Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zgierzanie pomagają przyspieszyć pociąg

Marcin Bereszczyński
Pociągi pendolino pomkną Centralną Magistralą Kolejową z prędkością ponad 200 km/h
Pociągi pendolino pomkną Centralną Magistralą Kolejową z prędkością ponad 200 km/h materiały promocyjne
Już w przyszłym roku pociągi pendolino pomkną Centralną Magistralą Kolejową z prędkością ponad 200 km/h. Ta linia kolejowa łączy stolicę z Krakowem i Katowicami, w woj. łódzkim przebiega przez Opoczno. Pociągi rozpędzą się na CMK między innymi dzięki firmie Geoplan ze Zgierza.

Generalnym wykonawcą modernizacji CMK jest Strabag Rail. Geoplan, jako podwykonawca w konsorcjum z Transprojektem Gdańskim, uczestniczy w projekcie związanym z podbiciem toru nr 1 i 2 linii kolejowej na długości około 231 km oraz podbiciem 26 tzw. jednostek rozjazdowych na stacji Korytów.

Specjaliści z Geoplanu dzięki tej inwestycji przetestowali nowoczesny system, który przyspiesza i ułatwia prace remontowe na torach.

- Wykorzystujemy najnowocześniejszą technologię na polskim rynku, czyli tachimetr S8 oraz system wózków - mówi Krzysztof Minkiewicz, kierownik działu kontraktów kolejowych w Geoplanie. - Wózki prowadzone po torach odczytują parametry związane z geometrią linii z dokładnością do 0,1 milimetra pod względem szerokości torów i 0,5 mm pod względem przechyłki, czyli takiego ułożenia torów na łukach, aby zniwelować siłę odśrodkową i ryzyko wykolejenia.

Pomiary pozwalają geodetom odczytać geometrię torów, by później wprowadzić te parametry do pamięci komputera podbijarki. To wielka, samojezdna maszyna, która doprowadza geometrię torów do parametrów projektowych. Geoplan szczyci się tym, że jako pierwszy w Polsce wykorzystał nowoczesne, skomputeryzowane podbijarki na tak dużą skalę. Dzięki temu pociągi będą mogły mknąć przez CMK z prędkością od 220 do 250 km/h.

Prace wykonywane przez zgierską firmę są skomplikowane, ponieważ CMK jest modernizowana przy normalnym ruchu. Pomiary musiały być prowadzone w przerwach między kursowaniem pociągów.

- Informacje o nadjeżdżających składach dostawaliśmy przez krótkofalówki - mówi Marcin Jankowski, dyrektor ds. kontraktów kolejowych firmy Geoplan. - Pomiar odcinka o długości 1,5 km zajmował około godziny i wymagał zaangażowania 6 osób. Podbijarka pracowała w nocy, między kursami ekspresów. Rozpoczynała pracę ok. godz. 22 i do godz. 3 była w stanie podbić nawet do 7 kilometrów toru.

Celem modernizacji CMK jest skrócenie podróży z Warszawy do Krakowa i Katowic do dwóch godzin. Koszt tej inwestycji to 1,1 mld złotych. PKP PLK montuje na tej linii ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem, który pozwala na zautomatyzowanie prowadzenia pociągów. Gdy maszynista za bardzo rozpędzi pociąg, system przypomni mu o tym, a w razie potrzeby zatrzyma lokomotywę. Wdrożenie systemu ETCS na CMK kosztuje 75 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki