reklama

ZAPYTAJ LEKARZA | Czy jagody faktycznie są tak zdrowe, jak się mówi, i co mogę z nich przyrządzić?

PGZaktualizowano 
archiwum
Drodzy Czytelnicy. Czekamy na pytania dotyczące spraw szczególnie ważne dla Państwa zdrowia. Współpracuje z nami kilkudziesięciu lekarzy, wybitnych specjalistów, którzy chętnie na nie odpowiedzą. Najciekawsze opublikujemy w wydaniu papierowym, a wszystkie odpowiedzi będziemy publikować na bieżąco w serwisie Strona Zdrowia. Pytania należy przysyłać na adres e-mail: stronazdrowia@polskapress.pl

Bardzo lubię korzystać z tego, co może nam podarować las. W związku z tym od lat zbieram grzyby i jagody. Część z nich mrożę, aby cieszyć się ich smakiem również jesienią i zimą. Czy jagody faktycznie są tak zdrowe, jak się mówi, i co mogę z nich przyrządzić? Mam wrażenie, że w większości zajadamy się ciastami z tym owocem, a chciałabym postawić na coś dużo zdrowszego.
Edyta Leźnicka, dietetyk kliniczny:
Jagody to sezonowe owoce, a takie doceniać powinniśmy szczególnie, bo do świeżych nie mamy dostępu przez cały rok. Są pomocne w przypadku chorób układu pokarmowego - świeża jagoda podziała dobrze na zaparcia, suszona będzie dobra na biegunkę. Są źródłem antyoksydantów, zawierają wiele antocyjanów, które pozytywnie wpływają na nasz wzrok. Jagody mają też działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne, w związku z czym wspomagają leczenie infekcji dróg moczowych.

Warto podkreślić, że w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą będą pomagały w obniżeniu poziomu cukru we krwi, a także cholesterolu. Nie dosładzajmy ich, ponieważ tracimy tę ważną właściwość. Jagody same w sobie będą obniżały poziom cukru we krwi, ale jeśli podamy je ze śmietaną i cukrem, nie możemy liczyć na to, że nasz cukier się wyrówna, bo dodatki swoje zrobią. Jagody są dobrym źródłem witamin C, B1, B2 i PP, a także karotenoidów, przez to dobrze oddziałują na skórę. Podawajmy je w postaci jak najmniej przetworzonej, najlepiej surowej. Możemy dodać jagody do jogurtów naturalnych, pomieszać z innymi owocami, by były słodsze.

Pyszne są placuszki z jajka, bananów i jagód, puddingi na bazie kaszy jaglanej czy z dodatkiem nasion chia, pierogi czy makaron z jagodami - do przygotowania ich warto użyć innych mąk niż pszenna. Polecam też przetwory z jagód. Te, dzięki sporej ilości kwasów organicznych, będą odporne na rozwój bakterii.

Wideo

Materiał oryginalny: ZAPYTAJ LEKARZA | Czy jagody faktycznie są tak zdrowe, jak się mówi, i co mogę z nich przyrządzić? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3