Zupełnie nowy tunel
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła po raz drugi przetarg na wykonanie komory startowej i końcowej tunelu, jaki ma być drążony pod Łodzią dla pociągów Kolei Dużych Prędkości. To będzie zupełnie nowy tunel, niezależny od tego, który budowany jest pomiędzy Łodzią Fabryczną a Kozinami z rozgałęzieniem w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec. Będą nim kursować pociągi do i z lotniska CPK w kierunku Wrocławia i Poznania. W Łodzi będą miały tylko postoje na Łodzi Fabrycznej, innych przystanków nie przewidziano. Tunel będzie się zaczynał w rejonie Łódzkiego Domu Kultury (bezpośredni wjazd z podziemnego peronu Łodzi Fabrycznej), a kończyć się ma na Retkini w pobliżu Centrum Handlowego Retkinia, gdzie zaplanowano jego wylot. Będzie miał ok. 4 km.
Jak wyjaśniono w komunikacie, projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla maszyny drążącej tunel, a po wybudowaniu tunelu będzie obiektem technicznym, w którym znajdą się m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast komora Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy drążącej, a później i komorą rozjazdową.
Dla kolei dużych prędkości
Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, a przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości. Kontrowersje może budzić usytuowanie wylotu tunelu na powierzchnię, które zaplanowano w bezpośrednim sąsiedztwie bloków osiedla Retkinia i biegnącej wzdłuż ul. Maratońskiej linii kolejowej z Łodzi do Sieradza i dalej Ostrowa Wlkp. Tam wyjdą na powierzchnie tory KDP, które dalej zostaną poprowadzone w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Mieszkańcy bloków przylegających do ul. Maratońskiej mogą być narażeni na niedogodności podczas budowy tunelu, a później także na hałas związany z przejeżdżającymi tunelem pociągami.
W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 12 linii, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i ok. 2 tys. km nowych linii kolejowych. Docelowo nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Podróż ze stolicy do Łodzi przy użyciu KDP ma trwać ok. 45 minut.
Budowa tunelu w trzech częściach
Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej wykonane będzie wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Drugim etapem będzie budowa komór dla maszyny drążącej, a trzecim – drążenie tunelu kolejowego.
Stan klęski żywiołowej zostanie wprowadzony
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?