– Tramwaje na co dzień stacjonują w dwóch zajezdniach – przy ul. Telefonicznej i na Chocianowicach – objaśnia Piotr Wasiak, rzecznik MPK-Łódź. – Tam przechodzą codzienną obsługę i drobne naprawy. Większe naprawy oraz modernizacje wagonów wykonywane są jednak w Zakładzie Techniki, mieszczącym się na razie jeszcze przy ul. Tramwajowej. Wkrótce przeniesie się on na Helenówek, gdzie na terenie nieczynnej od kilkunastu lat zajezdni powstaje nowoczesny obiekt, który usprawni pracę naszych mechaników, elektryków i innych specjalistów.
Obiekt przy ul. Tramwajowej powstał jeszcze czasach przedwojennych. Po połączeniu spółek KEŁ (Kolej Elektryczna Łódzka) i ŁWEKD (Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe) centralny zakład naprawczy zlokalizowano w obiekcie przy ul. Tramwajowej. W latach 50. XX wieku rozbudowano go, wzniesiono tam ogromną halę gdzie zainstalowano pierwszą w Łodzi przesuwnicę wagonową. Dziś to kilka hal, w których możemy obserwować modernizowane wagony na różnym etapie zaawansowania. Pracownicy MPK potrafią całkowicie rozebrać pojazd i zbudować go od nowa. To tu są naprawiane, modernizowane i malowane łódzkie tramwaje, a także produkowane części i podzespoły związane z eksploatacją taboru. Zakład Techniki tworzy także własne projekty. W ostatnich latach zbudował miedzy innymi wagon pomiarowy służący do monitorowania stanu sieci trakcyjnej, wagon techniczny z pługiem odśnieżnym oraz wagon służący do szlifowania torów.
Przeprowadzka na Helenówek to kwestia najbliższych kilku miesięcy. Stary obiekt przy ul. Tramwajowej zostanie rozebrany. Zgodnie z planami zagospodarowania przestrzennego w jego miejscu powstanie m.in. nowa droga i torowisko tramwajowe, stanowiące przedłużenie ul. Węglowej.
Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?