Zaprojektują zachodnią obwodnicę Łodzi [MAPA]

Piotr Brzózka
Tomasz Frączek
Zachodnia obwodnica Łodzi o krok bliżej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt 27-kilometrowego odcinka trasy ekspresowej S14, wytyczonej w rejonie Łodzi, Konstantynowa, Aleksandrowa i Zgierza.

Ten odcinek S14 jest ostatnim brakującym ogniwem rodzącego się w bólach ringu autostradowego wokół Łodzi. Czy uda się go zrealizować?

Firma, która wygra przetarg, będzie musiała wykonać koncepcję programową (wraz z mapami do celów projektowych), projekt budowlany (z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRiD), projekt wykonawczy, dokumentację przetargową, kosztorys inwestorski, studium wykonalności. Wykonawca będzie musiał uzyskać pozwolenia, niezbędne do rozpoczęcia budowy drogi. Jedynym kryterium wyboru będzie cena...

Aż tyle i tylko tyle. Zwycięzca przetargu zrobi jedynie projekt, nie będzie budował drogi. Ważne jednak jest, że ten krok został postawiony. Ważne jest też, że poznaliśmy pierwszy przybliżony harmonogram. Na wykonanie wszystkich prac projektowych GDDKiA daje 29 miesięcy (prawie 2,5 roku). Kolejnych osiem miesięcy ma zająć wyłonienie w przetargu wykonawcy robót budowlanych. Te zaś potrwają kolejnych 36 miesięcy, czyli aż trzy lata. Łącznie daje to aż 73 miesiące od momentu rozstrzygnięcia pierwszego przetargu.

To ponad sześć lat, licząc od przyszłego roku. GDDKiA zastrzega, że okres ten może ulec wydłużeniu bądź skróceniu, w zależności od przebiegu przetargu i samych robót budowlanych. Jeśli jednak nic się nie zmieni, oznacza to, że droga będzie gotowa najwcześniej w 2018 roku. Wstępnie podawano, że budowa mogłaby ruszyć w roku 2014 i skończyć się dwa lata później. Jednak po ostatnich cięciach w rządowym programie budowy dróg, inwestycję udało się ocalić, ale jedynie na liście rezerwowej, czyli do realizacji po 2013 roku, jeśli znajdą się pieniądze.

- Budowa trasy S14 jest dla ministerstwa transportu inwestycją priorytetową ze względów sieciowych, w szczególności w kontekście realizowanych na terenie woj. łódzkiego odcinków autostrady A1 i A2 oraz drogi ekspresowej S8 i stworzenia w ten sposób spójnej sieci dróg szybkiego ruchu - zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Budowa S14 jest planowana od lat, pierwsze pomysły pochodzą z lat siedemdziesiątych. Ostatnio dużo dyskutowano nad przebiegiem trasy, na początku roku został on ustalony w decyzji środowiskowej.

Jeżeli S14 powstanie, domknie ring autostradowy wokół Łodzi (A1, A2, S8). Warto nadmienić, że część tej trasy, będąca obwodnicą Pabianic, jest w budowie. Co więcej, południowy odcinek S14 miał być gotowy 30 listopada, jednak wykonawca nie dotrzymał terminu. Teraz oddanie drogi planowane jest do połowy czerwca 2012 roku.

CZYTAJ TEŻ:

Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mike90
ważne, że barany w urzędzie miasta łodzi mają tą wirtualną drogę "na planach" i tak planują, ponadto ta "wirtualna droga" miała być drogą szybkiego ruchu (więc zakładam że ekspresówką bo autostradą to raczej nie ze względu na ograniczoną przestrzeń) i tak samo powstanie ta s14 jak ta "wirtualna droga", która w planach jest już od lat 70tych jak nie wcześniej, a dziś już wiadomo, że tam już od dawna nie ma miejsca na nią bo są nowe domy postawione (który urzędas jest tak g***** i wydaje zezwolenia na budowę jak tam miała być droga, a później "planuje" węzły z nieistniejącymi drogami, ahh co za ludzie - wszystkich na bruk i młodych, zdolnych brać, a nie takich baranów) na tym terenie to jedynie może się da jakąś małą drogę ale na drogę szybkiego ruchu to miejsca na pewno nie ma (bo przepisy, 2 jezdnie oddzielone pasem zieleni po 2 pasy ruchu dla każdego kierunku jazdy, odpowiednia odległość od zabudowań itp. itd.)
r
realista
gdyby to była A14 - czyli płatna , najlepiej 1 zł/km - no to wtedy jak najbardziej
f
fotografista
Gdzie sa te obiecane przez p prezydent wagi przy wjezdzie do Łodzi...? gdzie parkingi i stałe posterunki ITD?
kierowcy tzw TIRów robia odpoczynki 11,24 i 45h na kolanku na al Włokniarzy,czyli na skrzyzowaniu,obok kafejki "RYCHA" przy Legionów i innych przypadkowych miejscach... czy to normalne...?
Czy ktos wreszcie sie za to wezmie... burdel i szambo...tak moi znajomi z Białorusi ocenili Łódz po krótkiej wizycie...
m
mieszkaniec Andrzejowa
a czy pani danuta Kowalczyk nie bedzie protestowac podobnie jak z wezlem autostrady lodz=andrzejow baba nie pozwala la skutecznie latami budowac bo jej kurnik byl wazniejszzy
ł
łodzianin
drogi s 14 wraz a łącznikiem do włókniarzy najbardziej oczekiwana jest przez kierowców wyjeżdżających z miasta w kierunku przez Zgierz i w tym miejscu należy rozpocząć prace w pierwszej kolejności,ale ciągle słyszymy tylko że są przygotowania,analizy i opinie(strasznie się to wszystko wlecze),a nam ta droga jest potrzebna na wczoraj.
j
jan
priorytetem w budowie powinny by odcinki, węzeł lublinek - węzeł konstantynów łącznie z przebudową maratońskiej do przynajmniej dwóch pasów (drugi od południa wjazd do łodzi) i węzeł lućmierz - węzeł łódź-północ wraz z wydłużeniem włókniarzy co da obwodnice zgierza, zlikwiduje wąskie gardło na krajowej jedynce i w końcu sensowny wyjazd na północ

te dwa odcinki powinny powstać jak najszybciej nawet gdyby nowak stwierdził że przesuwa budową s14 po 2087
H
Hugo
Węzeł "teofilów" to skrzyżowanie S14 z wirtualną drogą, bo jej aktualnie nie ma. :P
Dodaj ogłoszenie