Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze Łodzi: "Podróż tramwajem zagraża bezpieczeństwu pasażerów"

Marcin Bereszczyński
Grzegorz Gałasiński
Fatalny stan torów i trakcji jest przyczyną zawieszenia linii 45 z Łodzi do Zgierza i 46 z Łodzi do Ozorkowa. Od 4 lutego tramwaje będą zastąpione autobusami. Samorządy leżące wzdłuż linii tramwajowej zapewniają, że będą walczyły o tę linię, ale brakuje im pieniędzy, zwłaszcza gminie Zgierz.

Szacunkowy koszt modernizacji linii tramwajowej od łódzkiego Helenówka do Ozorkowa to 160 mln zł, ale rzeczywiste koszty powinny sięgnąć 200 mln zł. Dlatego potrzebne są unijne pieniądze rozdzielane przez marszałka i wsparcie finansowe ministerstwa infrastruktury i budownictwa. Ale to może okazać się niewystarczające. O ile Zgierz i Ozorków znajdą w swoich budżetach pieniądze na wkład własny, o tyle gmina Zgierz może mieć z tym wielki problem.

- Przez naszą gminę przebiega 8 km linii trmwajowej. To ogromne koszty - mówi Barbara Kaczmarek, wójt gminy Zgierz. - Szacunkowa wartość modernizacji linii tramwajowej w gminie to 63 mln zł pus VAT. Roczny budżet gminy to 45 mln zł. Musimy szukać pomocy z zewnątrz. Wysłaliśmy pisma do urzędu marszałkowskiego, ministerstwa infrastruktury i budownictwa i do wicepremiera Piotra Glińskiego, bo linia tramwajowe jest zabytkiem.

Burmistrz Ozorkowa Jacek Socha, który bronił linię tramwajową przed likwidacją w 2011 roku, zapewnił że ma w budżecie pieniądze na wkład miasta do inwestycji. Wiceprezydent Zgierza Bohdan Bączak poinformował, że miasto jest w trakcie procedury pozyskiwania pieniędzy na przebudowę odcinka z Helenówka do Kuraka, a także rozpoczyna naprawę trakcji od Kuraka do pl. Kilińskiego. Nie zmienia to faktu, że linia do Zgierza i Ozorkowa zostania zawieszona w podstawie wyników autytu zleconego przez MPK. Wnioski są porażające.

- Stan tej linii zagraża bezpieczeństwu pasażerów. Nie można było podjąć inne decyzji. Dlatego od 4 lutego wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza - powiedział wiceprezydent Łodzi Tomasz Trela.

Urzędnicy Zarządu Dróg i Transportu zapewniają, że komunikacja autobusowa będzie bardziej komfortowa od tramwajowej. Stan torów i trakcji powodował, że tramwaje miały ograniczenia prędkości do 10 km/h. Autobusy pojadą szybciej. Linia Z45 z ul. Świtezianki do pl. Kilińskiego w Zgierzu mają jeździeć w 10 minut, czyli o kilka minut krócej niż tramwaj, natomiast linia Z46 ma dojechać do Ozorkowa w 40 minut. Tramwaj pokonywał tę trasę w 72 minuty. Zastępca dyrektora ZDiT Maciej Sobieraj zapewnia, że autobsy zastępcze do zgierskiego Kuraka będą jeździły co 15 minut, natomiast na pl. Kilińskiego w Zgierzu i do Ozorkowa co 30 minut. Powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy u zbiegu Zgierskiej i Brzoskwiniowej, aby podrózni mogli przesiąść się z autobusów zastępczych w łódzkie tramwaje. Autobusy zastępcze będą wyruszały z Radogoszcza, a tramwaje kończą trasę na Stokach. Dlatego zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 4, linia 17 będzie kursowała również w soboty i niedziele, a linia 15 będzie wydłużona do pętli na Stokach. Zawieszenie linii tramwajowej skrytykowali podróżni.

- Codziennie tysiące osób jeżdżą tramwajem do pracy, szoły, lekarza i na zakupy. Autobusy staną w korkach, tym bardziej, że pasażerowie tramwaju przesiądą się do samochodów i korki będą jeszcze większe. Właściciele busów już zwietrzyli biznes i podnieśli ceny biletów z Łodzi do Zgierza. Kosztowały 3 zł i zdrożały do 5 zł - wylicza wady autobusowej komunikacji zastępczej Wojciech Źródlak za Stowarzyszenia na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej.

W niedzielę przedstawiciele ruchów społecznych i stowarzyszeń wystosowanli pismo do premiera z prośbą o ratowanie linii tramwajowej z Łodzi do Ozorkowa. Przypomnieli jego obietnice dotyczące „rewitalizacji, modernizacji i rozbudowy systemu łódzkich tramwajów podmiejskich”.

- Apelujemy o pilne podjęcie działań w tym zakresie, wskazując jako potrzebne rozwiązania powołanie związku metropolitalnego na obszarze aglomeracji oraz udzielenie przez Radę Ministrów bezpośredniego wsparcia finansowego gminom, które nie są w stanie samodzielnie podołać niezbędnej modernizacji przebiegających na ich terenie linii tramwajowych - czytamy w piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego.

Na 13 lutego zaplanowano spotkanie, na którym ma być zaplanowany harmonogram najpilniejszych prac, aby wznowić ruch tramwajów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Zawieszenie kursowania tramwajów linii 45 i 46. Władze Łodzi: "Podróż tramwajem zagraża bezpieczeństwu pasażerów" - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki