MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zaczęła się relokacja mieszkańców! Katarzyna po ponad rocznej przerwie rozpoczęła drążenie tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej

Jacek Zemła
Jacek Zemła
W piątek 21 czerwca pracę wznowiła zatrzymana od ponad roku maszyna drążąca główny tunel średnicowy na linii kolejowej mającej połączyć stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z podziemnym dworcem Łódź Fabryczna. Maszyna ta nazwana zaraz na początku budowy Katarzyną ma 13 metrów średnicy tarczy i jak dotąd wykonała 1143 metry dwutorowego tunelu od komory startowej przy ul. Stolarskiej do ul. Mielczarskiego obok Manufaktury. Do celu, czyli Dworca Fabrycznego, pozostało jej jeszcze około 1,5 km.

Wzmocnienia kamienic są już gotowe

Powodem zatrzymania na tak długi czas maszyny drążącej tunel były problemy techniczne, jakie pojawiły się po dotarciu urządzenia do terenu ze ścisłą miejską zabudową. Specjaliści ocenili, że ryzyko uszkodzenia budynków jest zbyt duże i przed kontynuacją prac trzeba opracować sposób na ich zabezpieczenie. Tak też się stało. W tym celu budowane są tzw. szachty, czyli wykopy technologiczne w kształcie walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m. Poprzez te otwory specjalistyczna maszyna wtłacza w grunt spoiwo cementowe aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Do tej pory wybudowano siedem takich szachtów, a w dwóch pierwszych wykonano już wstrzyknięcie spoiwa.

ZOBACZ ZDJĘCIA

Jaką trasą będzie drążony tunel?

W tej sytuacji uznano, że można już wznowić drążenie tunelu. W piątek Katarzyna została uruchomiona w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej oraz przedstawicieli wykonawcy i inwestora. Rozpoczęło się drążenie tunelu, który przejdzie pod ulicami Legionów, Gdańską, 1 Maja, Więckowskiego i Wólczańską, następnie pod skrzyżowaniem alei Kościuszki i Zielonej, gdzie powstaje już przyszły podziemny przystanek Łódź Śródmieście, oraz dalej pod ulicami Piotrkowską i Sienkiewicza po czym zakończy się w rejonie Łódzkiego Domu Kultury, gdzie zostanie wprowadzony na podziemny dworzec Łódź Fabryczna.

Priorytetem bezpieczeństwo mieszkańców

Dla bezpieczeństwa użytkowników i mieszkańców na czas przejścia TBM pod daną posesją lokatorzy nieruchomości znajdujących się na trasie tunelu zmienią tymczasowo miejsce zamieszkania (tzw. relokacja). Jest to działanie profilaktyczne. Na odcinku między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście relokacja obejmie ok. 900 osób zamieszkałych pod 26 adresami. W pierwszej kolejności zmiana miejsca zamieszkania obejmie około stu lokatorów z budynków przy ul. Legionów 57 i 59. Zamieszkają oni w pobliskich hotelach: Mazowieckim, Borowieckim, Focus i Tobaco. Podczas pobytu od 20 czerwca do około 5 lipca będą mieli zapewniony nocleg i wyżywienie. Ich mieszkania będą chronione przez 24 godziny na dobę. Kolejni mieszkańcy będą informowani o przejściu TBM pod ich nieruchomościami z wyprzedzeniem. Konkretne daty czasowej relokacji zostaną przekazane zainteresowanym na ok. 10 dni przed planowaną zmianą miejsca zamieszkania.

Kiedy pojedzie pierwszy pociąg?

– Zgodnie z harmonogramem robót Katarzyna powinna pojawić się na przystanku Łódź Śródmieście do końca bieżącego roku – informuje Rafał Wilgusiak z biura prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Całość tunelu ma być gotowa do marca 2025 roku. Kolejne 15 miesięcy zajmie budowa linii kolejowej w tunelu wraz z niezbędną infrastrukturą. Ma ona być gotowa w czerwcu 2026 roku. Następne pół roku zajmą odbiory, testy i próby z pociągami. PKP Polskie Linie Kolejowe planują, że tunel zostanie oddany do użytku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2026/27, czyli 13 grudnia 2026 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Szczyt NATO. Ogromne wsparcie dla Ukrainy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki