5/17
Tunele na drodze  ekspresowej S1 - obejście Węgierskiej...
fot. GDDKiA

Tunele na drodze ekspresowej S1 - obejście Węgierskiej Górki
Powstaną dwie pary tuneli. Pierwsza będzie miała długość około 830 metrów, druga około kilometra. Oba tunele będą wykonane technologią górniczą NATM. Zarówno w tunelu 1, jak i 2 jezdnie będą miały nawierzchnie betonowe. Parametry jezdni to dwa pasy po 3,5 m każdy. Łączna szerokość użytkowa dla każdego z tuneli to 10,8 m. Koszt (netto) zbudowania kilometra jednej nawy tunelu TD1 razem z wyposażeniem to kwota około 117,3 mln zł. W przypadku TD2 jest to kwota około 120 mln złotych (netto). W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa użytkownikom ruchu, w ramach wyposażenia tunelu wykonawca ma zaprojektować i wykonać niezbędne systemy techniczne, bezpieczeństwa i sterowania tunelem wskazane w umowie. Są to m.in. oświetlenie, nagłośnienie w tunelu oraz urządzenia pierwszej pomocy.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

6/17
Tunel pod linią metra w Warszawie...
fot. GDDKiA

Tunel pod linią metra w Warszawie
Tunel o długości ponad 2,3 km, poprowadzony m.in. pod pierwszą linią metra (M1), będzie najdłuższym tunelem w terenie miejskim w Polsce. Powstaje pod Ursynowem, w zurbanizowanym terenie pod istniejącą już infrastrukturą podziemną. Niezwykłe wyzwanie dla projektantów i wykonawców. Każda z dwóch jezdni w tunelu, o nawierzchni betonowej, będzie mieć szerokość ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości ok. 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane będą drogi ewakuacyjne o szerokości 1 metra od krawędzi jezdni. Tunel pod powierzchnię będzie wchodzić między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, wychodzić na skarpie za ul. Nowoursynowską w Warszawie. Obiekt jest budowany metodą podstropową, gdzie najpierw wykonano ściany szczelinowe, a nich strop, spod którego wybrano grunt. W zakresie robót zasadniczych zużyte zostanie ok. 315 tys. m3 betonu oraz około 33,7 tys. ton stali.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

7/17
Tunel na zakopiance, czyli na drodze ekspresowej S7 Naprawa...
fot. GDDKiA

Tunel na zakopiance, czyli na drodze ekspresowej S7 Naprawa - Skomielna Biała
Będzie miał długość 2058 metrów. W ramach inwestycji S7 Naprawa - Skomielna Biała powstają dwa tunele drążone metodą ADECO-RS (Analysis of Controlled Deformations in Rocks and Soils), czyli metodą kontroli przemieszczeń i odkształceń w skałach i gruncie. GDDKiA przygotowała dokumentację dla drążenia metodami górniczymi (ze wskazaniem na metodę NATM) z dopuszczeniem w warunkach przetargu możliwości stosowania innych metod. Wykonawca na etapie oferty przewidział drążenie metodą ADECO-RS, która jest rozwinięciem tzw. metody austriackiej. Tunele mają długość 2058 m, każdy o jednym kierunku jazdy, dwóch pasach ruchu, jednym pasie awaryjnym i jednym pasie ewakuacyjnym. Szerokość tunelu w wyłomie ma 17,31-18,31 metra. Między tunelami jest filar o szerokości 14 metrów. Tunele połączone będą przewiązkami co 172,5 m. Ten tunel naprawdę będzie robił wrażenie. Łącznie z masywu góry Luboń Mały wydobyto blisko 1,1 mln metrów sześciennych urobku skalnego. Po przetworzeniu część tego materiału została wykorzystana do budowy nasypów drogowych, zasypek przyobiektowych oraz zasypu portali tunelu.Koszt samego tunelu to około 900 mln zł.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

8/17
Tunel na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra...
fot. GDDKiA, PORR SA

Tunel na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra
Będzie miał długość około 2300 metrów. Aktualnie jest to najdłuższy tunel pozamiejski, drążony w skale. Zlokalizowany jest pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, przecinając Góry Wałbrzyskie.
Drążenie, które rozpoczęto od portalu południowego, odbywa się metodą górniczą w technologii NATM. Będzie to dwunawowy tunel o rozdzielonym ruchu w przeciwnych kierunkach. Jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu i pasie awaryjnym (2,5 m). Ponadto wybudowany będzie również chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa. Tunel będzie wyposażony w indywidualnie zaprojektowaną wentylację mechaniczną. Będą też oczywiście systemy bezpieczeństwa i sterowania tunelem, podłączone do zasilania podstawowego i rezerwowego. Są to m.in. system wykrywania i sygnalizacji pożaru, system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych czy system automatycznego sterowania i zarządzania tunelem.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

3-majowe świętowanie w żorskim Pałacu Baranowice. Spacer z Majową Wróżką

3-majowe świętowanie w żorskim Pałacu Baranowice. Spacer z Majową Wróżką

Obchody Święta Konstytucji 3 Maja w Bielsku-Białej. Zobacz ZDJĘCIA

Obchody Święta Konstytucji 3 Maja w Bielsku-Białej. Zobacz ZDJĘCIA

W Siemianowicach Śląskich uczczono 233. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja

W Siemianowicach Śląskich uczczono 233. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja

Zobacz również

3-majowe świętowanie w żorskim Pałacu Baranowice. Spacer z Majową Wróżką

3-majowe świętowanie w żorskim Pałacu Baranowice. Spacer z Majową Wróżką

Rybnik świętował rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Główne uroczystości na rynku

Rybnik świętował rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Główne uroczystości na rynku