9/17
Drugi tunel na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra...
fot. GDDKiA

Drugi tunel na drodze ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra
Będzie miał długość 320 metrów i powstanie niedaleko miejscowości Gostków w woj. dolnośląskim. Będzie wykonany metodą odkrywkową. Drążenie metodą otwartego wykopu, tj. CUT & COVER, oznacza, że w pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie około 220 000 metrów sześciennych gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie żelbetowa konstrukcja tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana warstwą gruntu o grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa. Po odbiorach sprawdzających poprawność funkcjonowania wszystkich systemów, tunel zostanie oddany do użytku. Wydrążony tunel będzie dwunawowy, o rozdzielonym ruchu w przeciwnych kierunkach. W każdej nawie będzie jedna jezdnia o dwóch pasach ruchu i pasie awaryjnym. Ponadto wyposażony będzie w chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni. Nawierzchnia zastosowana w tunelu będzie betonowa.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

10/17
Tunel pod Świną w ciągu drogi krajowej nr 93...
fot. PORR SA

Tunel pod Świną w ciągu drogi krajowej nr 93
To jeden z bardziej wyczekiwanych tuneli który powstaje w Świnoujściu. Będzie miał długość 1485 m.Tunel pod Świną budowany jest w dwóch technologiach - odcinki wlotowe, ok. 100 m po stronie wyspy Wolin i ok. 200 m po stronie wyspy Uznam w technologii stropowej z zabezpieczeniem wykopu ścianami szczelinowymi - w trakcie realizacji. I około 1485 m w technologii wiercenia maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine) typu płuczkowego - obecnie trwają pracy przygotowawcze do rozpoczęcia wiercenia. Droga główna w tunelu wierconym i odcinkach wlotowych będzie drogą jednojezdniową, dwukierunkową z dwoma pasami ruchu, po jednym w każdym kierunku. Jeżeli chcielibyśmy wyliczyć koszt budowy jednego kilometra tego tunelu to będzie to kwota około 200 mln zł netto za 1 km. Najbardziej czasochłonne i kosztochłonne jest wiercenie tunelu maszyną TBM. W tunelu położona zostanie nawierzchnia bitumiczna. Teren budowy po stronie wyspy Wolin i Uznam to gęsta sieć uzbrojenia terenu wymagająca przebudowy. Samo drążenie tunelu TBM może być problematyczne. Wiercenie pod cieśniną Świny wymaga bardzo precyzyjnego ustawienia kontroli ciśnienia w przodku tunelu, małe promienie łuku trasy tunelu około 300 m wymagają zastosowania tarczy przegubowej i bardzo precyzyjnego układania pierścieni obudowy tunelu w dostosowaniu do promienia łuku trasy. Docelowo będzie zastosowana nawierzchnia redukująca hałas.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

11/17
Tunel na drodze ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa...
fot. GDDKiA

Tunel na drodze ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa
Będzie miał długość 653 metrów. Tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Krakowa będzie wykonany metodą rozkopową (ściany szczelinowe). Szerokość tunelu będzie łącznie wynosiła 37 m. W tunelu będą trzy pasy ruchu po 3,5 m oraz pas awaryjny 2,5 m. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa, zaś system wentylacji poprzeczny. Podsumowując, łączny koszt wybudowania jednego kilometra takiego tunelu z wyposażeniem i niezbędnymi systemami to ok. 263 mln zł (netto). W ramach wyposażenia tunelu wykonawca ma zaprojektować i wykonać niezbędne systemy techniczne, bezpieczeństwa i sterowania tunelem wskazane w umowie. Są to m.in. system sterowania ruchem w tunelu, system powiadamiania publicznego zawierający urządzenia nagłaśniające oraz system kanalizacji deszczowej zapobiegający rozprzestrzenianiu się ognia. Tunel wykonywany jest pod doliną Prądnika i przechodzi przez miejscowość Zielonki stanowiącą obrzeża miasta Krakowa. Tunel zlokalizowany będzie poniżej poziomu wody gruntowej w terenie zalewowym. Oznacza to konieczność stosowana wielu zabezpieczeń zapobiegających zjawisku podnoszenia się poziomu wód gruntowych i podtapiania zabudowań znajdujących się w pobliżu tunelu.


Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

12/17
Drugi tunel w ciągu drogi ekspresowej S52 Północnej...
fot. GDDKiA

Drugi tunel w ciągu drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa
Będzie miał długość 496 metrów. Tak jak poprzedni tunel, tak i ten powstanie metodą rozkopową (ściany szczelinowe) i będzie miał szerokość od prawie 37 do ponad 39 m. W tunelu będą trzy pasy ruchu po 3,5 m oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa, zaś system wentylacji poprzeczny. Kompletny koszt budowy wraz z wyposażeniem daje nam kwotę około 185 mln zł (netto) za kilometr.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kontynuuj przeglądanie galerii
WsteczDalej

Polecamy

Trwa forum o tym jak przekształcać straszące poprzemysłowe strupy w symbole regionów

Trwa forum o tym jak przekształcać straszące poprzemysłowe strupy w symbole regionów

Wandale zniszczyli nowe przejście podziemne pod DK91 na Rakowie

Wandale zniszczyli nowe przejście podziemne pod DK91 na Rakowie

Miss Polski ma 35 lat! Laureatki konkursu wzięły udział w jubileuszowym spotkaniu

Miss Polski ma 35 lat! Laureatki konkursu wzięły udział w jubileuszowym spotkaniu

Zobacz również

Miss Polski ma 35 lat! Laureatki konkursu wzięły udział w jubileuszowym spotkaniu

Miss Polski ma 35 lat! Laureatki konkursu wzięły udział w jubileuszowym spotkaniu

Toyota Yaris Cross 2024. Teraz już tylko z hybrydami

Toyota Yaris Cross 2024. Teraz już tylko z hybrydami