 Warszawa - Gdańsk, S7 Warszawa - Kraków, S17 Warszawa - Lublin. Są też na tej liście obwodnice m.in. Wielunia i Bełchatowa. S14 pozostaje na liście rezerwowej, podobnie jak odcinek autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 44

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

E
Ehe

Plany wobec tego terenu to fakt, a nie propaganda. Były publicznie znane, choć oczywiście nie wszystkich tego typu informacja obchodzi.

?

To chyba dyskusja zeszła trochę z tematu?

G
Gość

Po drugie kim ty jesteś, żeby oceniać co kto wie? Skoro ty tak dużo wiesz, to proszę o konkrety, bo na razie błysnąłeś jedynie wrzucaniem na Jarka i ocenianiem mojej wiedzy, o której notabene sam nie masz zielonego pojęcia.

G
Gów.o wiesz

Nawet nie masz pojęcia o wysokości długu, jego strukturze itd.
Zielonego.

A układ dróg wygląda tak, że ...one powstają. A jak tam 3mln mieszkań od Jarka?

G
Gość

A drogi są rozgrzebywane, trochę tu, trochę tam, żadna inwestycja nie jest przeprowadzana od początku do końca, układ dróg w tym kraju wygląda jak ozpryśnięte krowie gó-wno.

:-)

I jeszcze poprzednich.
I jeszcze poprzednich.

Parę się znajdzie.

PS. Wiele spraw mi się nie podoba, ośmiorniczki, zegarki ministra, itd. itp.
Ale budowa dróg ruszyła z kopyta.

S
Smutny

Całe budownictwo- segmenty realizowane było w formie spółdzielczej. Ceny były takie same jak w innych częściach Łodzi. Świetne rozwiązanie dla łodzian to odciążenie Al. Włókniarzy od tranzytu (już dziś bardzo trudno się tam poruszać) Wyjazd przez Św. Teresy kieruje większy tranzyt na S14, droga przez Radogoszcz plus trasa Górna zaprasza tranzyt. Do tego winny być poprowadzone sensowne inne łączniki do S14. A popatrz jak to jest zaplanowane. Smutne, że powtarzasz propagandę urzędniczą.

r
rosa

PO wydaje kase na infrastrukture i to 80 % bezsensowna tjak WZ czy granity w centrum!
Kropa wybudował Atlas Arene, targi Miejskie, Lotnisko, które rozwalacie nieumiejetnym zarzadzaniem, GOS, przebudował sieci miejskie, ŁTR ( modernizacja torowisk)...mało ?
A wy co oprócz megalomańskich pseudowinwestycji na które nas zadłuzyliscie w 3 lata podwójnie.

i
innym się to nie udawało

A2, trasa górna, A1 do Gdańska, Inflancka, liczne remonty dróg lokalnych - to wszystko wydarzyło się za rządów PO.
Słaby to argument na krytykę tej partii.

f
finansowe

Przy S14 nie będzie ścieżek rowerowych i nie będzie konsultacji.
Lepiej dyskutować namalowanie kontrpasa w centrum Łodzi.

M
Max Damage

Dlaczego fundacja fenomen z ciemną masą p nie wyją domagając sie budowy s14? To prawdziwy sposób na zmniejszenie euchu w Łodzi i poprawę bezpieczeństwa.

z
zac

ważniejsze niż obwodnica Łodzi. O k ... Żenada.

r
ross

którzy tam za pól darmo kupili działke, wiedząc, ze jest planowana droga, a teraz torpeduja to co jest od dawna zaplanowanym, swietnym rozwiązaniem dla łodzian

l
lodzianin

Pani Premier publicznie do mieszkancow Lodzi zlozyla przyzeczenie o budowie s14 w najbliższym czasie, sadze ze słowa dotrzyma chyba nie poto przyjechala do lodzi by klamac.

k
kz

bo lemingi wszystko wybaczają, byle dokopać pisiorom.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3