Zderzenie pokoleń i wizji na planie Nowego Centrum Łodzi...

    Zderzenie pokoleń i wizji na planie Nowego Centrum Łodzi [LIST]

    Piotr Bilińsk

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Budowa dworca Łódź Fabryczna ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Jak będzie wyglądało otoczenie dworca?

    Budowa dworca Łódź Fabryczna ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Jak będzie wyglądało otoczenie dworca? ©Łukasz Kasprzak

    Piotr Biliński: mimo ryzykownej spontaniczności, sprzyjam wizjom młodych - wolę "zły" plan przyjazny mieszkańcom niż plan "dobry", który zgodnie z opiniami "dziadków leśnych" rozwiązuje problemy "przepustowości komunikacyjnej"
    Budowa dworca Łódź Fabryczna ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Jak będzie wyglądało otoczenie dworca?

    Budowa dworca Łódź Fabryczna ma się zakończyć we wrześniu 2015 r. Jak będzie wyglądało otoczenie dworca? ©Łukasz Kasprzak

    Postanowiłem napisać o powstającym planie zagospodarowania dla Nowego Centrum Łodzi, sprowokowany wywiadem, udzielonym przez Romana Wieszczka w "Dzienniku Łódzkim".

    Mamy z Romanem tyle samo lat, skończyliśmy tę samą uczelnię, mieliśmy tych samych wykładowców. Drogę życiową nieco inną, bo choć obaj jesteśmy czynnymi architektami, mnie zdarzyła się praca stricte urbanistyczna na skalę miasta - naszego miasta. Zmusiło mnie to do uczestniczenia w międzynarodowych kursach, szkoleniach, a także warsztatach w naszych miastach partnerskich. Zdobyte wtedy doświadczenie owocuje do dziś.

    Do dziś brzmią mi w uszach ostrzeżenia naszych partnerów ze Stuttgartu i Lyonu, by nie powielać błędów, czynionych przez nich w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Partnerzy ze Stuttgartu i Lyonu ostrzegali, że naprawa tych błędów kosztuje wiele pracy.

    Błędy dotyczyły przede wszystkim roli samochodu osobowego w transporcie miejskim, roli przestrzeni publicznej i roli mieszkańców w kształtowania miasta. Te wszystkie rozterki planowania widać skupione jak w soczewce w prezentowanym planie zagospodarowania Nowego Centrum Łodzi.

    W planie tym krzyżuje się wizja monstrualnego węzła multimodalnego z potrzebą stworzenia nowej wartości - przyjaznego dla ludzi nowoczesnego obszaru zintegrowanego z pozostałą częścią miasta.

    Niewątpliwie stało się nieszczęście. Wtłoczono w środek miasta - bez jakiegokolwiek uzasadnienia - monstrualny obiekt, który miał obsługiwać 200 tysięcy pasażerów dziennie (przypominam: Warszawa Centralna + Warszawa Śródmieście to 60 tysięcy pasażerów). Opleciono go gigantycznym układem komunikacyjnym, a także zakładano budowę wielkiego centrum ze 100-, 150- i 200-metrowymi wieżowcami. Chłonność tego terenu miała sięgać 90 tysięcy mieszkańców.

    Na szczęście po roku 2010 zrewidowano tę "gierkowszczyznę".

    Dziś prezentowany plan zbliża się do realiów, bo wiemy, że dworzec ma maksymalnie - i to za wiele lat - obsługiwać raptem 30 tysięcy pasażerów dziennie, a docelowa chłonność terenu nie przekroczy 35 tysięcy mieszkańców.

    Bardzo dokładnie przestudiowałem wyłożony dokument. Nie ze wszystkimi rozstrzygnięciami przestrzennymi zgadzam się, co nie znaczy, że nie widzę kolosalnego skoku naprzód w stosunku do pierwotnych założeń z roku 2010.

    Ale gdy czytam, że podstawowym powodem głosowania na "nie" przez niektórych członków komisji urbanistycznej był problem "zawieszenia" na małym rondzie całego układu komunikacyjnego, to scyzoryk się w kieszeni otwiera. Mówienie o "ogromnej ilości" samochodów to demagogia. Nawet zaokrąglone w górę dane ruchowe, pokazywane przez ZDiT, nie przewidują żadnego armageddonu w tym obszarze w najbliższych latach, czyli do 2025 roku.

    Natomiast zupełnym milczeniem pomija się sprawy istotniejszej wagi, które będą rozstrzygały o charakterze tego miejsca.

    W projektowanym planie zagospodarowania dla Nowego Centrum Łodzi wprowadzono obligatoryjne wskaźniki dla każdego rodzaju usług i mieszkalnictwa - jest to kuriozum na skalę światową! W Stuttgarcie jest zakaz budowy prywatnych miejsc parkingowych w obszarze centralnym, jest jedynie zgoda na parkingi o charakterze publicznym - rotacyjne.

    Jest oczywistym, że prawdopodobieństwo znalezienia miejsca parkingowego prowokuje do korzystania z samochodu osobowego jako środka dojazdu do centrum.

    Parkowanie w centrum na własnej parceli, zgodnie z obowiązującą w świecie zachodnim doktryną, powinno być trudno osiągalnym przywilejem, a nie niepodważalnym prawem. Wtedy wzorem Stuttgartu czy Berlina władza miasta będzie miała narzędzie do stymulacji napływu samochodów osobowych do centrum.

    Taką politykę rozumie już od dawna pokolenie "cyklistów", bo ci młodzi ludzie, jeżdżąc po Europie, obserwują rozwiązania transportowe w cywilizowanych miastach. Tam podstawą jest transport zbiorowy i takich rozwiązań domagają się w Łodzi.
    1 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (37)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wioska

    ....... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    no nie wiem o co to całe halo,na wsiach pod Tomaszowem od lat 60-tych się jeździ na rowerach cały rok i nikt się tym nie ekscytuje, wielkie mi odkrycie z Kopenhagi.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zapomniał wół, jak cielęciem był.

    tubylec (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11

    A kto wprowadził hipermarkety do centrum miasta?

    Kto był wtedy architektem miejskim?

    Oczywiście wyraził zgodę tak z dobrego serca...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Brawo, Biliński

    funs (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 13

    Miasto ma być przede wszystkim do mieszkania, nie do tranzytu, a skrajną głupotą jest szykowanie dworca głownie pod samochody. Potem takie samochód stoi 11 godzin na parkingu, ciekawe skąd weźmiemy...rozwiń całość

    Miasto ma być przede wszystkim do mieszkania, nie do tranzytu, a skrajną głupotą jest szykowanie dworca głownie pod samochody. Potem takie samochód stoi 11 godzin na parkingu, ciekawe skąd weźmiemy tyle miejsca? NCŁ na parking?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do "funs"

    do "funs" (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 11

    Oczywiście , brawa na stojąco ! Miasto się sypie w całości , ale z pewnością ścieżki rowerowe i niska zabudowa mu pomogą :)


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tak, pomogą

    scandinavian (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 11

    przykłady z Holandii, Finlandii, Szwecji, Danii czy nawet z wysp brytyjskich temu dowiodły. W przeciwieństwie do modernistycznej wizji wieżowców rozrzuconych jak łajno, która niszczy miasta (poza...rozwiń całość

    przykłady z Holandii, Finlandii, Szwecji, Danii czy nawet z wysp brytyjskich temu dowiodły. W przeciwieństwie do modernistycznej wizji wieżowców rozrzuconych jak łajno, która niszczy miasta (poza wyjątkami jak Nowy Jork, Londyn które się utrzymują dzięki swojej pozycji gospdoarczej)zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tym razem do "scandinavian"

    tym razem do "scandinavian" (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 5

    Wymieniłeś jedne z najbogatszych krajów na świecie o wielkiej tradycji korzystania z roweru jako środka komunikacji , które mogą sobie pozwolić nie tylko na ścieżki rowerowe , ale na estakady nad...rozwiń całość

    Wymieniłeś jedne z najbogatszych krajów na świecie o wielkiej tradycji korzystania z roweru jako środka komunikacji , które mogą sobie pozwolić nie tylko na ścieżki rowerowe , ale na estakady nad głównymi trasami , parkingi dla rowerów w centrum miast ...etc. A my jak rozumiem dyskutujemy o Łodzi , która przypomina plener z filmu wojennego i ma problemy egzystencjonalne . Nie mam przekonania do priorytetu dla ruchu rowerowego i niskiej zabudowy w naszym mieście . Również rekreacyjnie jeżdżę rowerem , ale las łagiewnicki ( największy w Europie obszar leśny w granicach miasta ) jest dla mnie odpowiednim miejscem niż nadmierna egzaltacja podczas "Masa krytycznej" . Łódź nie posiada żadnego , żadnego wysokościowca ( do ca. 200 m ) jako miejsca ciekawej pracy dla wielu ludzi będącego jednocześnie wizytówką miasta lub ambitnym wyzwaniem dla architekta . Toniemy w miernocie werbalnie podnosząc prestiż miasta słowami "Amazing City" .
    Każdy ma prawo do własnej oceny i moja jest właśnie taka .zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    o rany, co Ty wygadujesz!

    antek (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 7

    Wysokościowce, samochody i brak rowerów to lekarstwo na problemy Łodzi?! Widzę to inaczej: uporządkowanie przestrzeni, odnowienie zabytkowych budynków (w których przecież mogą być biura dla młodych...rozwiń całość

    Wysokościowce, samochody i brak rowerów to lekarstwo na problemy Łodzi?! Widzę to inaczej: uporządkowanie przestrzeni, odnowienie zabytkowych budynków (w których przecież mogą być biura dla młodych ludzi), przyjazne ulice o uspokojonym ruchu, sprawny transport miejski, parki i skwery - w takim mieście chce się mieszkać, nie wśród autostrad miejskich i wieżowców. A wizytówką miasta nie musi być wieżowiec.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A teraz do "antek"

    A teraz do "antek" (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    Mam wrażenie , ze dyskutuje z ta sama osoba :) nie napisałem , ze nie dla rowerów tylko nie dla priorytetu dla rowerów . Będę bronił nowoczesności jako kolejnego etapu rozwoju z poszanowaniem...rozwiń całość

    Mam wrażenie , ze dyskutuje z ta sama osoba :) nie napisałem , ze nie dla rowerów tylko nie dla priorytetu dla rowerów . Będę bronił nowoczesności jako kolejnego etapu rozwoju z poszanowaniem historii oczywiście . Łódź jest architektoniczne młodym miastem ( w 1830 r było ca. 4000 mieszkańców ) wiec z miastem zabytków bym nie przeszkadzał . Jak one wyglądają z cała reszta miejskiej tkanki sami widzimy . Powtarzam , oczywiście masz prawo do własnej wizji miasta :) zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A teraz do "A teraz"'a

    Wojciech Kłosowski (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Miły anonimowy dyskutancie, w jednym masz stuprocentową rację: bronisz NOWOCZESNOŚCI, czyli epoki, która rozpoczęła się na przełomie XIX i XX wieku, nabrała rozpędu po Wielkim Kryzysie, a zaczęła...rozwiń całość

    Miły anonimowy dyskutancie, w jednym masz stuprocentową rację: bronisz NOWOCZESNOŚCI, czyli epoki, która rozpoczęła się na przełomie XIX i XX wieku, nabrała rozpędu po Wielkim Kryzysie, a zaczęła się chylić ku upadkowi w latach 70-tych XX wieku i e ciągu lat 80-tych została w rozwiniętych krajach świata wyparta przez ponowoczesność. Krach koncepcji "nowoczesności" został tak gruntownie opisany, że nie trzeba tu tego powtarzać. Z wyobrażeń o "idealnym mieście" Le Corbusiera, Miesa van der Rohe czy Oscara Niemeyera zostało bardzo niewiele, prawie wszystko zostało boleśnie zweryfikowane przez życie. Nie trzeba powtarzać błędów budowniczych Brasilii czy autorów rozwiązań komunikacyjnych w Seulu albo wokół londyńskiego City. Warto prześledzić tamte przypadki i postępować od razu mądrzej. To dużo tańsza droga.
    A koniec epoki nowoczesnej NAPRAWDĘ czas byłoby już zauważyć: to się stało dobre 40 lat temu... :)zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Fundamentalizm tramwajowo - rowerowy

    KT (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 30

    Tragedia. Przykre to, ze nasza rodzima uczelnia ksztalci ludzi o takich pogladach. Dzieki nim nasze miasto będzie jeszcze większą dziurą. Facet jest fundamentalista rowerowo - tramwajowym, dlatego...rozwiń całość

    Tragedia. Przykre to, ze nasza rodzima uczelnia ksztalci ludzi o takich pogladach. Dzieki nim nasze miasto będzie jeszcze większą dziurą. Facet jest fundamentalista rowerowo - tramwajowym, dlatego nie warto nawet czytac jego wywydów. Szkoda czasu.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    co to za bełkot?

    ave (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 27

    pseudo architekcie a co robiłeś gdy kasę od władzy doiłeś? gdzie masz tą walkę pedalistów o transport zborowy, bo póki co to chcą wyłożyć ścieżkami rowerowymi całe miasto a nie słyszałem by...rozwiń całość

    pseudo architekcie a co robiłeś gdy kasę od władzy doiłeś? gdzie masz tą walkę pedalistów o transport zborowy, bo póki co to chcą wyłożyć ścieżkami rowerowymi całe miasto a nie słyszałem by znienawidzone przez większość Łodzian fenomenalne pociotki mówiły coś o bus pasach czy tramwajach? w w-wiie jakoś złote tarasy nie wykończyły handlu w AJ więc co ty pitolisz jak potłuczony? gdzie parkingi zbiorowe poza centrum by przesiąść się przy nich w tramwaj? lepiej leśny dziadku pij ziółka a nie poć się nad takimi tekstami bo do reszty się ośmieszasz:)zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Najpierw wydajemy miliardy

    Sprawdź (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 4

    Najpierw wydawane są, miliardy, by rozpocząć dyskusję - po co.
    Gdy odrzucono koncepcję Kriera ( bo my to dopiero pokażemy....!) i przyszło sprawdzam - włączana jest socjotechnika - "konsultacje...rozwiń całość

    Najpierw wydawane są, miliardy, by rozpocząć dyskusję - po co.
    Gdy odrzucono koncepcję Kriera ( bo my to dopiero pokażemy....!) i przyszło sprawdzam - włączana jest socjotechnika - "konsultacje społeczne", dyskusje, itp. Na kogoś trzeba zwalić odpowiedzialność.
    A powinno się zacząć od rozliczenia tych, którzy wpisywali dane z sufitu (200 tys. osób dziennego ruchu), do nich budowali wizję i drogi, zmarnowali pieniądze na SSS, itd., itd. Bez twardych rozliczeń, dalej pozwolimy na bezkarność władzy i całkowitą nieodpowiedzialność w podejmowaniu decyzji.
    Gdy słyszę dyskusję Janiak, Wieszczek, Biliński etc., smutno mi i wstyd za jej jakość.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Proste pytanie

    :( (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 7

    Czy mogły Pan pochwalić sie swoimi realizacjami , które spodobalyby sie łodzianom Panie Architekcie o autorytetach nie wspominając ?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Miasto musi mieć swoją wieżę.

    Wit. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 13 / 5

    ...i oby w Łodzi nie powstał nowy Biskupin.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A rozwiazanie jest po srodku panowie! Dlaczego jestescie slepi? Zarozumiali?

    urbanista (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 8

    Wystarczy popatrzec na plan Roba Kriera zeby zrozumiec ze w nim jest rozwiazanie. On zapowiadal i brak zgody na wiezowce 100 m i odmawial rozwiazan eliminujacych zycie przyziemi centrum. Chcial...rozwiń całość

    Wystarczy popatrzec na plan Roba Kriera zeby zrozumiec ze w nim jest rozwiazanie. On zapowiadal i brak zgody na wiezowce 100 m i odmawial rozwiazan eliminujacych zycie przyziemi centrum. Chcial tam sklepikow i kanjpek, galerii i uslug.
    Z drugiej strony widzial sens w polaczeniu sciezek rowerowych z arterteria Nowotargowa bo ona jest miastu potrzebna.
    Wystarczy popatrzec na korki przy zjezdzie na autostrade by to zrozumie. Nie da sie wyeliminowac samochodow z miasta. Inwestorzy rowerami tu nie przyjada.
    A tak na koniec!
    Samochwalstwo ze jakies tam nauki dzis owocuja u Bilinskiego to zenada. Cos pan zbudowal?
    Kim pan jestes w porownaniu z Krierem?
    To samo pan Wieszcek?
    A glupota z jakim dopuszczaniem studentow, cyklistow do decydowania o wieloaspektowych rozwiazaniach urbanistycznych to czysta demagogia? Tu ie chodzi o rozwiazanie do 2025 roku.
    Trzeba byc zadufanym, pozbawionym wyobrazni i milosci do Lodzi egomanem by nie przewidywac ze Lodz bedzie kiedys milionowym miastem.
    Pokory. Panowie i wyrzuccie Zdanowska ze stolak, zapomnijcie i partiach, siegnijcie po fachowcow, nie kierujcie sie zleceniami dla kumpli popierajacych partie, a bedzie szansa na odrodzenie Lodzi po zniszczeniach ostatnich lat.zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    PSEUDOprojekt Kriera to były "rysunki małego KAZIA"

    Budowa Nowotargowej i założenia komunikacyjne to pomysł duuużo starszy! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

    Założenia komunikacyjne były punktem wyjściowym do projektu!
    Nowotargowa była planowana już w latach '70 przez miejskich urbanistów!!!
    Rob Krier zrobił ŻAŁOSNY projekt!
    BEZMYŚLNIE wypełnił...rozwiń całość

    Założenia komunikacyjne były punktem wyjściowym do projektu!
    Nowotargowa była planowana już w latach '70 przez miejskich urbanistów!!!
    Rob Krier zrobił ŻAŁOSNY projekt!
    BEZMYŚLNIE wypełnił kamienicami każdy wolny kawałek przestrzeni wokół dworca i tyle!!!
    Co do reszty zgoda! Nie można wspierać "pedalarzy" i miłośników MPK, kosztem kierowców!
    Miasto POWINNO być przyjazne KAŻDEMU!
    Parkingi i obwodnice mogą powstawać równolegle* ze ścieżkami rowerowymi!

    * UWAGA DLA Masy Kretynicznej: równolegle w czasie, znaczy JEDNOCZEŚNIE!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    właśnie

    ave (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    tylko że zazdrosna banda łódzkich nieudaczników architektów z Bilińskimi, Janiakami itp itd zniszczyła dzieło Kriera ośmieszając miasto na świecie

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szanowny panie Biliński!

    bombadil (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 25 / 5

    Władze miasta tylko deklarują, że stawiają na transport zbiorowy, w rzeczywistości ograniczają i zniechęcają do korzystania z usług MPK. Zwężanie ulic pod pretekstem remontów powoduje, że tory nie...rozwiń całość

    Władze miasta tylko deklarują, że stawiają na transport zbiorowy, w rzeczywistości ograniczają i zniechęcają do korzystania z usług MPK. Zwężanie ulic pod pretekstem remontów powoduje, że tory nie są odseparowane od jezdni, czyli gdy auta stoją w korku, to tramwaje też. Tak naprawdę to przebudowa ulic odbywa się pod dyktando grupy interesów, skupionej wokół fundacji Fenomen. Ciekawe, o co tutaj chodzi...zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To jest proste

    pedalot (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 9

    Trzeba wyrzucić samochody blokujące ruch komunikacji.

    Polecamy

    Menedżer Roku 2018

    Menedżer Roku 2018

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Najlepsze prezenty dla kobiety na urodziny i imieniny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny

    Szamanie na ekranie - nowy program kulinarny